• Anonym (Ledsen mamma)

Min 3-åring sårar mig varje dag

Hej,

Jag har två barn, en 3-åring och en 1,5-åring. 3-åringen är en väldigt bestämd, trotsig, viljestark och verbal herre.  Han är "pappas pojke" och är inte sen med att påpeka detta och hur mycket mer han tycker om sin pappa. Jag får varje dag höra tex "dumma mamma, jag tycker bara om pappa, inte dig", "jag tycker inte om dig mamma, det är tråkigt att tycka om dig", "du får inte sitta bredvid oss när vi äter mamma, jag, lillebror och pappa ska sitta här" osv. För varje gång han säger så här till mig så får jag som ett jack i hjärtat och just nu känns det som om jag har ett hjärta fullt med hål. 

Hemma är det mest jag som måste säga till och säga nej till barnen då min man jobbar mycket och när han väl är hemma hör och ser han inte allt bråk (barnen bråkar mycket med varandra) som jag då måste sätta stopp för.

Varför gör min 3-åring så här? Han sårar mig jättemycket och jag känner mig värdelös och helt dränerad på energi.  

• Svar på tråden Min 3-åring sårar mig varje dag
  • Anonym (Ledsen mamma)

Jag kanske var otydlig i min frågeställning, men hur ska jag tackla 3-åringen när han håller på så här? Jag tycker att jag har testat det mesta; ignorera när ha säger sådana dumheter, fråga vad han egentligen menar, tala om att han inte får säga så och tala om att jag Blur ledsen. Inget verkar dock fungerar!

• barnpsykologen margit

Hej!
    Det låter som om er son kommit i sin första ordentliga självständighets-, trotsfas. Han försöker ta kontrollen hemma och ser pappa som sin stora idol.
    Mitt tips är att du först och främst ska sluta bli ledsen och i stället sätta emot och tala om hur det förhåller sig här i världen. Det vill säga, hemma är det du och pappa som bestämmer. Prata ihop dig med pappa och visa en enad sida. Detta betyder inte att han inte kan få sitta med pappa ibland när han vill, men det är ni som bestämmer.
    Försök inte reda ut vad han menar, för det vet han ändå inte. Håll fast vid din metod att inte bry dig så mycket när han kommer med sina uttalanden.
    Tala om att du och pappa älskar honom lika mycket och sen pratar ni inte mer om det. Behandla honom som den lilla 3-åring han är och ta inte hans ord för annat än att han är i en fas där han måste säga emot den mest som är mest hemma.
    Lycka till!!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Min 3-åring sårar mig varje dag