• Anonym (Peter 46)

Män - hur påverkas er lust

av en fru/sambo som inte har lust och som har svårt att prioritera dig och samlivet?

För min del har jag varit väldigt attraherad av min fru sedan 20 år tillbaka. Jag har "drivit" samlivet och velat variera, hitta på nya saker och prata om hur man vill ha det.

Min fru har inte något driv när det gäller sex. Hon kan få orgasm men har svårt att hitta sin lust. Så kan det bli, det har jag full förståelse för men jag tycker man skall försöka göra något åt det men upplever det som vårt samliv har låg prioritet. Vi har gått till sexolog och vi har många gånger bestämt oss för att vi skall jobba med vårt samliv. Hon säger att hon älskar mig men det märks att hon inte tycker det är så intressant med sex. Hon har liksom ingen egen vilja. Vi har sex men det börjar kännas väldigt trist. Vill tillägga att det råder stor jämlikhet d v s jag "hjälper inte till" med hushållet - jag gör min del och lite till.

Jag tappar själv lusten och förmågan har absolut blivit lidande vilket jag kanske inte bara skall skylla på dåligt samliv. Det kan finnas fler orsaker. Det innebär att äktenskapet börjar kännas mindre intressant. Vad är ett äktenskap utan ömsesidig engagemang i samlivet?

Är det detta som händer medelålders par? Hur hanterar ni det?

• Svar på tråden Män - hur påverkas er lust
  • xXx
    Anonym (Peter 46) skrev 2012-12-21 14:41:54 följande:
    Tja, en massa goda råd, en chans att tala ut, men båda måste gå in för "hemuppgifterna" om det skall ge resultat.
    Hur går det med uppgifterna?
  • Anonym (jadu)
    Anonym (Peter 46) skrev 2012-12-21 14:39:44 följande:

Jag förstår vad du menar men, ärligt talat, jag vill inte ha sällskap med någon som gör det motvilligt, varken med en promenad eller sex. Tror dock inte man kan jämföa med promenader. Gör man det tar man mycket lätt på sitt äktenskap.

Jag tror de flesta vill ha en partner som inte nonchalerar sådant som är viktigt för den andra.

Du menar att hon ska försöka spela lite intresserad? Sex är precis som promenader ett intresse, och olika människor har ju faktiskt olika intressen. 

Men motvilligt och motvilligt, min partner lider ju inte direkt av att gå ut på en promenad med mig, han gör det för min skull, men jag kanske inte ska förvänta mig att han skrattar och är superglad när vi promenerar utan han är ganska likgiltig, inte så att han är sur eller så heller. Men han är tex inte intresserad av att hitta nya vägar att gå, utan de får jag hitta, men sedan så hänger han med på dem. Som med sex så är ju du mest intresserad, då får du vara driven, sen får väl din partner hänga med för din skull när du hittar nya vägar. Men sen kan du inte räkna med att hon ska ställa upp varje gång du vill, min partner kanske ställer upp och går ut med mig varannan gång eller var tredje gång jag frågar. Men det gör inget då jag vet att han inte har det intresset. 

Det bästa kanske vore att hitta någon som är intresserad av sex då det verkar vara viktigt för dig i ett förhållande. För mig gör det liksom inte något om min partner inte hänger med ut varje gång då det inte är så viktigt för mig att han gör det.      
  • Anonym (48år)

Låter som mitt nu avslutade äktenskap, jag var som din fru. Efter skilsmässan gick jag i terapi vilket jag önskar att jag hade gjort mycket tidigare. Handlingsplaner och övningsuppgifter var rent kontraproduktivt för min sexlust, problemen låg på ett helt annan plan.

• MissFine

Ingen lätt sits du är i.

Jag är som du, min lust påverkas av min partners lust. Om min partner inte visar att han åtrår mig och vill ha mig, så känns det ju som att jag inte är åtråvärd, alltså minskar det min lust. För mig är det jätteviktigt i relationen, att känna mig älskad och åtrådd. Att han vill ha just mig, inte bara att han är sugen på sex.

Att ha ett fungerande samliv är ju en gemensam angelägenhet och kittet som håller äktenskapet/kärleksrelationen vid liv, anser jag. Så det är bådas problem om samlivet inte fungerar, och därmed bådas ansvar att få det att fungera igen. Det går inte att jämföra med att ta promenader tillsammans. Promenader kan man ju ta med en god vän om man vill ha sällskap. Men sex är ju oftast något man bara delar med sin partner.

Om min partner säger att han mår dåligt i relationen, oavsett anledning, är det ju ett gemensamt problem. Om man älskar sin partner vill man väl att partnern får sina grundläggande behov tillfredsställda i relationen? Så tänker iaf jag.

• Anonym (jadu)
    MissFine skrev 2012-12-21 16:40:00 följande:
    Ingen lätt sits du är i.

Jag är som du, min lust påverkas av min partners lust. Om min partner inte visar att han åtrår mig och vill ha mig, så känns det ju som att jag inte är åtråvärd, alltså minskar det min lust. För mig är det jätteviktigt i relationen, att känna mig älskad och åtrådd. Att han vill ha just mig, inte bara att han är sugen på sex.

Att ha ett fungerande samliv är ju en gemensam angelägenhet och kittet som håller äktenskapet/kärleksrelationen vid liv, anser jag. Så det är bådas problem om samlivet inte fungerar, och därmed bådas ansvar att få det att fungera igen. Det går inte att jämföra med att ta promenader tillsammans. Promenader kan man ju ta med en god vän om man vill ha sällskap. Men sex är ju oftast något man bara delar med sin partner.

