• momsan

HJÄLP! Hur är Reimas storlekar?

Kollar just nu på en Reima-overall på nätet, men är osäker på hur deras storlekar är då vi aldrig haft just Reima tidigare. Skall köpa till sonen som blir 3 i juni och den är tänkt att användas nästa vinter. Skall man gå på rekomenderade storl 104 då eller vad säger ni "proffs" därute?

Kan tillägga att han är "normal"stor, ligger på medelkurvan på både längd o vikt, var ca 93 cm och vägde ca 14 kg på 2,5-årskollen. I vinter har vi en pop strl 98, och jag tycker att den redan nu sitter lite väl tighet...

• Svar på tråden HJÄLP! Hur är Reimas storlekar?
  • FruBecks

Min erfarenhet av Reima är att det är rätt stora i storlekarna. Till mitt barn har jag upplevt att han kan ha samma overall i två storlekar, dvs om jag köper en overall i stl 80 kan han ha den overallen även när han har 86 på de andra kläderna han har. 

Reima är mitt absoluta favoritmärke vad det gäller overaller, varma och goa! 

• momsan

Vad bra, då borde ju 104 funka fint!
    Tycker att sonen verkar följa storleksrekommendationerna på de flesta märken rätt bra, har t.ex nästan bara storlek 98 nu (är 2,5 som sagt...)

Nu gäller bara att få ok från maken, det är ju en slant som skall investeras...!

• hannis

Min son blir 3 i januari och har en Reima tec den här vintern. Han har storlek 98 på sin och den är stor, kommer lätt räcka hela vintern. Tycker också att Reima är stor i storleken. 

• ccecy
    eliten skrev 2012-12-19 13:43:54 följande:
    Ganska stora, speciellt på bredden
    Det beror lite på från model till model min som jag har till våren till dottern som blir ett storlek 80 är inte sådär jätte bred :)
  • eliten

Nä JÄTTE bred har jag inte påstått. Men bredare än andra overaller. Har haft tre olika och alla är breda

• ccecy

Den jag har jämnförde den nu med kappahls vinterhalare www.findit.fi/finImg/IMG_6072(5).JPG denna modell kuvat2.huuto.net/1/88/9f5b7e949b62543809ff1f42af484-orig.jpg reima(tec) och skillnaden är att reiman är ca 4cm längre, detta dock i storlek 80. och just nu har vi på henne en vinterhalare storlek 68-74 , som sitter helt okej, flickan blir ett i januari.  

Men dom är nog om man jämnför med andra kanske då som dom andra säger större till storleken.. 

• cosinus

På mina barn är reima korta i benen och långa i ärmarna samt i överkropp.

Dottern som är 2.5 har en i strl 92 (midjemodell) och den ser nästan stor ut när hon står men sätter hon sig över en snowracer märker man att benen är på gränsen.

Jag provade för många år sen stoppa in min äldsta i en reima i strl 86, bara för kul. Hon var då 4-5 år och kunde utan problem ha den med grepp i grenen. Dock slutade ju benen vid knäna :)

Har man barn med långa ryggar och korta ben tror jag man kan välja en storlek som är mindre än vad barnet är långt. Har det tvärtom längre ben än överkropp får man gå samma storlek som barnet har på byxor.

• momsan

ok... har ingen möjlighet att testa i affär innan köp, men det får väl bli att lämna tillbaks annars...

• momsan

Nu är den köpt! Japp, rea-fynd. Tog strl 104, den verkade inte jättestor när jag jämförde med den 98 från pop som han har nu dock, men de växer ju inte lika snabbt längre!

• Lisa med barn
    Mama69 skrev 2013-01-15 20:55:04 följande:
    Detta är särskilt fiffigt om man inte vill att det skall finnas några butiker kvar. I den region jag bor i har väldigt många "independent" barnklädesaffärer lagt ner eftersom samvetslösa föräldrar enbart använt dem som provrum. OT, jag vet, men ändå något att betänka. 

Det är väl knappast anledningen till att de får lägga ner? Vad har du för belägg på det? De flesta småbarnsföräldrar handlar dessutom kläder till barnen UTAN att barnen brovar kläderna i provhytten.

Nu ställde TS en fråga och fick ett svar av mig. Vad är syftet med din otroligt korkade kommentar? 
  • Anne69

Jag tror att 104 kommer att räcka bra. Min 4½-åring har en 104 nu och det finns gott om plats kvar på längden.

• Mama69
    Lisa med barn skrev 2013-01-16 00:26:24 följande:

Det är väl knappast anledningen till att de får lägga ner? Vad har du för belägg på det? De flesta småbarnsföräldrar handlar dessutom kläder till barnen UTAN att barnen brovar kläderna i provhytten.

Nu ställde TS en fråga och fick ett svar av mig. Vad är syftet med din otroligt korkade kommentar? 

OK, så du tror alltså inte att det spelar någon roll om föräldrar tar upp butikspersonalens tid genom att utnyttja dem för att prova kläder som de aldrig har tänkt köpa i affären? Välkommen till verkligheten - det spelar stor roll! Som sagt, ditt lilla förslag är särskilt fiffigt om man inte vill ha klädaffärer annat än virtuellt!
  • fuem

Tycker Reima-overallerna är rätt normala i storlek.

Tänkte bara tipsa om att man kan köpa väldigt billiga overaller, kläder och leksaker på lekmer.se. Just nu kan man köpa ett presentkort värt 500 kr för 239kr. Presentkortet gäller även på reavaror (bla Reima overaller)! Läs mer här:

www.letsdeal.se/r/48601/8364934/shopping

Har köpt presentkort i både mitt och sambons namn och shoppat loss ordentligt :)   
    Reima overaller till nästa år och en snowracer Stiga Curve för under 400kr har bla inhandlats. 

• Dr Mupp

Reima ballongmodell är stor i storlek, Modellen med resår i midjan är normal i storlek. Strl 104 ballong och 110 midja är lika stora. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • momsan

Nu är tråden 1 år gammal, men jag tänkte återkoppla! Jag köpte overallen i strl 104, nu har sonen som är 3,5 år den. Han är ca 100 cm, väger 15-16 kg och den sitter bra. Upplever den inte alls stor i strl, utan snarare liten/normal. I övrigt är vi nöjda, men med tanke på den uteblivna vintern så har vi mest använt skaloverallen hittills!

• fluu

Upplever att Reima är väldigt stora på min miniunge. Speciellt på bredden. Min är två år och har strl 74 i Reima.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden HJÄLP! Hur är Reimas storlekar?