Morfin vid förlossning?
Jag undrar om det går att få någon form av morfin när man föder?
Eller går det in i bebisen? :(
Vad får man annars för smärtlindring?
Jag undrar om det går att få någon form av morfin när man föder?
Eller går det in i bebisen? :(
Vad får man annars för smärtlindring?
Jag fick morfin vid min förlossning i maj. Pga av en sjukdom jag har så får jag inte använda epidural så morfin var de enda dom kunde ge mig. Jag ville egentligen bara klara mig på lustgas men värkarna kom utan pauser så dom trodde inte att livmodern skulle orka hela vägen om dom inte lät den vila. Jag kan personligen tycka att morfinet var bara skräp, den lindrade inte smärtan för fem öre.
Jag fick en typ av morfin, kommer inte ihåg riktigt vad det hette. Men man får det endast senast 4 timmar innan födseln, det hjälpte mig att stå ut under natten innan förlossningen (låg inne 12 h innan förlossnigen startade, fick även lustgas samt hade en tensmaskin.
Jag ville inte ha epidural pga att en biverkning är att man inte kan gå dvs förlorar känseln i benen, det är min värsta mardröm så därför gick jag hårt på lustgas innan. Jag har dock inte fött barn i sverige, så det kanske är annorlunda ?
Jag fick syntetiskt morfin i samband med min första förlossning. Då hade jag haft pinvärkar i 18 timmar och öppnat mig 0,5 cm (sammanlagt 2,5 cm). Jag kunde sova tre timmar på det innan vi kunde ta nya tag. Hade jag varit närmare själva utdrivningsskedet (kanske högst någon timme eller så), då hade barnet varit påverkat. Jag frågade till och med om det.
Petidin gavs regelbundet förr och det gav slöa bebisar.
Min kompis gjorde en undersökning bland alla sina vänner och arbetskamrater (fick ihop ca 80 stycken) och det visade sig att de som fått Petidin hade alla bebisar som varit slöa i ca 3 veckor och därmed försämrat amningen.
De som inte fått Petidin hade varit pigga och där hade amningen funkat bra.
Obs! att många av de tillfrågade hade 3 barn eller fler där de hade erfarenhet av både med och utan Petidin.
Jag fick 2 doser morfin, Eda, lustgas, TENS och akupunktur pga extrem smärträdsla. Födde på Huddinge i feburari.
Barnmorskan sa till mig att det inte är helt riskfritt för barnet. Sen får man själv bedöma om man vill ta några som helst risker eller kämpa vidare med lustgas.
Jag fick också veta att de fanns en liten risk för slö bebis så dom hade gjort iordning en motgiftsspurta.
Jag fick petidin i början av förlossningen med dottern som nu är 20 månader. Hade då pinvärkar, värkarna gick in i varandra hela tiden och jag öppnade mig inte en centimeter! Vattnet gick vid 23.30 på fredags kvällen och pinvärkarna började 24.00 och petidinet fick jag kl 7.30 på morgonen.
På de flesta sjukhus där man överhuvudtaget använder opioder i samband med förlossningar har man slutat att använda petidin och ersatt det med morfin. Många är de barn som hittats medvetslösa både 5 och 7 timmar efter förlossningen. Jag önskar alla kvinnor en trygg förlossning och alla barn en trygg och säker förlossning. Det får man inte genom att droga kvinnor och barn med syntetiskt heroin. Det för man genom att få kvinnor att kunna känna sig trygga med och tillit till sina kroppar, de människor som sall finnas vid deras sida under födelsen och i den miljö där de skall föda sitt barn.
Om barnet inte lever vid förlossningen. Födde min dotter i v. 20 och då fick jag en hel del morfin för smärtan