• LandetLagom

Njurbäckeninfektion (pyelonefrit) hos barn

I onsdags (idag måndag) fick mitt barn konstaterat njurbäckeninfektion (pyelonefrit). Symptomen var ganska vaga - Feber och kräkningar. För att komplicera det hela gick det samtidigt vinterkräksjuka på hennes förskola, vilket gjorde att vi från början trodde att så var fallet. 

På onsdagen började vi ana oråd då febern, trots frånvaron av kräkningar och ett gott allmäntillstånd, envist hängde kvar. På akuten konstaterade man att mitt barn hade ett ganska bra urinprov, men ett väldigt högt CRP (cirka 250). Då X är född med endast en fungerande njure (som har/hade full funktion, 95%) valde man att lägga in X för säkerhets skull och ge antibiotika intravenöst. Efter tre dagar fick vi åka hem igen och fortsätta behandlingen med oral antibiotika. Vid detta hade läkarna konstaterat att CRP hade gått ner till cirka 180. Mitt barn har varit feberfritt sedan i fredags. 

X är snart 2 år gammal. 

Min fråga är nu: Hur sannolikt är det att den friska njuren har tagit skada? Om så är fallet, kan den återhämta sig? 

Oroar mig så att jag mår illa. Har så många frågor, men inga svar. Naturligtvis kommer jag ställa alla dessa frågor till läkaren tids nog. Det tar ju bara, som vanligt, sån otrolig tid med att få träffa dem.

// Orolig pappa 
    Njurbäckeninfektion, Pyelonefrit
  • Svar på tråden Njurbäckeninfektion (pyelonefrit) hos barn
  • Tutten

Hej! Nu vet jag inte om det är skillnad på barn och vuxna. Men jag hade samma som ditt barn förra vintern. Fick 1 återfall, då jag fick fel penicillin... (Idioter) Innan jag lades in sa dom hela tiden att det var muskelbristningar i ryggen...
    Men jag hade lite problem till och från 1a halv året.. Fick lämna blodprov 4 ggr efter jag blev frisk för att garantera att det var borta. Men jag drack mycket vatten och var super vaksam på kroppens signaler. Jag tror inte att njuren tar skada, men den är nog lite "svajig" ett stund efteråt.
    Hoppas det lugnar dig lite

• Lena

Jag hade det i mellanstadiet och har iaf inga nedsättningar idag

• burnisen

Hej! Vår son hade detta när han var 7 månader, han fick göra en kontrast röntgen efter 1 år för att se så att njurarna fungerade som de ska och att det inte var något medfött problem, men han hade klarat sig bra utan komplikationer. Vi hade väldigt svårt att diagnosticera honom med tanke på åldern och det tog nog uppåt en vecka med vag feber...

Jag tror nog att du kan vara lugn men med tanke på att det bara finns en fungerande njure så känns det på sin plats att få en undersökning snart som möjligt så att nu kan slappna av :)

Svar på tråden Njurbäckeninfektion (pyelonefrit) hos barn