• Anonym (orolig mamma)

    orolig 7-åring

    Våran son är 7,5. Han är och har alltid varit en trygg liten kille tex alltid sovit i egen säng även om han vaknat på natten. Inte haft några problem med att vara själv på sitt rum och pyssla eller leka. Han är fortfarand trygg i sin personlighet och har lätt med sociala kontakter och kompisar, trivs i skolan etc men han har blivit oerhört ängslig.

    Sedan ca tre år tillbaka kan han inte vara ensam på sitt rum, inte ens vara på övervåningen själv och titta på tv på ljusa dagen. han kommer in till vårat sovrum varje natt (vilket inte direkt gör något men det har aldrig behövts innan) Han har nu det sista också bivit rädd för att bli sjuk och kräkas. Han känner ganska ofta att han blir illamående, men det händer aldrig något, och nu är det sista att han vill kolla att han har inte har feber med muntermometern. Jag har frågat varför han är så rädd för att bli sjuk och han säger att det är för att han inte vill missa skola, fritids, gymnastik, ev utflykter, träning etc. Jag har försökt att förklara att det inte är farligt att bli sjuk och att han inte ska oroa sig. Det hela började när vi flyttade (bara område, inte stad)

    Hur kan vi hjälpa honom?  

  • Svar på tråden orolig 7-åring
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Trygga och lugna barn kan få sådana här perioder där oro och ängslan ökar och de inte är sig riktigt lika från tidigare. Det brukar handla om att de förstår mer av den stora okontrollerbara världen och också förstår att de kan bestämma ganska lite i den. Den tidigare omnipotensen, tron att man klarar allt, har övergått i en mer realistisk fas.
    Men beroende på hur länge de stannar i den här fasen och hur täta orosattackerna är så måste ni som föräldrar fundera över hur ni ska hjälpa honom vidare.
    Det är inte bra om hans vardag blir väldigt påverkad och han hindrar sig själv att göra saker på grund av sin oro.
    Då tycker jag att ni ska konsultera BUP och se om de kan hjälpa er vidare.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden orolig 7-åring