Njurbäckeninfektion (pyelonefrit) hos barn
I onsdags (idag måndag) fick mitt barn konstaterat njurbäckeninfektion (pyelonefrit). Symptomen var ganska vaga - Feber och kräkningar. För att komplicera det hela gick det samtidigt vinterkräksjuka på hennes förskola, vilket gjorde att vi från början trodde att så var fallet.På onsdagen började vi ana oråd då febern, trots frånvaron av kräkningar och ett gott allmäntillstånd, envist hängde kvar. På akuten konstaterade man att mitt barn hade ett ganska bra urinprov, men ett väldigt högt CRP (cirka 250). Då X är född med endast en fungerande njure (som har/hade full funktion, 95%) valde man att lägga in X för säkerhets skull och ge antibiotika intravenöst. Efter tre dagar fick vi åka hem igen och fortsätta behandlingen med oral antibiotika. Vid detta hade läkarna konstaterat att CRP hade gått ner till cirka 180. Mitt barn har varit feberfritt sedan i fredags.
X är snart 2 år gammal.
Min fråga är nu: Hur sannolikt är det att den friska njuren har tagit skada? Om så är fallet, kan den återhämta sig?
Oroar mig så att jag mår illa. Har så många frågor, men inga svar. Naturligtvis kommer jag ställa alla dessa frågor till läkaren tids nog. Det tar ju bara, som vanligt, sån otrolig tid med att få träffa dem.
// Orolig pappa