Varför tycker alla att vi är bortskämda? Vad ÄR egentligen att vara bortskämd?
Några av våra vänner klagar ibland på att vi är bortskämda och att det är högst orättvist.
Tänker direkt berätta nu att vi aldrig pratar ekonomi och gåvor med våra vänner, men när de frågar rent ut vad vissa saker kostar och hur vi har råd med det så säger vi sanningen.
Mina svärföräldrar har gett oss en del saker genom åren. Exempelvis:
- Bidragit till förlovningsringar/vigselringar
- Gett 10.000 i bröllopspresent för tre år sedan
- Betalt vår bröllopsmiddag (80 personer)
- Gett oss en ny bil
- Bjudit oss på semester lite då och då och betalat allt som middag och boende
- Gett oss några hundralappar eller tusenlappar när vi varit och hjälpt dem, (vilket vi gärna gör när som helst fullständigt frivilligt)
- Betalat min examensfest och middag förra året för ca. 60 personer
- Vi får ibland lite fickpengar i kuvert till våren, sommaren, hösten och vintern.
Jag förstår att detta verkar som om vi är fullständigt bortskämda, MEN;
- Vi har aldrig någonsin förväntat oss något av dem
- Vi är mycket hjälpsamma och måna om att de ska ha det bra
- Vi har många gånger tagit upp detta med dem att vi verkligen inte förväntar oss något, till och med tackar nej till deras pengar varje gång och säger att vi verkligen klarar oss själva.
- Svärföräldrarna accepterar inte ett nej, de bara måste ge oss när de tycker att vi har förtjänat det och även om vi inte gjort något speciellt. De tycker att vi ska ha så mycket som möjligt under tiden de lever, de vill inte höra talas om att vi bara ska få något när de är borta. Utan vi ska få så mycket som möjligt så att de kan vara med och dela glädjen med oss.
Vi klarar oss som sagt utan deras pengar och gåvor. Men de vill så gärna så nu tar vi emot detta ändå. Jag älskar mina svärföräldrar med eller utan pengar, min man likaså. Vi har en god relation och umgås mycket. Pengar betyder ingenting för oss. Vi känner oss inte bortskämda på ett negativt sätt.
Vad tycker ni? Är vi verkligen så bortskämda i en negativ bemärkelse?
Ska vi behöva be andra om ursäkt för att vi får det här?