• Två små underverk

erfarenhet av telenor mobilt bredband eller tips på annat?

Jag har fått erbjudande av en kompis att ta över telenor mobilt bredband för att slippa bindningstid, sitter med det här för att se hur det fungerar, det är segt på internet och internet slutar ansluta var 5te minut, modellen är huawei E367 (Upp till 21,6 Mbit/s nedlänk och 5,76 Mbit/s upplänk ). Vet någon om jag kan uppgradera till snabbaste och utan att det läggs till bindningstid? Får man en ny sån där plugg då gratis?

Annars vet någon något annat bra mobilt bredband när man ser film och musik, snabbt??  

ღMamma till Natalie 061011 och Ted 090723ღ
  • Svar på tråden erfarenhet av telenor mobilt bredband eller tips på annat?
  • slazh

Välj ett fast bredband istället för mobilt om du kan. Hastighet på mobilt bredband varierar kraftigt på hur täckningen ser ut där man befinner sig. Om man ska ha mobilt bredband bör man satsa på 4G (fjärde generationens mobilnät) om det finns täckning för det där man befinner sig för det är mycket bättre än 3G (tredje generationens mobilnät). Om det inte finns täckning för bättre hastigheter där du befinner dig så kan du inte få bättre hastigheter. Du har en dongel (plugg) för 3G och om du ska ansluta till 4G behöver du en ny dongel.

På Telenors täckningskarta kan du se vad dom levererar där du befinner dig:
    www.telenor.se/privat/kundservice/tackning-och-driftinfo/tackning/tackningskarta.html

• Två små underverk

Tack för svar, bor i ett hus där det inte finns fast bredband tyvärr, funderar på att välja 4G efter att ha läst om det, vet du om det går att uppradera till det utan att dom lägger på någon bindningstid?

• slazh

Jag vet inte hur det är med bindningstiden på Telenors abonemang. Det jag undrar är om du inte kan få DSL har du kollat på det? Det är alltså bredband via det fasta telenätet och det kan dom allra flesta få om man inte bor väldigt avsides.

• Två små underverk
    slazh skrev 2012-12-17 22:20:01 följande:
    Jag vet inte hur det är med bindningstiden på Telenors abonemang. Det jag undrar är om du inte kan få DSL har du kollat på det? Det är alltså bredband via det fasta telenätet och det kan dom allra flesta få om man inte bor väldigt avsides.

Telejack finns så det borde gå, hur får man DSL är det telia då man har genom? Är det bättre med DSL än mobilt bredband? inga surfbegränsningar?

(ringde telenor, uppgraderar jag lägger dom på 24mån bindningstid, så hoppar nog det)  
  • Två små underverk
    Tack så mycket :) vet du vilket som är bäst av fiber eller via telefonjacket för fiber är något nytt förstår jag det som? Har du provat telia eller bredbandsbolaget själv`?
  • slazh

Fiber är alltså förenklat kablar man gräver ner för bredband där signalerna skickas med laser inuti kabeln. Det är väldigt bra bredband men då krävs det att man dragit fram fiber till huset och satt upp ett uttag i huset för att ansluta sig till bredbandet. Det är långt ifrån alla som har fiber framdraget till huset men det är vanligt förekommande för bostadsområden med hyreshus framförallt i större städer.

Har du ett bredbandsuttag i väggen där du bor för att få bredband via fiber så ska du välja det i annat fall får du ta bredband via telejacket. Det förekommer även andra typer av bredband via vägguttag som till exempel via kabel-tv nätet.

Jag vet dom som har Telia och Bredbandsbolagets bredband via DSL och även andra som har Bredbandsbolagets bredband via fiber. Det fungerar alldeles utmärkt.

Med bredband via telejacket (DSL) så får man hem ett modem som man ansluter till telejacket.

• Två små underverk

Lutar åt att det blir Bredbandsbolaget eller telia adsl via jacket, tack så mycket för hjälpen =)

Svar på tråden erfarenhet av telenor mobilt bredband eller tips på annat?