• AndyMcPandy

Min pojkvän nojar över sin läggning

Jag (Kille 23 år) och min pojkvän (21 år) har haft ett förhållande i strax över ett år nu. När jag gick ut för mina föräldrar och berättade att träffat en annan kille, tog de det som föräldrar borde, "Bara du mår bra och är lycklig". 

Men min pojkväns mamma tog det inte lika bra. Han gick ut för henne ett år innan han träffade mig, vilket resulterade i mycket tårar från hennes part och ett bråk. Varpå han sa att han aldrig skulle träffa en kille i vilket fall som helst. Ja, nu står vi här två år senare. Hans mamma känner till mig, men har fortfarande inte velat träffa mig och förväntar sig att han kommer göra slut snart i vilket fall som helst, eftersom två killar är "fel".

Saken är den att hon har fått honom att tro att homosexualitet inte är accepterat i Sverige. Så han tror att om han är tillsammans med mig, kommer han inte kunna få ett jobb inom arkitektur. Hur mycket jag än förklarar att Sverige är ett av världens homo-vänligaste land, så väger hennes ord tyngre. Han är tex rädd för att hålla hand när vi är ute, för han tror att folk ser på honom med avsky. Ibland har han även haft svackor där han känt sig väldigt nere och funderat på att göra slut av den simpla anledningen att "vi är två killar".

Jag vill inte förlora honom av den idiotiska anledningen, men jag vet inte vad jag ska göra för att få honom att inse att vi faktiskt lever i 2010-talet där homosexuella är accepterade. :(

• Svar på tråden Min pojkvän nojar över sin läggning
  • AndyMcPandy
    Anonym skrev 2012-12-19 12:04:02 följande:
    Din kille kanske har andra erfarenheter än du? Jag har homosexuella kompisar som definitivt inte skulle hålla med om att deras sexualitet är "accepterad"....
    Kan vara så. Men eftersom jag är hans första pojkvän, tror som sagt mycket ligger i hemmet.
    Lena skrev 2012-12-19 12:04:41 följande:
    Han kanske ska läsa lite om Anton Hysen som kom ut som homosexuell fotbollspelare för några år sen. Fotboll är grabbigt, arkitekter förväntar sig folk nästan är fjollor ;)
    Haha! Tack för tipset ;)
    Honungssmulan skrev 2012-12-19 12:07:07 följande:
    Jag tror han behöver prata med någon.

www.rfsl.se/

har en massa bra människor och ställen man kan gå till, helt annonymt om man nu vill det, kanske skönt för honom att prata med utomstående som har levt med samma problematik? 

Var faktiskt inne och kollade på rfsl innan jag skrev här. Men tack för tipset! Ska prata med honom om det. :)
    Anonym (hanna) skrev 2012-12-19 12:12:28 följande:
    Däremot tror jag att det hör till ovanligheterna att man får uppge sexuell läggning när man söker jobb. Så din pojkväns sexualitet borde inte vara till något hinder i karriären oavsett vilket yrke han väljer. 
    Ja, antagligen är det bara han som inbillar sig
  • AndyMcPandy
    Anonym (hanna) skrev 2012-12-19 13:11:24 följande:
    Å andra sidan händer det förstås att man diskrimineras för sexuell läggning på sitt jobb, men det är olagligt och jag tror knappast att man FÅR fråga efter det under anställningsintervjun.
    Jo, sant. Han tror att om de får veta att han är gay kommer de avskeda honom. Vare sig han är duktig på det han gör eller inte.
  • AndyMcPandy
    Anonym (hanna) skrev 2012-12-19 13:31:48 följande:
    Då får han dra dem inför domstol. Men jag tror att risken att han blir avskedad är försvinnande liten, särskilt inom ett estetiskt yrke (som jag räknar arkitekt till).
    Precis min tanke! Ska bara försöka trycka in det i hans tjocka skalle.
  • AndyMcPandy
    Anonym skrev 2012-12-19 18:09:36 följande:
    www.arkitekt.se/s31811

Arkitekttidning som har en notis om queer, tror inte de skulle tagit in den om de hade ngt emot det. Kan också tillägga att jag känner en person som är arkitekt och homosexuell och det har aldrig varit något problem för honom, han är helt öppen med sin läggning, tar med sin pojkvän på julfester och sånt. Kan du ju berätta till din kille =)
    Tack, det ska jag! :)
Svar på tråden Min pojkvän nojar över sin läggning