• Anonym (mmm)

Varför tycker alla att vi är bortskämda? Vad ÄR egentligen att vara bortskämd?

Några av våra vänner klagar ibland på att vi är bortskämda och att det är högst orättvist. 
    Tänker direkt berätta nu att vi aldrig pratar ekonomi och gåvor med våra vänner, men när de frågar rent ut vad vissa saker kostar och hur vi har råd med det så säger vi sanningen.

Mina svärföräldrar har gett oss en del saker genom åren. Exempelvis:

- Bidragit till förlovningsringar/vigselringar
    - Gett 10.000 i bröllopspresent för tre år sedan
    - Betalt vår bröllopsmiddag (80 personer) 
    - Gett oss en ny bil
    - Bjudit oss på semester lite då och då och betalat allt som middag och boende
    - Gett oss några hundralappar eller tusenlappar när vi varit och hjälpt dem, (vilket vi gärna gör när som helst fullständigt frivilligt)
    - Betalat min examensfest och middag förra året för ca. 60 personer
    - Vi får ibland lite fickpengar i kuvert till våren, sommaren, hösten och vintern. 

Jag förstår att detta verkar som om vi är fullständigt bortskämda, MEN;

- Vi har aldrig någonsin förväntat oss något av dem
    - Vi är mycket hjälpsamma och måna om att de ska ha det bra
    - Vi har många gånger tagit upp detta med dem att vi verkligen inte förväntar oss något, till och med tackar nej till deras pengar varje gång och säger att vi verkligen klarar oss själva.
    - Svärföräldrarna accepterar inte ett nej, de bara måste ge oss när de tycker att vi har förtjänat det och även om vi inte gjort något speciellt. De tycker att vi ska ha så mycket som möjligt under tiden de lever, de vill inte höra talas om att vi bara ska få något när de är borta. Utan vi ska få så mycket som möjligt så att de kan vara med och dela glädjen med oss.

Vi klarar oss som sagt utan deras pengar och gåvor. Men de vill så gärna så nu tar vi emot detta ändå. Jag älskar mina svärföräldrar med eller utan pengar, min man likaså. Vi har en god relation och umgås mycket. Pengar betyder ingenting för oss. Vi känner oss inte bortskämda på ett negativt sätt.

Vad tycker ni? Är vi verkligen så bortskämda i en negativ bemärkelse? 
    Ska vi behöva be andra om ursäkt för att vi får det här? 

• Svar på tråden Varför tycker alla att vi är bortskämda? Vad ÄR egentligen att vara bortskämd?
  • Anonym (mmm)

Vi är förresten 27, respektive 31 år. 

• Pallas

Är ni bortskämda? Ja.

Behöver ni be om ursäkt? Nej. 

• Anonym (mmm)

Men om vi är bortskämda, måste det betyda att det är negativt?

Det finns väl i så fall olika former av bortskämdhet? Såsom att verkligen förvänta sig och kräva något?

• Pallas
    Anonym (mmm) skrev 2012-12-17 13:34:05 följande:

Det finns väl i så fall olika former av bortskämdhet? Såsom att verkligen förvänta sig och kräva något?

Nej, det behöver inte vara negativt. Och ja, det finns olika typer av bortskämdhet.
  • HEARM

pengarna betyder inget för er? ge dom till mig då. jag har inga

• Dominant
    Anonym (mmm) skrev 2012-12-17 13:34:05 följande:

Bortskämd innebär per definition någon form av favorisering. Så de favoriserar uppenbart er, kanske på bekostnad av någon annan eller på bekostnad av sig själva. Detta kan i sin tur vara negativt.
  • Anonym (mmm)
    Dominant skrev 2012-12-17 13:41:20 följande:
    Bortskämd innebär per definition någon form av favorisering. Så de favoriserar uppenbart er, kanske på bekostnad av någon annan eller på bekostnad av sig själva. Detta kan i sin tur vara negativt.
    Har inte tänkt riktigt så tidigare. Men min man är det enda barnet så det finns ingen annan att ge till, i så fall hade det varit orättvist såklart!
    Om de gör det för att bli mer älskade av oss är det självklart negativt, men det är de vi försökt förklara och visa  dem att de är viktiga för oss alltid med eller utan gåvor.
  • Anonym (krösus)

Jag tycker man ska skilja på att bli bortskämd och att vara bortskämd.

