• dalejo

Ni vana flerbarnsföräldrar - måste man potträna?

Hej!

Har ett barn på 2 år som har blöjor. Vi har faktiskt inte haft en tanke på det här med potträning men nu när jag pratar med kompisar med barn i samma ålder så verkar alla potträna sina barn. Nu undrar jag om man "måste" potträna sitt barn eller kommer det en dag då dom själva är mogna och inte vill ha blöjan längre och då per automatik lär sig kontrollera blåsa och tarm? Eller måste detta tränas fram? Att han har blöja stör varken mig eller min man - det gör oss inget att byta blöjor men om det är så att ett barn måste tränas i att vara utan blöja så ska vi naturligtvis börja med detta. Ni som är vana flerbarnsföräldrar hur har ni gjort?  

• Svar på tråden Ni vana flerbarnsföräldrar - måste man potträna?
  • Philippa

Det måste tränas... men man kan börja vid en ålder där man märker att barnet är intresserad av pottan... min son blev inte det förren närmare tre års ålder...

• Fridayyy

Det är väl bra att träna? Precis som barn lär sig äta själva. Ni borde vänja barnet vid potta så barnet har en chans i alla fall. Börja nu, många barn slutar med blöja när de är 2 år.

• Aaglars

Vi tränade inte, utan lät barnen springa nakna på sommaren. Då lärde de sig själva att gå till pottan/toaletten när det var dags.

1:an torr 2,5år
    2:an torr 2år 

• dalejo
    Philippa skrev 2012-12-17 17:38:47 följande:
    Det måste tränas... men man kan börja vid en ålder där man märker att barnet är intresserad av pottan... min son blev inte det förren närmare tre års ålder...

Tack för ditt svar, då får vi börja prova lite smått och se om han är intresserad, annars väntar vi ett tag till.
  • msmalin

Det måste inte alls tränas. När barnen visar intresse för att kissa på toa/potta då hjälper man dom. De flesta barn vill inte kissa/bajsa i blöjan utan vill prova toan/pottan. De vill känna sig stora och duktiga.

Har inte pott tränat några av mina barn. Och de är alla blöjfria. De har väll blivit det mellan 1,5-4 år. (ett av barnen hade nattblöja lite längre).

• Aaglars
    Philippa skrev 2012-12-17 17:38:47 följande:
    Måste det inte alls det!
  • Hallonmumsan

Min äldste tränade jag tidigt men han tog ändå tid på sig att bli torr. Min yngste vägrade tränas så han tog jag blöjan en dag när han ville när han var 2 1/2 och han har haft 2-3 olyckor efter det både dag och natt. Det är så olika så börja när barnet är redo. Bajsandet lärde sig däremot min äldste att göra tidigt på pottan men kissandet var svårare.

• Ekrlsn

Min 5åriga dotter började pott-träna vid ca 2½ och hon va inte alls redo. Försökte igen vid 3 år och inte redo. Vid 3 år och 2 månader så sa hon ifrån om blöja och gick till dagis utan och kissade inte ner sig något på flera veckor. Vid 3½ så var hon fri på natten och oss gjorde det inget att det tog lite tid. Kommer köra samma med nästa dotter som nu e 2 år.

• Fridayyy
    msmalin skrev 2012-12-17 17:42:47 följande:
    Det måste inte alls tränas. När barnen visar intresse för att kissa på toa/potta då hjälper man dom. De flesta barn vill inte kissa/bajsa i blöjan utan vill prova toan/pottan. De vill känna sig stora och duktiga.

Har inte pott tränat några av mina barn. Och de är alla blöjfria. De har väll blivit det mellan 1,5-4 år. (ett av barnen hade nattblöja lite längre).
    Är det inte att träna om man vill prova pottan?
  • Aaglars
    msmalin skrev 2012-12-17 17:42:47 följande:

Då har vi precis samma erfarenhet.

MÅSTE inte tränas. 
Svar på tråden Ni vana flerbarnsföräldrar - måste man potträna?