• Anonym

Kan man skaffa barn fast man är arbetslös?

Hej!

Vi är ett par som varit tillsammans i drygt två år.
    Vi ska flytta till annan ort och därför söker vi jobb.
    Min man fick jobb och har nu fast jobb på den nya orten men
    jag är arbetslös. Men jag har tidigare arbetat på ett annat företag i 4 år innan.

Vi är så barnsugna, men det känns dumt att skaffa barn innan man fått fast jobb.
    Men att få fast jobb kan ju dröja i ett år!

Ni som skaffat barn som arbetslösa hur har det gått för er?
    Kan man ha a-kassa samtidigt som man får föräldrapenning?

Det känns dumt att planera barn när man är arbetslös men samtidigt är vi 26 år
    ochs spricker av lämgtan!! RÅD??               

• Svar på tråden Kan man skaffa barn fast man är arbetslös?
  • Anonym (Mia)

Hej om ni vill ha barn så klarar ni det.
    Jag har själv inget jobb men sambon har de och vi sattsar på att bli gravida så snart vi kan:). 
    Allt de med pengar och jobb löser sig sen.
    Sedan så kan de ju ta upp mot 1år att bli gravid. 

• unknown02
    Anonym skrev 2012-12-16 18:41:05 följande:
    Hej! Vi är ett par som varit tillsammans i drygt två år. Vi ska flytta till annan ort och därför söker vi jobb. Min man fick jobb och har nu fast jobb på den nya orten men jag är arbetslös. Men jag har tidigare arbetat på ett annat företag i 4 år innan. Vi är så barnsugna, men det känns dumt att skaffa barn innan man fått fast jobb. Men att få fast jobb kan ju dröja i ett år! Ni som skaffat barn som arbetslösa hur har det gått för er? Kan man ha a-kassa samtidigt som man får föräldrapenning? Det känns dumt att planera barn när man är arbetslös men samtidigt är vi 26 år ochs spricker av lämgtan!! RÅD??               

tycker man bör ha jobb men samtidigt kan det ta många år innan man får ett jobb i dag tex o värre ska det bli nästa år så egentligen finns inget som heter vad man ska ha först för dessa välvalda prioriteringar är inte verklighetsföranklat ni får väl räkna på det istället .Finns inga råd i det där får ni två avgöra själva .
  • Anonym (preggot)

klart man KAN, sen om man tror sig klara av det eller inte är en annan sak. 

Men om du har arbetat i 4 år så har ju du jobbat ihop en föräldrapeng, om du nu inte har något glapp. Du måste vara inskriven hos arbetsförmedlingen om du är arbetslös annars förlorar du din SGI. Så länge du är inskriven hos arbetsförmedlingen och söker arbete skyddas din SGI och du får ut en föräldrapeng som baseras på din lön istället för grundbeloppet som är i princip ingenting!

När du är föräldraledig så så är du föräldraledig och kan inte stämpla samtidigt...är vad jag tror i alla fall om jag fattat allt rätt.

Du kan ju få jobb ganska snabbt, beror ju på hur aktiv du är på att söka arbete bland annat och då finns väl inga hinder på att skaffa barn. Men barn kostar,mycket som ska köpas till första barnet :) men ni vet ju bäst själva hur er ekonomi ser ut och om ni klarar det eller inte! 

• Anonym

Glöm inte att du har skyddad SGI (som fp är baserad på) från ditt förra jobb 3 månader efter avslut. Så länge du söker 100% arbete (genom AF) så fortsätter du skydda den. Du kommer alltså få fp baserad på din gamla lön.

• unknown02
    Anonym (preggot) skrev 2012-12-16 18:55:41 följande:
    klart man KAN, sen om man tror sig klara av det eller inte är en annan sak.  Men om du har arbetat i 4 år så har ju du jobbat ihop en föräldrapeng, om du nu inte har något glapp. Du måste vara inskriven hos arbetsförmedlingen om du är arbetslös annars förlorar du din SGI. Så länge du är inskriven hos arbetsförmedlingen och söker arbete skyddas din SGI och du får ut en föräldrapeng som baseras på din lön istället för grundbeloppet som är i princip ingenting! När du är föräldraledig så så är du föräldraledig och kan inte stämpla samtidigt...är vad jag tror i alla fall om jag fattat allt rätt. Du kan ju få jobb ganska snabbt, beror ju på hur aktiv du är på att söka arbete bland annat och då finns väl inga hinder på att skaffa barn. Men barn kostar,mycket som ska köpas till första barnet :) men ni vet ju bäst själva hur er ekonomi ser ut och om ni klarar det eller inte! 

tyvärr handlar det inte om hur aktiv man är i arbetssökandet det handlar bara om ren tur.
  • bambigirl

Jag skulle inte skaffa barn som arbetslös för att jag tycker det skulle förstöra föräldraledigheten att inte veta vad som händer efter den... Jag skulle känna stress och söka jobb under föräldraledigheten och även börja jobba tidigare än vad jag egentligen vill om jag fick ett jobb...

• unknown02
    bambigirl skrev 2012-12-16 19:00:23 följande:
    Jag skulle inte skaffa barn som arbetslös för att jag tycker det skulle förstöra föräldraledigheten att inte veta vad som händer efter den... Jag skulle känna stress och söka jobb under föräldraledigheten och även börja jobba tidigare än vad jag egentligen vill om jag fick ett jobb...

jag skulle aldrig tänka mig att välja vad jag vill utan får man jobb börjar jag tex på dagen oavsett vilket.
  • Fluffig

Det finns tid för jobb senare men all tid i världen har inte alla när det kommer till barntillverkandet. Det vet man ju inte hur lång tid det tar att få till eller om man ens kan få nåra.

Kör på om du tror att ni klarar er och ligg i senare med att få ett jobb.

• Anonym (preggot)
    unknown02 skrev 2012-12-16 18:59:54 följande:

tyvärr handlar det inte om hur aktiv man är i arbetssökandet det handlar bara om ren tur.
    Och jag vet att det inte beror enbart på tur. Man kan styra mycket beroende på hur aktiv man själv är, hur medveten man är om sina kompetenser, hur man kan tyda platsannonser, hur man kan visa sina kompetenser och "sälja" sig själv och sina kunskaper och kompetenser. Hur driftig och aktiv man är och kontaktar arbetsgivare, hur man marknadsför sig själv, använder sina kontakter medmera. Tyvärr är inte alla medvetna om detta.

Givetvis är arbetsmarknaden idag tuffare än någonsin, men de som är driftiga och aktiva lyckas snabbare än de som bara tror att det gäller att ha tur.  tur ska man också ha, men det är inte enbart tur som styr.

Hur vet jag det? Jag studerar och arbetar själv inom och med dessa ämnen och denna problematik.
Svar på tråden Kan man skaffa barn fast man är arbetslös?