Vi har själva samma "problem", mina svärföräldrar är ohyggligt rika. De har gett oss en lägenhet värd två miljoner, bil, resor för flera 100 000 kr, de betalade hela vårt bröllop, de kommer betala flera år av min mans studier, barnvagn, märkeskläder, mat, restaurangbesök osv. Senast när maken fyllde år fick han en nätt summa på 10 000 att "leka" med, eftersom de inte kom på något bättre att ge. 

Visst blir vi bortskämda, men har man bara vett nog att uppföra sig spelar det ingen roll. Vi är alltid tacksamma, förväntar oss inte att få saker och försöker att hjälpa dem med allt vi kan i gengäld. Jag älskar mina svärföräldrar och hade gjort det även om det var vi som hade fått hjälpa dem ekonomiskt. 

• Anonym (mmm)
    Anonym (krösus) skrev 2012-12-17 13:48:46 följande:
    Jag tycker man ska skilja på att bli bortskämd och att vara bortskämd.

Vi har själva samma "problem", mina svärföräldrar är ohyggligt rika. De har gett oss en lägenhet värd två miljoner, bil, resor för flera 100 000 kr, de betalade hela vårt bröllop, de kommer betala flera år av min mans studier, barnvagn, märkeskläder, mat, restaurangbesök osv. Senast när maken fyllde år fick han en nätt summa på 10 000 att "leka" med, eftersom de inte kom på något bättre att ge. 

Visst blir vi bortskämda, men har man bara vett nog att uppföra sig spelar det ingen roll. Vi är alltid tacksamma, förväntar oss inte att få saker och försöker att hjälpa dem med allt vi kan i gengäld. Jag älskar mina svärföräldrar och hade gjort det även om det var vi som hade fått hjälpa dem ekonomiskt. 

Det låter onekligen som om de är väldigt rika ;)

Att bli bortskämd, det är nog det vi blir också! Tack för inlägget!

• Anonym
    Anonym (krösus) skrev 2012-12-17 13:48:46 följande:
  • Majken

Nej, jag anser inte att ni är bortskämda!

Att som förälder till ett enda vuxet barn och dennes familj, vilja ge av sina tillgångar och se vart pengarna tar vägen är bara sunt tycker jag (om man nu har råd och verkligen gör det för att man vill). Då blir det ju dubbel glädje, dels blir de glada över att få ge och ni blir glada över att få - en win-win helt enkelt!!

Annars skulle de samla på hög och ni får det genom senare arv, och då är det ju inte längre glädjepengar?

Nej, njut av att ni har generositet omkring er och ge tillbaka till dem med sånt som ni kan ge och som dom vill ha (tid med er, barnbarn, hjälp i hem/trädgård etc etc). När ni blir äldre så kanske ni bemöter era barn på samma sätt - what comes around, goes around!!   

Love my M-girls
  • bastardized

Vem ska man skämma bort om inte sina barn. Jag tänker absolut stödja mitt barn på samma sätt när han blir stor samtidigt som jag tycker det är oerhört viktigt att han i sin uppfostran får lära sig respekt för pengars värde.

Det är ofta de som står utan hjälp i den här formen som gärna lägger en etikett på fenomenet i ren och skär avundsjuka.

• Nanime

Ni blir bortskämda, men ni är inte bortskämda.

Att de ger er kanske har att göra att det är deras sätt att bry sig. Att visa sin uppskattning för att ni finns där i vått och torrt! Sån familj är värdefull och de VILL skämma bort er ;) Sen att ni inte kräver, förväbntar er eller skyter med det tycker jag är ett tecken på att ni inte är bortskämda, men blir bortskämda ändå :P
    Jag skulle känna mig mycket illa till mods om jag hittar en killa vars föräldrar gör så. Jag tycker sånt är jobbigt(vet inte hur jag ska tacka för ett vanligt "Tack" känns så simpelt då jag levt ett hyfsat enkelt liv) men jag antar att man vänjer sig. Sen säger nog era vänner så för att de är avis. Det sticker dom i ögonen för att de inte har samma "förmåner".      

• Aniiee

Låter lite som om de tänker som mon mormor gjorde: "Bättre ge med varm hand än kallt hjärta" (alltså, det är bättre att ge när man lever och vet att pengarna kommer till nytta och glädje, än att folk ska ärva, och kanske bråka och ha sig)

Och, som sagt, det är skillnad på att vara bortskämd, och skämmas bort.(bli bortskämd av någon).... 

Yaoi is the opiate of the fangirls
Svar på tråden Varför tycker alla att vi är bortskämda? Vad ÄR egentligen att vara bortskämd?