• MalinEddie

Har samsovning haft en negativ påverkan på ert sexliv?

Tråden riktar sig till föräldrar som samsover i samma säng med sina barn eller har gjort. I trådar där samsovning kommer upp ställer ofta icke samsovande föräldrar frågor om om de samsovande föräldrarnas sexliv och undrar hur det ens är möjligt att ha sex om man samsover. Många tar för givet att samsovande föräldrar har mindre sex än andra föräldrar enbart för att de samsover. Det börjar bli lite tröttsamt. Ett exempel:
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m67971482.html
    Vi samsover inte med våra barn idag och har inte gjort på länge (om man räknar bort de gånger de knallar in till oss och kryper ner nattetid) men vi har gjort det i perioder, speciellt när de var spädbarn för att få mesta möjliga sömn. Vi hade lika mycket sex då som idag. Jag tror dock att vi hade haft mindre sex då om vi hade valt en annan väg än den lata, den som gav mest sömn för oss och barnen. Den som underlättade amning och gav barnen den närhet de behövde utan att vi direkt behövde anstränga oss. Som passade barnen och oss bäst. Som sagt, vi valde den lata vägen vilket jag tror hade positiv påverkan på vår relation och barnens mående. Trötthet om något kan ha en negativ påverkan..
     Hur ser/såg det ut för er andra samsovare? Det är ju uppenbarligen väldigt intressant för de som inte samsover så vi kanske kan reda ut det en gång för allaGlad

Avskyr CIO-metoder.
  • Svar på tråden Har samsovning haft en negativ påverkan på ert sexliv?
  • titti81

vi samsov med de 2 första.. vilket resulterat i att sexlivet blev ickeexisterande.  
    För mig är det en stor del av vår intimitet att sova tillsammans och utan det tappade jag lusten.
    Sex på andra platser i huset funkade inte. 

• Minion

Vi har samsovit (och samsover nu med minstingen), med alla våra 4 barn. Hade vårt sexliv blivit lidande av det hade dom inte haft syskon idag Flört

Hade sex senast idag på soffan när yngsta sov, näst yngsta var hos en kompis och dom två äldsta var i skolan Tungan ute

Fast om ett par år eller så - när äldsta börjar vara vaken längre och yngsta börjat sova i egen säng emellanåt -  får vi nog börja ligga tidigt på morgnarna istället. Funkar nog inte att sexa på soffan då när grabben är vaken halva nätterna, hahaha!

Sjalbärande vandrande snutt? Yes box!
  • c89

Fick barn för 9 veckor sedan, han har nog sovit en halv natt i sin säng hittills, annars alltid tätt intill mig. Vi har nog ändå hunnit få till det 7 gånger (kanske någon till, men dessa kommer jag ihåg) efter förlossningen. Första gången var 5-6 veckor efter. 
    Så vi har sex ungefär 1-2ggr i veckan som det är nu. Innan vi fick barn låg det under graviditeten på en gång, ibland varannan vecka. Innan graviditet 2-3ggr i veckan. Så det är bättre nu än under graviditeten, samtidigt någon gång extra innan graviditeten. Men jag är nöjd!

• The Fugly

Nej, vi brukade ändå aldrig lägga oss samtidigt och sovdags har aldrig varit sexdags så samsovningen påverkade inte våra sedvanor.

• funhouse

Samsover sedan 2 år tillbaka. Har sex som vanligt (varannan/var tredje dag).

• talare

nix, det har inte påverkat vårt sexliv.

• Lena

Det blir påverkat. Vi har lika mycket sex men lite tråkigare sex

• GrimbartStrike

Nej.
    Vi har mer sex nu än innan vi fick barn. Enda skillnaden är att vi inte är i sängen lika ofta som tidigare. 

• hannis

Det har absolut påverkat. Eftersom vi jobbar om varandra och gärna har sex på morgonen när vi är lediga samtidigt så är soffan inte direkt ett alternativ. Vi föredrar ändå att ha sex i sängen, även på kvällstid.

Jag tror att vi hade haft ett betydligt roligare, ljudligare och mer frekvent sexliv om vi inte hade samsovit men det får det vara värt. Vårt barns trygghet går före vårt sexliv!

Svar på tråden Har samsovning haft en negativ påverkan på ert sexliv?