• Allanojag
    Fem myter om lycka och utseende
    1. Snygga människor är lyckliga

Det finns ett svagt samband mellan skönhet och lycka, men naturligtvis har även attraktiva personer problem, utmaningar och känslodippar, precis som alla andra. Lyckligtvis finns det betydligt effektivare vägar till lycka och välbefinnande än att förändra kroppen, se rutan här intill.

2. Hur jag ser ut påverkar hur jag ser på min kropp

Människor med likadana kroppstyper kan ha helt motsatta tankar om sitt utseende och vara allt ifrån helnöjda till superkritiska ? det hänger inte på utseendet. Vad du tänker om din kropp påverkar däremot hur mycket du tycker om den ? oavsett hur den ser ut.

3. Kicken från en ny look håller i sig

Nej, tyvärr. Den lilla lyckoeffekt du får av att förändra ditt utseende går snabbt över, och risken finns att du kommer att vilja förändra mer för att få fler kickar. Men visst är det härligt att känna sig fin, så njut när du kan av kickarna men var medveten om att de går över.

4. När jag är snygg blir jag lycklig

Nej, men det finns däremot ett omvänt samband eftersom välbefinnande och lycka ger dig en utstrålning som är väldigt tilltalande. Lyckliga människor är dessutom mer positivt inställda till det mesta ? inklusive sitt utseende ? så i stället för att jaga lycka genom skönhet kan du låta lyckan stärka din utstrålning, attraktionskraft och självbild.

5. Självkritik kan göra mig vacker

Många som antar att den stora lyckan finns i en perfekt kropp försöker motivera sig till att förändra kroppen genom att vara självkritiska och hårda mot sig själva. Forskning visar att det inte bara är kontraproduktivt utan också får dem att må sämre. Vill du må bra behöver du vara lika vänlig och kärleksfull mot dig själv som du är mot alla andra viktiga människor i ditt liv. Då blir det också lättare att både tycka om din kropp och att behandla den vänligt och hälsosamt.

• Allanojag
    Anonym (noteraren) skrev 2020-04-01 08:26:56 följande:

Varför syns inte bilderna i den här tråden längre?

För att FL har ett nytt filter som tar bort alla bilder med hängpattar, bristningar och feta o fula människor...
Svar på tråden Helkroppstråden