• Anonym (Elegitimation)

E-legitimation - vad är det?

Kan nån med enkla ord pedagogiskt förklara vad e-legitimation är och hur det fungerar?

Jag vet att det inte är samma sak som Bank-ID, dvs den dosan man har för att använda internetbanken...

Men vad är det då? Jag ringde "Mina Vårdkontakter" men de lyckades inte få mig att förstå vad e-legitimation är. Likadant Försäkringskassan kräver e-legitimation för att skapa en sida hos dom.

känner mig så korkad Drömmer

• Svar på tråden E-legitimation - vad är det?
  • Erikssonförfan

som vanlig legitimation fast digital.

behöver inte krångla till det. Du får från telia, seb etc. 

• Anonym
    Anonym (Elegitimation) skrev 2012-12-18 18:15:19 följande:
    Kan nån med enkla ord pedagogiskt förklara vad e-legitimation är och hur det fungerar?

Jag vet att det inte är samma sak som Bank-ID, dvs den dosan man har för att använda internetbanken...

Men vad är det då? Jag ringde "Mina Vårdkontakter" men de lyckades inte få mig att förstå vad e-legitimation är. Likadant Försäkringskassan kräver e-legitimation för att skapa en sida hos dom.

känner mig så korkad Drömmer
    BankID är inte dosan man har, BankID är en sorts e-legitimation.

• Anonym

Som det står i länken ovan:
    "I det vanliga livet använder du ditt körkort eller ett ID-kort när du ska legitimera dig. På Internet använder du i stället din e-legitimation. Den visar att du är just du när du har kontakt med myndigheter, kommunen, organisationer och företag på Internet. "

Om du har Swedbank som bank så loggar du in med din bankdosa på dina banksidor, klicka på rubriken "Tillval" i menylisten, det finns längst till höger. Där kan du välja att ladda ner BankId, som Swedbanks e-legitimationslösning kallas. Då får du ladda ner ett säkerhetsprogram också. Tar ett par minuter bara. Du väljer själv vilket lösenord du vill ha som inloggning.

Om du har Handelsbanken så har du ett kort och kortläsare för att logga in på banken. På samma kort finns även e-legitimationen som du använder till FK, skatteverket och andra myndigheter. Där loggar du in på samma sätt som till dina banksidor, dvs med sifferkod som du knappar in via kortläsaren.

Exakt hur det funkar med e-leg från andra banker vet jag inte, kanske någon annan kan förklara?

• Anonym (e)

Du kan tänka att e-legitimation är ett program som du laddar ner på din dator från tex din bank och som gör att du kan logga in extra säkert på tex försäkringskassan.

Svar på tråden E-legitimation - vad är det?