• Anonym

    Extrem svartsjuka på bebis???

    Hej

    Hoppas på lite råd då jag är väldigt orolig pga mitt ex nya....
    För att göra historien kort så träffade mitt ex en ny tjej när jag var gravid i 6:e månaden.
    Vi har aldrig bott ihop så jag märkte att nåt inte stämde när han helt plötsligt höll sig undan
    Därifrån hade vi mest kontakt via telefon och han var med på förlossningen.
    Han erkände dock inte att han hade träffat nån förrän vårt barn var 1 månad gammal.
    Han berättade då att han inte vågat berätta (jag hade vetat det nästan hela tiden ändå)  och att hon inte var ok med att han skulle ha barn och blev sur om jag ringde.
    Nu har dom varit ett par i snart 10 månader och hon är extremt svartsjuk på både mig (har aldrig träffat henne) och vårt gemensamma barn som är 6 månader nu.
    Han lät sin nya träffa vårt barn redan när hon var 3 veckor gammal vilket jag bad honom att lugna sig med tills han kände sig säker med henne och då skulle det vara ok för mig.
    Han sa redan när han berättade om deras förhållande att han ville att hans nya skulle träffa vårt barn och att hon skulle kunna följa med och hämta vårt barn.
    Jag lät honom hämta hem bebisen redan vid veckors ålder  vilket jag tycker är på tok för tidigt även om det bara rörde sig om 2 timmar, eftersom han de 3 första veckorna bara träffade sitt barn 5 x 1/2 timme trots att han tog sina 10 pappa dagar (som han tillbringade med sin nya istället för med sitt nyfödda barn)
    Han har aldrig ställt upp och hjälp till och tycker jag ska tänka mig in i hur hon känner i denna situationen...ehhh
    Mig veterligen fanns jag redan när hon kom in i bilden och var dessutom gravid i 6:e månaden....
    OCH mig veterligen var hon väl medveten om detta...

    Nu är det i alla fall som så att jag har fått berättat för mig att hon är extremt svartsjuk när vårt barn är hemma hos honom och hans familj (han är 28 och bor hemma)
    Hon satt där hemma och grät när familj och vänner var där för att gratta när bebisen föddes.
    Hon har gråtit flera gånger hemma hos honom och beklagat sig för hans familj och vänner om hur svårt det är så dom har sagt till henne att gå hem istället.
    Hon är 22 år och är som en omogen 16 åring, vilket säger en hel del.
    Det jag vet är det som mitt ex familjemedlemmar berättat, jag träffar dom lite då och då utan hans vetskap då det gör hans nya helt förstörd.
    När vårt barn är där hemma sitter hon bara och är sur och sneglar på bebisen och gillar inte det alls, rör inte ens vid henne.
    Nu har han ställt ett ultimatum om att hon får skärpa sig annars lämnar han henne.
    Detta förändrar väl inte vad hon känner för hans och mitt barn????
    (Till mig säger han att hon är ok med allt vilket inte stämmer)
    Hon vill varken ha barnet i sitt eller i hans liv men jag tror han förtränger det.....

    Är denna svartsjuka normal??? 
    För mig är den inte det...

    Jag har aldrig stört dom i deras förhållande
    Däremot ringde en varningsklocka redan när han berättade att hon blev sur och inte var ok med att han skulle ha barn....och det verkar inte ha blivit bättre efter 10 månader...

    Mitt ex nya är en fruktansvärd svag människa med väldigt dåligt självförtroende och låg självkänsla...men kan samtidigt vara en riktig bitch 
    Hon vill gärna ha 100% uppmärksamhet och bli bekräftad hela tiden och några av mitt ex närstående har reagerat på detta...
    Hon berättar gärna saker som hon mår/har mått dåligt över för att folk ska tycka synd om henne, verkar vara psykiskt labil emellanåt...

    Nu är det så att jag är orolig för mitt barn i hennes närhet, barn känner ju av nåt inte står rätt till...

    Jag vill absolut inte att mitt barn lämnas ensam med henne oavsett om det är några sekunder eller längre..

    Om det nu skulle bli att dom får gemensamma barn tror jag att hennes svartsjuka blir ännu värre...

    Vad gör man i en sån här situation???

    Jag vill inte blanda mig i hans privatliv och det blir bara fel om jag tar upp det med honom då han vänder det mot mig och säger att det är jag som är svartsjuk pga hans nya...men nej så e inte fallet

    Jag tycker bara att han e riktigt ego som från första början valde vara med henne framför sin nyfödda då han visst att hon inte var ok med vad som komma skulle
     
    Några råd och tips är väldigt välkommet just nu för jag är väldigt orolig :(

     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-16 23:49
    Blev visst lite långt och rörigt och ändå är detta inte allt....

  • Svar på tråden Extrem svartsjuka på bebis???
  • Gerd parterapeuten

    Hej!

    Det blir en besvärlig situation för er alla med ett uppbrott och en ny relation mitt under en graviditet. Enkelt blir det inte utan det väcker en massa känslor och det blir många frågor att hantera.

    Jag tycker att basen i detta är du och ditt barns pappa. Det är ni två som är föräldrar och behöver ett fungerande samarbete för lång tid framöver. Ni skall lyssna på varandras argument och ta hänsyn till varandras önskemål. Det är mycket viktigt för samarbetet och förtroendet mellan er. Om det är svårt kan ni få hjälp hos familjerätten med samarbetssamtal eller familjerådgivning.  

    Om hans nya är svartsjuk på en bebis blir det problem. Ett barn behöver få finnas till med sina behov och då får de vuxna stå tillbaka. Det är barnets pappas ansvar att bejaka barnets behov när det är hos honom.

    Som mamma har du ett stort ansvar och jag tycker att du skall ta dina iakttagelser på allvar och kräva ett bra samarbete med pappan. Du verkar vara en klok person som hanterar denna svåra situation på ett bra sätt. Lita på dina egna känslor och upplevelser.

    Hälsningar
    Gerd          

Svar på tråden Extrem svartsjuka på bebis???