Inlägg från: Uller |Visa alla inlägg
  • Uller

Inlärningssvårigheter. Behöver hjälp!!!!!

Hämtade nyss dottern i skolan. Hon har stannat kvar och jobbat med engelska på läxhjälpen som erbjuds 1g/v
    Frågade läraren om hon upplever min dotter som svagbegåvad och det gjorde hon inte.

• Uller

Hoppas att skolan ser till att remiss till psykolog går iväg som jag bett om.
    Oavsett vad den visar så borde vi kunna få tips på hur vi ska hjälpa henne

• Uller

Vi tror inte att hon har svag begåvning, inte heller hennes lärare som jag talade med nu i eftermiddag.
    Dyslexi är det jag och maken misstänker. Vi vill få en utredning för att bekräfta detta. Det ger henne dessutom rätt till extra provtid osv längre fram.

• Uller

Specialpedagogen har gjort ett ITPA Test på min dotter.
    Enligt pedagogen så ligger Hennes värde på över medel.
    Hon såg inga tendenser till oro, hon spekulerade lite om problemet kan ligga i att hon är född sent på året. Sedan sa hon att min dotter är väldigt hjälpsam och vill gärna hjälpa sina kamrater hon funderade om det gjorde med att hon halkat efter.

Frågade även henne om hon trodde att hon låg lägre i begåvning. Hon såg ingen sådan oro. Min dotter hade ett stort ordföråd och var duktig på att uttrycka sig.

Vet varken ut eller in nu? Varför ligger min dotter efter i ämnena?

• Uller

Vi övade mkt matte över jul och upplevde att det gick ganska bra. Blir svårt för henne vid högre multiplikation och division.

Känns frustrerande för oss som föräldrar, vad kan vi kräva mer?
    Är hon bara lite senare än sina kamrater när det gäller inlärning? Enligt det sista testet som hon gjorde i veckan så ligger hon på övre medel och på ngn del fick hon maxpoäng.

Antar att det bara är att fortsätta så vi gjort hitills? Specialpedagogen tyckte inte hon såg ngn anledning till oro för att göra psykologutredning. Hon sa att hon brukar se tecken på det vilket hon inte kan på vår dotter.
    Hon sa att barn med dyslexi, dyskalkyli brukar ligga under medel på testet som utfördes.

• Uller

NEPSY, och leiter-R är det ngr test som skulle kunna vara aktuella på min dotter?
    Ngn som vet om de utförs av speciallärare eller psykolog?

Vet inte så mkt om testerna dock, jag vill bara veta hur vi ska gå vidare

• Uller

Haft uppföljning av åtgärdsprogrammet idag,
    Specialpedagogerna ser ingen anledning att skicka henne vidare för ev dyslexiutredning.

Enligt dem kan hon inte ha dyslexi när hon ligger så högt på ITPA testet.

Vi ska fortsätta att jobba som vi gjort enligt den.

I matten är det de fyra räknesätten som min dotter behöver bli säker på. Enligt lärarna är det inte alla bitar i matten som hon har svårt med, nu tex jobbar hon med geometri och det fungerar toppen.

I svenskan är det läsflytet som min dotter behöver jobba mer med och att kunna berätta vad texten handlar om. Sedan lite med stavningsregler. Alltså inte hela svenska biten, tydligen upplever de att hon har ett stort ordföråd i det talade språket osv.

I engelskan är det mest att jobba med, kanske pga svenskan.

Antar att vi får jobba vidare nästa möte blir v 12 så får vi se var vi ligger.

• Uller

Låter lite som min dotter, tror hon behöver mer mängdträning.

Får hoppas att vi kommer framåt, är superfrustrerande som förälder att inte veta vad vi ska göra

• Uller

Uppdatering:
    Skolan har gjort en matteutredning som visar att dottern har dyskalkyli.
    Trots att den utredningen visade på en diagnos så vill skolan inte göra en dyslexiutredning då ITPA testen inte visar på tillräckligt stora bekymmer för dyslexi. De säger bara att hon har läs och skrivsvårigheter.

Får se om vi måste bekosta utredning själv för ev dyslexi.
    Skolan hänvisade oss till barnhälsan som var väldigt frågande vad de skulle göra då dotterns bekymmer är väldigt skolfoccuserade. De hjälper till med sådant som inte är skolrelaterade. Nu skulle de ändå se om de ev kunde hjälpa oss vidare.

• Uller

Tycker att det känns skönt att åtminstone fått svar på varför matten är svår.
    Blir dock fruktansvärt frustrerad över att man inte kan få den hjälp man efterfrågar.

• Uller

Tror tyvärr inte att svårigheterna vi upplever är unika för vår skola.
    Hoppas att det dock är smidigare handläggningar för de flesta andra och att de får både hjälp och utredningar.

• Uller

I vårt landsting utreder inte logopederna dyslexi hos barn. Det ska göras av elevhälsan dit skolan remitterar eleven, ingen egen remitering.

Magteutredningen blev gjord då specialpedagogen gick en kurs på universitet i den utredning och frågade om hon fick testa vår dotter, analysen gjordes i samråd mes hennes professor.

Svar på tråden Inlärningssvårigheter. Behöver hjälp!!!!!