Stjärn skrev 2012-12-19 17:59:19 följande:
Vi har gått föräldarkurs på As-center Rosenlunds sjukhus, och den var jättebra, men jag saknar individuell hjälp, vi behöver någon som är vår läkare/vår sons läkare, någon som vi kan vända oss till med alla frågor, det är så mycket vi skulle vilja ta upp och nya frågor poppar ju upp hela tiden när sonen växer och blir större. Och att vi vill att vår son ska få hjälp med hur han ska handkas med sitt handikapp, och hjälp med att utvecklas i positiv riktning. Nu känns det som att jag skulle behöva utbilda mig till AS-expert (vilket jag inte hinner) och hur man lär dessa barn att utvecklas mm, istället för att någon redan utbildad hjälper oss med det. Vad kan man få för Hab-hjälp?
Hej Stjärn, Jag är mamma till en nu sjuårig pojke,med autism och
utv.störning. Vi går på Astrid Lindgrens barnsjukhus hos en barnneurolog,och han gör årliga undersökningar,skriver recept,remitterar till olika kompletterande undersökningar,skriver intyg till bl.a. Färdtjänst och skolskjuts och lssansökan. Och via detta sjukhus har vi även fått kontakt med Bup,som hjälpt oss genom några akuta kriser. Helt underbara människor! Men till din fråga om habiliteringen. Vi har gått på Autismcentrum för små barn ända sen sonen var 1,5 år. Jag tror att även de med Aspberger går där till de fyller sju år. Vi började med kurserna,och efter det kunde vi välja behandlingsform. Vi valde intensiv beteendeträning och fick en behandlare som var arbetsterapeut. Henne träffade vi en gång i veckan tillsammans med förskolan eller enskilt,beroende på vårt behov för tillfället. Vi kunde även ringa henne om det uppstod problem mellan gångerna. Hon hjälpte till med att fixa en specialsäng via en snickare,Seppo,som inte nog kan berömmas för sin underbara uppfinning. Den sängen räddade vårt äktenslap!!!! Och den är så omtyckt! Nina fixade också så vi fick bostadsanpassning, och att en sjukgymnast kopplades in för att hitta på roliga fysiska övningar både hemma och på förskolan. Hon, Kajsa, (tack för allt,du fina) ordnade med en barnvagn och en specialcykel som anpassats till vår son. Vi har också fått prova ett kedjetäcke till honom som levererades hem till dörren. Fantastiskt. I alla fall så har vi haft kontakt med denna habiliteringen på rosenlunds sjukhus hela tiden,och fått hjälp med allt vi bett om. Kuratorn var också helt underbar, och var med oss på olika möten och stöttade när det var problem med personalen på förskolan,och när vi behövde hjälp med intyg och formuleringar på olika LSSansökningar,och gav oss en kontakt på kris och samtalsmottagningen när äktenskapet knakade. Där har vi gått helt gratis i flera år och fått coaching av samtalsterapeut. Det enda vi saknat på hab är läkare och psykolog,men det har vi ju haft på andra ställen. Nu när sonen fyllde sju,skrivs han över till Autismcentrum för barn och ungdom,och vi fick då hjälp med överföringen dit,så vi hade möten med nya skolan och gamla och nya habiliteringen. Så sammanfattningsvis har vi nog fått en mycket bra hjälp,på alla sätt. Kanske var det precis rätt i tiden,för nu är det ju fler som får autismdiagnoser och tidiga insatser,så det kanske blivit indragningar? Hoppas detta inlägg varit till någon hjälp! Fråga gärna om du vill veta mer!