• Anonym (Emma)

Jag är så trött hela tiden och har ont i huvudet nästa varje dag...

Jag har sedan början av hösten mått dåligt, känt mig avtrubbad och framförallt väldigt trött. Är gift, har ett ansvarsfullt jobb och två små barn. Det har varit en jobbig tid både privat och på jobbet, vilket påverkat mig väldigt mycket. När jag blir stressad reagerar jag med att bli sjukligt trött och så får jag spänningshuvudvärk. Huvudvärken kommer nästan dagligen som ett brev på posten. Jag har vant mig vid det men det är jobbigt att hämta trötta barn på dagis och fritids när man alltid är så himla trött. Oftast lider jag mig bara igenom det, men nu den senaste tiden har jag då och då tagit Ipren, tycker det hjälper lite.

Har dessutom nyligen haft ett par helevetsjobbiga förkylningar med hosta och ätit Kåvepenin mot öroninflammation för cirka två månader sedan. Nu tycker jag att jag hamnat i en ond cirkel med min trötthet. Det stressar mig också att alltid ha så mycket huvudvärk! Hur mycket är "normalt"? Vad kan man göra åt det?

Är det någon som känner igen dig och har några tips att ge mig? Känner mig så himla gnällig hemma och min man börjar ledsna på att jag alltid är så trött. Allt jag vill är att få sova. Jag lägger mig oftast samtidigt som barnen, visst fattar jag att det inte är helt normalt men jag orkar inte bryta den här onda cirkeln som uppstått. Jag skulle vilja vara piggare, orka träna och göra lite roliga saker för min egen skull.

Hjäääälp!

• Svar på tråden Jag är så trött hela tiden och har ont i huvudet nästa varje dag...
  • Anonym (M)

Prova avslappningsövningar mot huvudvärken! Jag tror apoteket kan ha, eller googla. Akta dig för att ta värktabletter regelbundet, för det kan konstigt nog GE huvudvärk....
    Kommer du ut i friska luften varje dag? Kan du ta 10 min promenad på lunchen? Kan du minska på stressen? Träna fast du inte orkar och se om du blir piggare?
    Lycka till! 

• lövet2

Börja med att kolla sänka och järn innan du gör något annat. Kanske det är något så enkelt som järnbrist eller en infektion?

• Anonym (Emma)
    Anonym (M) skrev 2012-12-18 10:47:44 följande:
    Prova avslappningsövningar mot huvudvärken! Jag tror apoteket kan ha, eller googla. Akta dig för att ta värktabletter regelbundet, för det kan konstigt nog GE huvudvärk....
    Kommer du ut i friska luften varje dag? Kan du ta 10 min promenad på lunchen? Kan du minska på stressen? Träna fast du inte orkar och se om du blir piggare?
    Lycka till! 
    Avslappningsövningar, menar du på CD-skiva eller liknande? Hmm, har inte provat det. Kan vara värt att testa.

Jag vet att man inte ska ta värktabletter för ofta, men nu har jag haft svårt att låta bli. Fast jag känner mig lite orolig för att det är just som du skriver, att det framkallar huvudvärk...

Jag promenerar nog minst 10-20 minuter per dag men tycker inte det hjälper. Jag ska försöka jobba mindre nästa år för jag märker att jag inte klarar av det här tempot jag hållit nu. Vi har visserligen haft ett ovanligt tufft år, men så här jag inte ha det i fortsättningen. Min man håller också på att tjata om träning, eftersom han vet hur mycket piggare jag är då. Just nu upplever jag det mest en provokation, för hur ska jag orka träna när jag håller på att somna och huvudet sprängvärker...? Blää, känner mig som en riktig gnällspik!
  • Anonym (Emma)
    lövet2 skrev 2012-12-18 10:57:19 följande:
    Börja med att kolla sänka och järn innan du gör något annat. Kanske det är något så enkelt som järnbrist eller en infektion?

Jag har kollat sänkan i samband med min öroninflammation och det såg bra ut... jag hade som sagt en infektion men den är utläkt nu. Mitt järnvärde brukar alltid vara bra och jag har inte ändrat kostvanor, men det kan kanske inte skada att ta lite Blutsaft. Kan man kollla sitt järnvärde utan att gå till läkare?
  • Anonym (Anna)

Har du kollat blodtrycket? Högt blodtryck kan ge huvudvärk. Låter ju som det är spänningshuvudvärk. Jag vill också tipsa om avslappningsövningar. Sömn verkar du ju få tillräckligt? Har du kollat sköldkörteln? Vet inte hur mycket du jobbar men med vårt första barn jobbade vi båda heltid, jag oftast 6.30-15 för att hämta i "rimlig tid". Jag var konstant stressad och trött. Hade även rätt tungt på jobbrt just då så det spelade såklart in. När vårt andra barn började på dagis gick jag ner till 80 % (kunde varit min sambo, men funkar inte pga hans restid). Jag tycker det känns mycket lugnare när jag vet att jag har lite tid att spela på vid lämning och så. Sen funkar det bra med mitt nuvarande jobb, dvs jag jobbar verkligen 80 %(arbuppgifter alltså), oftast i alla fall.

