ADHD tråd om skola??? Högstadiet 7 an.... Nån som vet?
Finns det nån tråd om adhd och högstadiet??? Vad kan man kräva av skolan.... Mm
Finns det nån tråd om adhd och högstadiet??? Vad kan man kräva av skolan.... Mm
Vad skulle du vilja ha hjälp med? Jag är lärare och har viss erfarenhet av detta.
alltså 7 IG på en termin från tidigare godkänt!!!! Hur kan det bli så illa???? När han inte ens skolkat????!!!! Är så frustrerad.....
Att gå från godkänt till icke godkänt är inte så konstigt om det är en nu skola, kanske svårt att hitta sin plats i gruppen, innan lärarna och barnet har hittat varandra odyl.
Men i ert fall förstår jag inte varför specialpedagogen/specialläraren inte har gjort något.
Har skolan haft ett möte med dig gällande skolgången? Om inte kräv ett!
Jag kan bara utgå från vår situation härhemma. Sonen har sedan tidigare fått diagnosen odd (trotssyndrom), slutade på sin förra skola vid läsårets slut. Han fick minimalt med hjälp trots åtgärdsprogram. Skolan ringde varje vecka över hans sk odrägliga beteende.
Nu började han i sexan, ny skola, mycket större skola. Han har under terminens gång fått diagnosen odd borttagen och fått adhd istället.
Han kom hem idag med omdöme på e och någon c och d. Detta pga att lärarna har anpassat läxförhör, prov odyl. Han är även dyslexi.
Allt går inte klockrent i skolan, men lärarna bryr sig, bra samarbete med specialläraren och sjuksyster. Sonen trivs i skolan, trivs med sina nya vänner.
Men som förälder kan och ska man kräva hjälp. Allt går inte per automatik. Sonens förra och nuvarande skola har aldrig tagit kontakt med varandra. Jag har kopierat upp varenda iup och åtgärdsprogram, och lämnar över detta till skolan.
Det tar tid, det är jobbigt.
Boka tid med sjuksköterskan och prata med henne. Alt specialpedagogen/specialläraren.