Om min partner säger att han mår dåligt i relationen, oavsett anledning, är det ju ett gemensamt problem. Om man älskar sin partner vill man väl att partnern får sina grundläggande behov tillfredsställda i relationen? Så tänker iaf jag.

Ja men det gör ju ts fru, hon har ju sex med sin man, men är man inte intresserad av sex så är man inte. Ska hon spela intresserad då för att göra sin partner nöjd? Ska hon låtsas som om att hon vill variera sig i sexlivet trots att hon inte är intresserad av det? Vissa saker är man helt enkelt inte intresserad av.
  • Anonym (Peter 46)
    Anonym (jadu) skrev 2012-12-21 14:54:19 följande:

Du menar att hon ska försöka spela lite intresserad? Sex är precis som promenader ett intresse, och olika människor har ju faktiskt olika intressen. 

Men motvilligt och motvilligt, min partner lider ju inte direkt av att gå ut på en promenad med mig, han gör det för min skull, men jag kanske inte ska förvänta mig att han skrattar och är superglad när vi promenerar utan han är ganska likgiltig, inte så att han är sur eller så heller. Men han är tex inte intresserad av att hitta nya vägar att gå, utan de får jag hitta, men sedan så hänger han med på dem. Som med sex så är ju du mest intresserad, då får du vara driven, sen får väl din partner hänga med för din skull när du hittar nya vägar. Men sen kan du inte räkna med att hon ska ställa upp varje gång du vill, min partner kanske ställer upp och går ut med mig varannan gång eller var tredje gång jag frågar. Men det gör inget då jag vet att han inte har det intresset. 

Det bästa kanske vore att hitta någon som är intresserad av sex då det verkar vara viktigt för dig i ett förhållande. För mig gör det liksom inte något om min partner inte hänger med ut varje gång då det inte är så viktigt för mig att han gör det.      
    Jag har kanske varit mest intresserad av sex men jag börjar bli likgiltig. Samtidigt bryr jag mig mindre om äktenskapet eftersom det inte finns så mycket för mig i det i och med att det inte finns någon passion.

Det vi fick lära oss hos vår sexolog är att man kan öva upp lusten. Syftet med det är att få ett bättre samliv som i sin tur ger ett bättre förhållande.

Är det ok för dig att din man vänder sig till andra för att få uppleva passion och bekräftelse? Det är en seriöst menad fråga.
  • Anonym (Peter 46)
    xXx skrev 2012-12-21 14:42:26 följande:
    Du har själv tappat lusten med andra ord?
    Potens har inte bara med lust att göra, man kan vara kåt men ändå inte få stånd, liksom faktiskt att man kan vara okåt och ändå få stånd. Så är det för mig i varje fall.

Jag tror potensen följer lite med självkänsla. Är man trygg med sin partner och känner sig uppskattad är det lättare att få stånd.
  • Anonym (Peter 46)
    Anonym (jadu) skrev 2012-12-21 16:45:20 följande:

Ja men det gör ju ts fru, hon har ju sex med sin man, men är man inte intresserad av sex så är man inte. Ska hon spela intresserad då för att göra sin partner nöjd? Ska hon låtsas som om att hon vill variera sig i sexlivet trots att hon inte är intresserad av det? Vissa saker är man helt enkelt inte intresserad av.
    Jag tror det är få som vill ha spelat engagemang och det märks nog tydligt för de flesta. De sexologer jag har haft kontakt med menar dock att man kan påverka sin lust med viljan. 

jadu är uppriktig och det är bättre än någon som lovar att engagera sig mer utan att mena det.  

Hade min fru sagt som jadu beskriver och visat så lite förståelse för samlivets betydelse för ett äktenskap hade jag lämnat henne. Otråligt fattigt att ha en partner som inte är intresserad av sex.
  • Anonym (Peter 46)
    Anonym (48år) skrev 2012-12-21 15:32:39 följande:
    Låter som mitt nu avslutade äktenskap, jag var som din fru. Efter skilsmässan gick jag i terapi vilket jag önskar att jag hade gjort mycket tidigare. Handlingsplaner och övningsuppgifter var rent kontraproduktivt för min sexlust, problemen låg på ett helt annan plan.
    Det verkar inte helt ovanligt att de som försummar sin partner betraktar det som ett misstag när de väl blir lämnade. I många fall slutar det nog också med otrohet och jag förstår de som lever i ett passionslöst förhållande och är otrogna.

På vilket plan låg ditt problem?
  • Anonym (jadu)
    Anonym (Peter 46) skrev 2012-12-21 18:40:45 följande:
    Jag tror det är få som vill ha spelat engagemang och det märks nog tydligt för de flesta. De sexologer jag har haft kontakt med menar dock att man kan påverka sin lust med viljan. 

jadu är uppriktig och det är bättre än någon som lovar att engagera sig mer utan att mena det.  

Hade min fru sagt som jadu beskriver och visat så lite förståelse för samlivets betydelse för ett äktenskap hade jag lämnat henne. Otråligt fattigt att ha en partner som inte är intresserad av sex.

Men varför har du då valt en partner som inte är intresserad av sex då om det nu är så viktigt för dig? Och vad är det som säger att din fru kommer bli mer intresserad av sex om hennes sexlust ökar? Man kan fortfarande vara ointresserad av sex trots normal sexlust.
Svar på tråden Män - hur påverkas er lust