• Anonym (Peter 46)

Män - hur påverkas er lust

av en fru/sambo som inte har lust och som har svårt att prioritera dig och samlivet?

För min del har jag varit väldigt attraherad av min fru sedan 20 år tillbaka. Jag har "drivit" samlivet och velat variera, hitta på nya saker och prata om hur man vill ha det.

Min fru har inte något driv när det gäller sex. Hon kan få orgasm men har svårt att hitta sin lust. Så kan det bli, det har jag full förståelse för men jag tycker man skall försöka göra något åt det men upplever det som vårt samliv har låg prioritet. Vi har gått till sexolog och vi har många gånger bestämt oss för att vi skall jobba med vårt samliv. Hon säger att hon älskar mig men det märks att hon inte tycker det är så intressant med sex. Hon har liksom ingen egen vilja. Vi har sex men det börjar kännas väldigt trist. Vill tillägga att det råder stor jämlikhet d v s jag "hjälper inte till" med hushållet - jag gör min del och lite till.

Jag tappar själv lusten och förmågan har absolut blivit lidande vilket jag kanske inte bara skall skylla på dåligt samliv. Det kan finnas fler orsaker. Det innebär att äktenskapet börjar kännas mindre intressant. Vad är ett äktenskap utan ömsesidig engagemang i samlivet?

Är det detta som händer medelålders par? Hur hanterar ni det?

• Svar på tråden Män - hur påverkas er lust
  • Som snö

Hur partners utan lust hanteras? Ja, går det inte på annat vis byts dom ut!

• Anonym (Peter 46)
    Som snö skrev 2012-12-21 12:52:31 följande:
    Hur partners utan lust hanteras? Ja, går det inte på annat vis byts dom ut!
    Ja, det är ju ett alternativ. Påverkas den egna lusten av att partnern är oengagerad?

Hur påverkas äktenskapet om man ändå stannar i det? Är otrohet ett alternativ?
  • Som snö

Om otrohet är ett alternativ kan man väl bara svara på själv.
    Och min lust blir högre desto mer lust min partner har. Och vice versa.
    Har för övrigt aldrig haft mer lust än nu. Haha

• Anonym (jadu)

Jadu, jag är lite som din fru, jag är helt enkelt inte så intresserad av sex. Jag har aldrig varit särskilt intresserad av sex, har många gånger sett det som ett nödvändigt ont. Alla kan inte vara intresserade av sex på samma sätt som alla inte är intresserade av matlagning, poesi, teknik m.m. Alla är olika helt enkelt. Den som är mest intresserad av något i ett förhållande får ju försöka få med den andra så att säga. Jag tycker tex om att promenera rätt mycket, min kille är inte lika intresserad av det. Så jag får ju dra med honom ut på promenader då jag tycker det är trevligt med sällskap. Förstår du?

• xXx
    Anonym (Peter 46) skrev 2012-12-21 12:50:48 följande:
    Vi har gått till sexolog och vi har många gånger bestämt oss för att vi skall jobba med vårt samliv.
    Gav dessa samtal något konkret?
  • xXx
    Anonym (Peter 46) skrev 2012-12-21 12:50:48 följande:
    Jag tappar själv lusten och förmågan har absolut blivit lidande vilket jag kanske inte bara skall skylla på dåligt samliv. Det kan finnas fler orsaker. 
    Vad betyder detta?
  • Anonym (Peter 46)
    Anonym (jadu) skrev 2012-12-21 13:10:56 följande:
    Jadu, jag är lite som din fru, jag är helt enkelt inte så intresserad av sex. Jag har aldrig varit särskilt intresserad av sex, har många gånger sett det som ett nödvändigt ont. Alla kan inte vara intresserade av sex på samma sätt som alla inte är intresserade av matlagning, poesi, teknik m.m. Alla är olika helt enkelt. Den som är mest intresserad av något i ett förhållande får ju försöka få med den andra så att säga. Jag tycker tex om att promenera rätt mycket, min kille är inte lika intresserad av det. Så jag får ju dra med honom ut på promenader då jag tycker det är trevligt med sällskap. Förstår du?

Jag förstår vad du menar men, ärligt talat, jag vill inte ha sällskap med någon som gör det motvilligt, varken med en promenad eller sex. Tror dock inte man kan jämföa med promenader. Gör man det tar man mycket lätt på sitt äktenskap.

Jag tror de flesta vill ha en partner som inte nonchalerar sådant som är viktigt för den andra.
  • Anonym (Peter 46)
    xXx skrev 2012-12-21 14:04:38 följande:
    Vad betyder detta?
    Helt enkelt att den inte utan vidare ställer sig upp på beställning
  • Anonym (Peter 46)
    xXx skrev 2012-12-21 14:03:32 följande:
    Gav dessa samtal något konkret?
    Tja, en massa goda råd, en chans att tala ut, men båda måste gå in för "hemuppgifterna" om det skall ge resultat.
  • xXx
    Anonym (Peter 46) skrev 2012-12-21 14:40:32 följande:
    Helt enkelt att den inte utan vidare ställer sig upp på beställning
    Du har själv tappat lusten med andra ord?
Svar på tråden Män - hur påverkas er lust