Inlägg från: pellepelle |Visa alla inlägg
  • pellepelle

    Kom in och rösta fram Årets FL-fotograf 2012 - 9. Djur

    Synd på bild 2 att den är utfrätt på hundens rygg, annars hade jag nog röstat på den.

    Nu blev det 11 som är en vacker välkomponerad och intressant bild trots att den är tagen på zoo
    Återkommer med mer omdömen imorgon

  • pellepelle

    Random kritik
    2: Kul bild med bra tajming. Tyvärr överexponerad så att vita delar fräter ut. Vet inte om det är något som går att rädda i PS om den är tagen med RAW kanske? Om den inte är det så går det nog inte tyvärr. Som jag skrev innan hade den nog fått min röst med en bättre exponering.

    3, Söt bild med fin komponering och bra närhet. Denna är dock tyvärr aningen underexponerad. Dock inte alls så mycket skulle räcka att lätta upp de mörkaste delarna på vänsterögat för att lyfta denna bild många steg.

    5. En bild som får mig mycket förundrad. Jag vet att färgerna kan bli på detta sätt med befintligt ljus, antagligen från ett fönster och det är ruggigt häftigt tycker jag. Skärpedjupet förvirrar mig dock. det är ju extremt kort, nästan på gränsen. Men det som förundrar är att det ser ut som om håret som ligger lika långt från kameran som ögonen och munnen är oskarpt men inte just ögon och mun. Är detta en synvilla eller är det bearbetat så i efterhand (typ som cirkelblurr i Instagram ;)?
    Det är inget fel med efterbearbetning så det är inte en argumentationssak, utan jag är mest nyfiken hur den effekten är uppnådd 8eller om det är en synvilla?)

    6
     Bra tajming på en häftig bild. hade dock vunnit på att ha längre skärpedjup så att både tänder och ögon hade varit skarpa. Nu är det bara tänderna och man tappar aningen kontakt med katten. Bra val att göra den svartvit också, kanske lite mer kontrast hade lyft bilden mer.

    11. Gillar denna bil på något sätt. den är ju rätt simpel att ta men jag gillar hur fotografen lyckats fånga en stämning samtidigt som den är tekniskt oklanderlig. Ska jag hitta något att anmärka på är det väl komponeringen där jag själv skulle valt att ha björnen liiiiite längre till vänster i bild. men den fick min röst i slutändan!

Svar på tråden Kom in och rösta fram Årets FL-fotograf 2012 - 9. Djur