• Pudding

ditt bästa fudgerecept

Jag älskar fudge men är inte så bra på att göra själv. Har prövat ett recept som fungerade en gång, men när jag har prövat att göra det igen (2 ggr) blir det hårdseg kola trots att jag gör på samma sätt. Har inte använt termometer och i receptet anges heller ingen temperatur. Gissar att det kanske är det som felar.

Vilket recept använder du, som alltid lyckas? Jag gillar när fudgen smular sig, dvs den ska inte ha "lonkakola-konsistens" utan vara aningen hårdare och porösare tycker jag.

Och om det är någon som vet, skulle jag gärna vilja ha en förklaring till varför det blir kola istället för fudge ibland trots att jag gör precis enligt receptet.

• Svar på tråden ditt bästa fudgerecept
  • amiofo

engelsk fudge heter min

3 dl socker
    3 msk smör
    2 dl grädde
    1 msk vaniljsocker
    3 msk kakao

50 g hackad mandel

Blanda allt utom mandeln i en tjockbottnad gryta. Låt småkoka rör om ibland.
    Kulprov
    Tag av från värmen, tillsätt mandel och rör om. Häll upp på tex bakplåtspapper.
    Låt svalna och skät.

• Pudding
    amiofo skrev 2012-12-19 11:30:07 följande:
    engelsk fudge heter min

3 dl socker
    3 msk smör
    2 dl grädde
    1 msk vaniljsocker
    3 msk kakao

50 g hackad mandel

Blanda allt utom mandeln i en tjockbottnad gryta. Låt småkoka rör om ibland.
    Kulprov
    Tag av från värmen, tillsätt mandel och rör om. Häll upp på tex bakplåtspapper.
    Låt svalna och skät.

Tack för receptet! Vaniljsocker har jag hört kan bli bittert om man kokar det med smeten, men det kanske bara gäller vanilin och inte äkta vanilj?
  • Pudding
    Tinkerbelle skrev 2012-12-19 11:44:48 följande:

Vaniljsocker bör man tillsätta i efterhand, äkta vaniljstång kan koka med

Den här är en av mina favoriter när det kommer till mörk fudge louisespis.blogspot.se/2010/12/mork-chokladfu...

Annars älskar jag denna, men den är lite mjukare om man inte vispar länge. louisespis.blogspot.se/2011/03/polkagrisfrudg...

Men vaniljsocker (till skillnad från vanilinsocker) innehåller väl bara vanilj från vaniljstång så då borde det också gå bra att koka med? Jag låter kanske dum i huvudet nu, men jag har aldrig kokat någonting med vanilj utom just vaniljstång.
  • amiofo

har ingen koll men inte haft problem att det blivit bittert.

• Jättemagnetisk färgglad mammut

Min favorit är vanilj- och blåbärsfudge. Den är supersmarrig, snabblagad och busenkel att laga Glad.

greenpenny.se/2012/december/vanilj-och-blabarsfudge.html

Jag har försökt att dra ner lite på kalorierna och ersatt en del av strösockret med stevia, men om man inte vill det så är det bara att ta hela mängden vanligt socker. 
    Greenpenny.se - en sida för er som är intresserade av eko-tips, mat&bak och lite annat smått&gott!
  • 2pågar

Här är mitt favvorecept!!!

3 dl socker
    2dl grädde
    Koka upp till 122 grader

Drag av spisen och tillsätt 50 G smör
    1/2 dl kakao och en matsked vailjsocker :)
    Rör ihop tills snöret smält och häll upp i en ingnsform med bakplåtspapper och låt stelna ..skär sedan upp bitar!!
    Den smälter i munnen!!!!

Svar på tråden ditt bästa fudgerecept