• Tovenaeve

Gröt till 3-4 månaders ? :)

Hej !
    Har en underbar liten dotter som nu är 3 månader. Och jag har börjat fundera lite på det här med smakportioner. Ska inte ge en men hade tänkt o börja vid 4 månader. 
    Nu undrar jag om det finns några där ute som har börjat med lite gröt vid 3-4 månader som en liten del av kvällsmålet ? : (har hört att dom sover bättre av det ) 
    Och när börja ni med smakportioner ? Hur mycket gav ni o hur länge tills ni ökade? 
    Kul o veta hur andra gör ! :)

Tack på förhand ! 

PS : Vill inte ha någon debatt om hur dåligt det är o ge nu bara för att dom rekomenderar vid 6 månader.
  • Svar på tråden Gröt till 3-4 månaders ? :)
  • skogsvitter

Vår äldsta som fick gröt alldeles för tidigt sov faktiskt sämre efter att hon började med gröten vid 4 mån.

I övrigt håller jag med de flesta här, det finns egentligen ingen anledning att ge gröt så tidigt, det är en myt att de skulle behöva gröt för att sova bättre. Om du ändå känner att du vill testa för skojs skull så doppa ett finger i gröten och låt bebisen suga i sig lite. Inte mer än så! Det är bara korkat att börja stressa med skedar, de är ändå för små för att veta hur de ska äta som. Väljer du ändå att börja truga det så ta för guds skull åtminstone en sak i taget!! Att börja ge en massa olika puréer samtidigt som du börjat med gröt 2 månader för tidigt är ju rena vansinnet!

• Tovenaeve

Min syster börja ge sitt barn lite gröt vid 5 månader o vid 4 månader gav hon morot o palsternacka det va ungefär en tesked om inte mer. O min mamma som har 9 barn har gjort så med alla o ingen har haft problem med magen o vi är friska idag. Visst är det olika från barn till barn . Så ska nog börja som min syster gjorde. En tesked med morot o palsternacka vid 4 månader. Det finns ju burkar från 4 månaders.
    Men tack för svaren. Får testa mig fram.  

• Mita1973

hör ordet förstöra magen  då skulle hela svenska folket födda före 2000 talet vara sjuka i magen och försötrda

fattar inte vart ni får all den skit i från rent ut sagt..

Hade man inte kunnat ge från fyra månader utan fara så hade där inte funnits gröt och pureer från 4 månader..

Vissa  barn är redo vid 4 månader andra inte.................................................................

WHO har satt 6 månaders rekomendation för att främja amningen vilket är bra, men att vanlga svenssons sitter på den här sidan och använder ord som förstöra är ganska skrämmande skulle jag vilja säga..

• KLAJSHUH
    Mita1973 skrev 2012-12-20 10:26:45 följande:
    hör ordet förstöra magen  då skulle hela svenska folket födda före 2000 talet vara sjuka i magen och försötrda

WHO har satt 6 månaders rekomendation för att främja amningen vilket är bra, men att vanlga svenssons sitter på den här sidan och använder ord som förstöra är ganska skrämmande skulle jag vilja säga..

• mikroE
    Mita1973 skrev 2012-12-20 10:26:45 följande:

Hade man inte kunnat ge från fyra månader utan fara så hade där inte funnits gröt och pureer från 4 månader..

Vissa  barn är redo vid 4 månader andra inte.............................................. ...................