• Myling

Kram på dig! Vad duktig du är som kämpar på trots huvudvärk och trötthet.

Jag tror din man har rätt att träning är bra. Men bara om det finns tid till det! Se till att ta ordentligt ledigt över julen och sen jobba lite mindre? Delegera mer?

Jag slapp min spänningshuvudvärk när jag slutade med kaffe förresten. Men jag hade det inte alls lika ofta som du verkar ha. 

• Anonym (Emma)
    Anonym (Anna) skrev 2012-12-18 11:17:44 följande:
    Har du kollat blodtrycket? Högt blodtryck kan ge huvudvärk. Låter ju som det är spänningshuvudvärk. Jag vill också tipsa om avslappningsövningar. Sömn verkar du ju få tillräckligt? Har du kollat sköldkörteln? Vet inte hur mycket du jobbar men med vårt första barn jobbade vi båda heltid, jag oftast 6.30-15 för att hämta i "rimlig tid". Jag var konstant stressad och trött. Hade även rätt tungt på jobbrt just då så det spelade såklart in. När vårt andra barn började på dagis gick jag ner till 80 % (kunde varit min sambo, men funkar inte pga hans restid). Jag tycker det känns mycket lugnare när jag vet att jag har lite tid att spela på vid lämning och så. Sen funkar det bra med mitt nuvarande jobb, dvs jag jobbar verkligen 80 %(arbuppgifter alltså), oftast i alla fall.
    Jag har helt normalt blodtryck, snarare blir det lite lågt ibland så att jag kan få svimningskänsla. Sköldkörteln har jag däremot inte kollat. Min egen gissning är att jag har lite symtom som liknar utmattningsdepression. Just tröttheten känns inte alls normal. Kvällarna försvinner helt till matlagning, fixa med barnen, lite läxläsning och läggning.

Jag ska faktiskt gå ner till 80 % nästa år. Har jobbat omväxlande 90 och 100 % i år och det har tagit knäcken på mig måste jag säga.

Tack alla för er omtanke och goda råd, det värmer verkligen!
  • Anonym (Emma)
    Myling skrev 2012-12-18 11:21:56 följande:
    Kram på dig! Vad duktig du är som kämpar på trots huvudvärk och trötthet.

Jag tror din man har rätt att träning är bra. Men bara om det finns tid till det! Se till att ta ordentligt ledigt över julen och sen jobba lite mindre? Delegera mer?

Jag slapp min spänningshuvudvärk när jag slutade med kaffe förresten. Men jag hade det inte alls lika ofta som du verkar ha. 

Tack! Det har varit ett helvete i höst och vinter kan jag säga. Jag är en typisk duktig flicka som vill prestera på jobbet, men det har ju gått ut över familjen kan jag säga. Jag vet inte om det varit värt det!

Drack du mycket kaffe? Slutade du helt eller minskade du? Jag dricker 2-3 koppar kaffe per dag, inga mängder alltså.

Jag hoppas det blir lugnare nästa år. Jag måste tyvärr jobba i mellandagarna, men hoppas på ett annat lugn 2013 .)
  • Myling

Det är värt det för familjen om du har skoj, känner att du utvecklas och kunderna är nöjda. Om du gör det bara för att du måste, kunderna är missnöjda och du får täcka upp för en massa andra idioter som inte sköter sitt jobb, så är det inte bra för familjen heller? Glad

Känner du att du har kontroll över din arbetssituation?

Jag drack inte alls mycket kaffe, bara 1-2 koppar per dag ungefär. Jag tror jag bryter ner koffein väldigt långsamt, för jag kände av det i kroppen länge. Men visst var det skönt på morgonen att bli pigg och så. Det var så skönt att ha den där stora varma koppen kaffe när man väl kom fram till jobbet efter lämningar, mm.

• Anonym (Emma)
    Myling skrev 2012-12-18 11:31:05 följande:
    Det är värt det för familjen om du har skoj, känner att du utvecklas och kunderna är nöjda. Om du gör det bara för att du måste, kunderna är missnöjda och du får täcka upp för en massa andra idioter som inte sköter sitt jobb, så är det inte bra för familjen heller? Glad

Känner du att du har kontroll över din arbetssituation?

Jag drack inte alls mycket kaffe, bara 1-2 koppar per dag ungefär. Jag tror jag bryter ner koffein väldigt långsamt, för jag kände av det i kroppen länge. Men visst var det skönt på morgonen att bli pigg och så. Det var så skönt att ha den där stora varma koppen kaffe när man väl kom fram till jobbet efter lämningar, mm.
    Jag har inte alls känt kontroll över min arbetssituation det här året. Tvärtom. Det har varit hemskt. Jag och kollegorna har mått dåligt, vi har varit med om ett jobbigt chefsbyte och vi har inte fått någon feedback på det vi gjort. Nu tror jag att det ska bli annorlunda nästa år, men det återstår ju att se!

