• Emeritus

Danmark kommer inte att censurera Kalle Ankas jul

Danmark kommer som sagt att visa Tomtens julverkstad ocensurerad och säger följande till Disney:

"»Hvis Disney komm
    er og siger til os, at vi ikke kan vise 'Santa's Workshop' i den originale udgave, så vil vi nok tage slagsmålet og sige, at det er os, der tager ansvaret for, hvad vi kan vise i programmet,« siger han."

"Om Disney säger till oss att vi inte kan visa originalversionen av "I jultomtens verkstad" så tar vi striden. Det är vi som tar ansvaret för vad vi kan visa i programmet."

http://www.metroxpress.dk/nyheder/sort-dukke-klippet-ud-af-svensk-juleshow/KObllq!RmyJl5L6Kgf0k/

Samtidigt säger SVT att man inte kan visa annat än den censurerade versionen, medan Danmark menar att det kan man visst det:
    politiken.dk/kultur/tvogradio/ECE1843680/disney-klipper-sort-dukke-ud-af-svensk-juleshow/

Vad tycker ni om detta? Bra eller dåligt?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Danmark kommer inte att censurera Kalle Ankas jul
  • Emeritus
    Lufsan skrev 2012-12-20 15:12:09 följande:
    Bryr mig inte. 
    Då är tusenkronorsfrågan varför du skriver i tråden.
  • Blind Urmakare

Jag vette fan om jag skulle kalla "ta bort en rasistisk nidbild" för censur men visst. Känner ni att era rättigheter kränks av att inte få kolla på en mörkhyad docka på jul så är ni fria att känna så.

blindurmakare.com | Ateist | Humanist | Politisk frilansare
  • Coccolina

Helt ärligt tycker jag censuern är löjlig och överdriven... framförallt stör jag mig faktiskt på censuren av den blonda dockan... "för att inte förolämpa personer som ser ut som henne"... öh vilka då?? Vilka ser ut som en sån blond docka?? och tar man bort den där borde man ju logiskt ta bort den även när man skrämmer den med spindeln...... Dessutom skall man ta bort nidbilder så finns kineserna som är en tydligare nidbild för många än vad den så kallade Judiska mannen (som jag aldrig reagerat över att han skulle vara jude) är... För att inte tala om nidbilden av spanjorer i Ferdinand och nidbilden av Italienare i Lady och Lufsen...

Men samtidigt anser jag att Disney har rätten att bestämma över det hela. Det är DERAS film. Inte SVT's eller Danmarks Televisions... Vilket gör att att det faktiskt är Disney's rätt att säga vad som visas eller inte... Tv stationerna köper bara VISNINGSRÄTTEN vilket betyder att de inte får göra hur de vill utan de måste följa Disneys direktiv helt enkelt...

Så därför så anser jag att Dansk tv skall visa den censuerade versionen. Protesterna mot censuren får man sedan ta med Disney...  Det är inget som tv kanalerna skall lägga sig i... De har ingen rätt att ändra på vad Disney vill göra. Så enkelt är det... Sen kan man vara förbannad på Disney om man vill... Men tv-kanalerna måste följa vad Disney ber dem om... Det är det det innebär när man köpt visningsrätten inte verket...    

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Emeritus
    Blind Urmakare skrev 2012-12-20 15:17:49 följande:
    Jag vette fan om jag skulle kalla "ta bort en rasistisk nidbild" för censur men visst. Känner ni att era rättigheter kränks av att inte få kolla på en mörkhyad docka på jul så är ni fria att känna så.
    Är mörkhyad själv och inte det minsta kränkt annat än över att andra anser sig ha tolkningsföreträde över mina känslor
  • Johan75
    Emeritus skrev 2012-12-20 16:32:19 följande:
    Är mörkhyad själv och inte det minsta kränkt annat än över att andra anser sig ha tolkningsföreträde över mina känslor
    Är det någon som anser sig ha det i den här frågan? Och hur ställer du dig, som trådstartare, till att hela premissen för din frågeställning tydligen var felaktig?
    Behold, i come as a thief.
  • Planet of the apes

Underbart, önskar att vi också kunde ha ett ansvarsfullt styre som inte rättade sig efter politiskt korrekta idiotier.

Svar på tråden Danmark kommer inte att censurera Kalle Ankas jul