Inlägg från: Mammatilltvåprinsar |Visa alla inlägg
  • Mammatilltvåprinsar

Inlärningssvårigheter. Behöver hjälp!!!!!

Att läraren säger att det blir svårt att nå målen i åk 6 beror på att det inte finns mål för åk 4 eller 5. Det är inte så att man gett upp men ser man att eleven släpar måste man göra ett åtgärdsprogram där detta framgår. Muntliga prov och hjälpmedel har alla elever som behöver rätt till, behövs inga diagnoser för det. Träna lite varje dag. Låt henne läsa fem minuter per dag, sammanfatta det hon läst och försök diskutera och resonera kring innehållet. Läs högt för henne varje dag och diskutera samt resonera tillsammans. Ge henne fyra tal matte/dag, VARJE dag, ett av varje räknesätt. Låt henne säga och skriva några vanliga fraser på engelska varje dag, T.ex. My name is... How are you? etc. Nära och vardagliga ämnen. Man kan göra en tärning med frågeorden att spela med. Får man upp Who ställer man en fråga som börjar med det och motspelaren svarar med en hel mening. Finns fler spel på nätet också. Spela memory och träna arbetsminnet. Baka. Diskutera och resonera mycket, om allt. Det är väldigt viktigt i läroplanen, i alla ämnen.

• Mammatilltvåprinsar

Måste? Absolut inte. Men jag tycker det vore intressant då jag arbetar på en del skolor i Stockholmsområdet och inte upplevt det du pratar om.

• Mammatilltvåprinsar

Kanske du ska visa artikeln för läraren TS? I fyran brukar alla nå målen i SO och NO, även de svagbegåvade. Om du kan ta att läraren säger att det som står i artikeln kan stämma på din dotter tror jag det kan vara jättebra att diskutera saken. De elever jag träffat som stämmer in på detta har klarar att organisera och planera tiden ok. De har även, utan undantag, nått målen i andra ämnen än svenska, engelska och matte upp till femman, sexan. Sen har det blivit för svårt.

Svar på tråden Inlärningssvårigheter. Behöver hjälp!!!!!