Jag bryter nog också ner koffein långsamt när jag tänker efter, om jag dricker kaffe efter 18.00 på kvällen kan jag inte somna... men just nu har jag inte ork att sluta. Det är för mycket jobbigt nu, men kanske senare...
  • Anonym (Anna)

Hoppas nästa år blir lugnare! Tror du har förklaringen till dina problem", dvs för mycket på jobbet. Man känner sig otillräcklig när man knappt orkar med "hemmajobbet" sen, Jag hade utvecklingssamtal med min chef igår och sa helt ärligt att jag gör absolut mitt jobb men jobbar 80 % och lägger stort fokus på barnen (2 och 5) just nu. Han tyckte det lät fullt rimligt. Jag sa även att när barnen är lite större kommer jag köra på för fullt igen. Jag fick problem med sköldkörteln efter andra grav och har mått mkt dåligt i perioder och efter det tänker jag mer på vad som är bäst för mig och familjen.

• Sorbus
    jassanhassan skrev 2013-06-10 12:56:46 följande:

Aj, du kanske gnisslar tänder på kvällen utan att märka det, de gjorde jag när jag pluggade mycket, det var otroligt många tentor och jag blev sjukt stressad. Jag var hos tandläkaren några gånger och tänkte köpa en bettskena där men min kompis mamma prövade en hos tandläkaren och hon slutade använda den i några veckor för att sedan börja igen och då hade den torkat och passade inte bra längre, plus att den var obekväm sa hon.

Jag letade runt på olika forum och kom in på en sida!  dexoral.se

Den var så billig så jag tänkte varför inte, fick hem den inom ungefär 2 dagar och prövade, Sidan använder sig av paypad så det är säkert att betala, brukar annars känna att det kan vara osäkert över internett.

Jag tog en liten storlek då jag inte har så stor mun och är tjej, man lägger den i varmt vatten och formar den i munnen, gick på 2 minuter! De står bra beskrivningar i manualen som man får med.

Jag använder även denna på dagtid när jag sitter vid datan och pluggar. Denna hjälpte verkligen mig och jag hoppas ni andra som lider också får hjälp! Pröva, är super glad att jag blev tipsad!

Du har lagt in exakt samma text i ett flertal trådar nu. Spam är inte tillåtet
  • Little Ms Chatterbox

Hej TS, ser att tråden är gammal men skriver ändå. Såg att du svarade ang. Järnet, tänk på att det är skillnad på järn och hb. Oftast brukar man bara kolla hb, och om det är bra brukar man inte kolla upp järn. Järn behöver man för att tillverka hemaglobin. Så man kan ha relativt bra hb men dåliga järnvärden ändå. Så be läkare kolla upp järn, sköldkörtel, B & D-vitamin. Brist på B & D kan också ge trötthet. Finns en massa andra saker också men man ska j alltid börja någonstans. Ett enkelt sätt att tillfälligt få upp blodtrycket kan vara att dricka lite, helst vatten. ///Förlåt ev. stavfel, mobilen skriver lite som den vill.

• Anonym (jag med)

TS, hur har det gått för dig?

Kunde varit jag som skrivit detta inlägg. Sjukskriven sedan en tid tillbaka pga trötthet/orkeslöshet, ständig huvudvärk och magproblem. Något läkaren diagnosticerade som utmattningssyndrom.

• Anonym (Emma)
    Anonym (jag med) skrev 2013-06-11 11:06:49 följande:
    TS, hur har det gått för dig?

Kunde varit jag som skrivit detta inlägg. Sjukskriven sedan en tid tillbaka pga trötthet/orkeslöshet, ständig huvudvärk och magproblem. Något läkaren diagnosticerade som utmattningssyndrom.

Oj, jag hade nästan glömt bort den här tråden! Var verkligen som i en dimma när jag skrev det här.

Det har blivit bättre. Jag har inte helt blivit av med huvudvärken, men det har sakta men säkert blivit bättre. är fortfarande trött, men har inte kommit igång med träning som jag borde så det sitter nog mycket i min dåliga kondition...

Själv tror jag att orsaken var att jag hade en helt galet stressig familjesituation, med lite mer trassel än jag orkade och ville berätta i trådstarten. Den är fortfarande rätt trasslig men jag känner mer kontroll nu. Har förkortat ner min arbetstid ytterligare och även förändrat hela arbetssituationen, bland annat fått en ny chef som känner jag känner stöd hos.

Vill tacka er som svarat i tråden för ert engagemang!

Anonym (jag med): så jobbigt det låter. Hur länge ska du vara sjukskriven? Och hur länge har du känt av de här symtomen innan du gick till läkare? Har ju mått precis som du, bortsett från magproblem då.
Svar på tråden Jag är så trött hela tiden och har ont i huvudet nästa varje dag...