Inlägg från: Elin 885 |Visa alla inlägg
  • Elin 885

Inlärningssvårigheter. Behöver hjälp!!!!!

skolor gör inte gärna utredningar eftersom det kostar pengar, och det kostar pengar när de inser att den eleven har rätt till en massa extrahjälp.
    jag har adhd, asberger och dyslexi (adhd och as fick jag reda på för tre veckor sen och dyslexi för ca 10 år sen).
    även fast jag hade intyg på min dyslexi (skolan gjorde självklart inte utredningen) så fick jag inget stöd i alla fall.

hur som haver, har ni kollat upp om hon har adhd/add? det är ju koncentrationssvårigheter.
    kolla upp dyslexi också.
    för neuropsykiatriska utredningar är det dock väldigt lång väntetid ( ett år är inte ovanligt) och ni kan säkert få en remiss via eran vårdcentral om skolan vägrar.

• Elin 885

hur gammal är din dotter?
    jag satt många timmar med läxor under hela min skoltid (mest berodde det nog på den odiagnistiserade adhd:n men också på den odiagnostiserade dyslexin). i gymnasiet hade jag inte ett enda lov ledigt och inte en enda helg. jag satt med läxor då, men det berodde nog på att jag gick i skolan mellan 8-17 varje vardag och inga håltimmar.

• Elin 885
    SIN74 skrev 2012-12-19 18:46:09 följande:

Jag gjorde nyligen en utredning på en elev angående dyslexi för att utesluta detta och bekräfta arbetsminnsesträning.
    Vad är det för skola som inte tar tag i att kolla vad svårigheterna beror på?
    Skicka hem en massa uppgifter sominte hunnits i skolan?
    Jag och specialpedagogen ser till att våra dyslektiker får den träning av speciella saker i skolan så att det bara är de vanliga anpassade läxorna plus extra lästräning i egenvald bok som görs hemma.
    Ni ska ej behöva sitta med detta!!
    Kontakta rektor och begär EVK nu!

hahaha,
    tror du på riktigt att de flesta skolor tar sina ansvar när det gäller sånt.
    oj jösses, vänta jag måste garva klart först.....eh nääää det är enormt få skolor som gör det.
  • Elin 885
    SIN74 skrev 2012-12-19 19:10:16 följande:

Tack för att du hånar mig!! Jag hoppas verkligen att det är undantagsfall man beter sig så tråkigt som skolan där TS barn går på!
    nej det är verkligen inget undantagsfall, det är vanligt idag.
    det är undantagsfall ATT skolan gör något.
    själv gick jag i 4 skolor under mina obligatoriska 9 skolår och ingen av dem gjorde något (inte åt mitt självskadebeteende heller fast jag hade färska ärr som syntes) och dessa 3 av dessa låg i olika stadsdelar dessutom.
    mina vänner som också har dyslexi och/eller andra funktionsnedsättningar berättar likadant och de har inte gått i samma skola som mig, så det blir väl en 10 skolor till då, minst, och detta är endast i sthlm.
  • Elin 885
    Uller skrev 2012-12-19 19:21:18 följande:
    Nu går hon tyvärr i den här skolan och vi har bara de förutsättningarna att arbeta ifrån.

Vill veta hur jag kan hjälpa henne mer själv, föreslog att vi ska tala engelska hemma ngn timme per dag men maken känner sig inte säker själv på engelskan. Själv är mitt ordföråd ganska stort då jag bott i USA i över ett år. Tänkte att det kunde hjälpa med ordförådet om inte den skriftliga grammatiken.

Vi har även pratat om att låta henne på 2 veckors språkläger till England i sommar. Vet att mkt av engelska kommer bara man förstår vad som säga och kan prata. Grammatiken kommer lite automatiskt då
    vi hade en dag i veckan hemma där vi endast talade engelska =).
  • Elin 885
    SIN74 skrev 2012-12-19 19:22:23 följande:
    Jag kan bara beklaga att ni inte fått den hjälp ni har rätt till. Jag blir förbannad när jag hör sådant.
    Blir dock ledsen över att bli hånad för att jag vill tro på att vi är bättre än så i vår land!
    det var inte min mening att håna dig...på riktigt, men det ÄR så illa i vårt land.
    det är fakta.
    förjävligt...men sant.
  • Elin 885
    Mammatilltvåprinsar skrev 2012-12-19 19:23:21 följande:
    Elin 885: vilka skolor handlar det om?
    måste jag delge det?
  • Elin 885
    Tuffen skrev 2012-12-19 19:25:54 följande:
    Lärarnas tuffa arbetsbelastning är EN av orsakerna till att eleverna inte alltid får hjälp. Jag är själv lärare och vet hur det ser ut. 
    jo tyvärr känner många lärare som är helt uppgivna över att dem inte kan eleverna den hjälp de behöver.

• Elin 885
    Mammatilltvåprinsar skrev 2012-12-19 19:23:21 följande:
    Elin 885: vilka skolor handlar det om?
    i mina fall handlar det om
    Nybohovsskolan,
    Mariaskolan,
    Högalidsskolan
    Blommensbergsskolan

och så gymnasiet:
    SAM-Gymnasiet i järfälla, gamla jakobsbergs gymnasium.

mina vänners skolor väljer jag att inte delge, de får delge det själva om de vill.
  • Elin 885
    Mammatilltvåprinsar skrev 2012-12-19 19:29:28 följande:
    Måste? Absolut inte. Men jag tycker det vore intressant då jag arbetar på en del skolor i Stockholmsområdet och inte upplevt det du pratar om.
    läs ovan.
    jag är 27 år idag så detta var över 10 år sen.

Svar på tråden Inlärningssvårigheter. Behöver hjälp!!!!!