Hur många känner du som är glutenallergiker? Som har Chrons och IBS? Jag känner massor och alla har fått puré från 3-4 månader... Magen tål mat från 4 månader men mycket små mängder och man försöker idag få folk att fatta att man inte ska pressa i små barn mat så tidigt utan låta introduktionen ta sin tid och inte överanstränga magen i onödan för att man tror att kanske orsakar det problem i framtiden. Det är inte bara för att främja amning, för både barn som ammar och som får ersättning så är det bättre än tidig intro av fast föda.
  • Mita1973

Ja du det är ganska få som har de  jämfört med världs befolkningen.. Så på frågan jag känner en som har mag problem och det hade inget med förtidig mattning att göra  hej hopp

• Takex

Nu vill jag inte ge mig in i debatten men vill bara poängtera att det såklart finns från 4 månader för företagen vill ju sälja. Jag hade aldrig tagit det som vetenskap eller använt det som mall för hur mitt barn skulle börja äta. Här för jag bor finns det t ex barn vatten och barn te som kan drickas från 1 månad men för det har inte jag börjat ge min 2.5 månaders son vatten.

Man går gå på känsla, barn visar väl visst intresse för mat också plötsligt så tycker man kan få lite på det. Jag förstår TS sug lite, jag tycker det ska bli jätte kul att få introducera mat och få mata honom på ett roligare sätt än amning som inte alls känns som matning men personligen känns det okej och vänta tills magen fått mogna till sig lite, det är värt det för hans välmående. Jag kommer få chans att mata och mata så mycket att jag nog tillslut kommer spy på det.

• skogsvitter
    Mita1973 skrev 2012-12-20 11:37:40 följande:
    Ja du det är ganska få som har de  jämfört med världs befolkningen.. Så på frågan jag känner en som har mag problem och det hade inget med förtidig mattning att göra  hej hopp
    Gärna siffror på att det är "få"? Med tanke på att forskningen säger raka motsatsen... och mörkertalet för celiaki samt IBS i Sverige är gigantiskt. Massor är feldiagnostiserade, massor tror att de bara är lite laktoskänsliga när de i själva verket lider av celiaki. Menar du på fullaste allvar att detta är helt främmande för dig?!
  • m0desty

Har bara läst TS och är inte intresserad av debatten jag är säker på redan startat.

Vi började med smakportioner på 4-månadersdagen. Det har gått bra. Hon är mycket matintresserad och tittar intresserat på när vi äter. Efter någon vecka var vi på BVC och även om de inte får rekommendera riktiga smakportioner och gröt förrän vid 6 månaders så får de ändå ge råd om hur man kan gå tillväga om man ändå bestämmer sig för att börja tidigare. Vår dotter sover nu upp till nio timmar utan mat sedan vi började med gröt. Hon har tidigare sovit väldigt instabilt och ammade var 60:e minut på dagarna. Sedan varierar det lite mellan olika dagar och nätter hur det blir och jag ammar fortfarande mycket.

Vi fick en enklare och bättre tillvaro för alla i familjen, framförallt efter att vi började med gröt.

Vad som är bäst varierar nog från barn till barn.

• Tovenaeve
    m0desty skrev 2012-12-20 17:49:42 följande:
    Har bara läst TS och är inte intresserad av debatten jag är säker på redan startat. Vi började med smakportioner på 4-månadersdagen. Det har gått bra. Hon är mycket matintresserad och tittar intresserat på när vi äter. Efter någon vecka var vi på BVC och även om de inte får rekommendera riktiga smakportioner och gröt förrän vid 6 månaders så får de ändå ge råd om hur man kan gå tillväga om man ändå bestämmer sig för att börja tidigare. Vår dotter sover nu upp till nio timmar utan mat sedan vi började med gröt. Hon har tidigare sovit väldigt instabilt och ammade var 60:e minut på dagarna. Sedan varierar det lite mellan olika dagar och nätter hur det blir och jag ammar fortfarande mycket. Vi fick en enklare och bättre tillvaro för alla i familjen, framförallt efter att vi började med gröt. Vad som är bäst varierar nog från barn till barn.

Tack för ditt svar! ska nog inte skriva mer trådar om sånt här för även fast man säger att man inte vill ha massa debatter okommentarer om att de är dåligt. För jag vet mycket väl vad jag ger mig in på o då vill jag ha svar från folk som har gjort samma sak.
Svar på tråden Gröt till 3-4 månaders ? :)