• Anonym (Smulan)

Jag fick ingen 30-årspresent av min sambo, sedan 4 år.

Jag vet inte om jag överreagerar, men det här är något jag mår väldigt dåligt av.

Bland min familj och vänner har vi alltid uppvaktat varandra och kommit ihåg varandras födelsedagar. Ens födelsedag är ju en speciell dag. Jag vet inte om det är därför jag reagerar så hårt på att inte få någon födelsedagspresent av min sambo. Sen när man fyller jämt känner jag att det är lite extra viktigt att fira.

Jag hade en 30-årsfest (som jag själv betalade för och fixade det mesta till) för familj och vänner och folk frågade vad jag fått av min sambo.. Ingenting än, svarade jag. Jag trodde att han skulle komma med någon sorts överraskning senare på kvällen, men det kom aldrig någon.

En vecka efter min födelsedag kände jag mig så upprörd över det här och frågade min sambo varför jag inte fått någon födelsedagspresent. Han tar då åt sig och skäller ut mig och frågar hur jag kan vara så bortskämd? Han kan inte förstå hur jag ens kan fråga honom det? Han svarar att jag har ju alltid fått presenter tidigare av honom vid födelsedagar och julafton och han kan inte förstå hur jag kan vara så oförskämd? Jag fattar ingenting.

Tidigare har vi alltid gett varandra presenter.

Han har haft gott om tid innan, han jobbar inte särskilt mycket och han har inte problem med pengar.

Jag är verkligen ingen girig person utan ser alltid till alla andras bästa före mitt eget.

Han köpte inte ens ett kort. Han hade kunnat köpt något litet.. ja vad som helst, men icke.

Överreagerar jag?

• Svar på tråden Jag fick ingen 30-årspresent av min sambo, sedan 4 år.
  • Madam

Fy fan..har väl inte med bortskämdhet attgöra!
    Min pojkvän och jag hade varit ihop i en månad när jag fyllde 30..nog fasiken fick jag en present ändå.
    Jäklig taskig stil av din kille tycker jag.
    Hade jag varit du hade jag dragit in hans present inför hans födelsedag samt julklapp!   

• Anonym (...)

Alltså, jag kommer från en familj där presenter/födelsedagar inte är något speciellt, i vuxen ålder alltså.

Jag tycker du överreagerar, du fyllde 30 år ,  inte 10 år.

OK, visst , han skulle inte skällt ut dig för att du frågade, men kom igen, bli sur för du inte får en 30 års present.

Fick du ett grattis av han? 

• jwrh

Va?! Jag hade blivit jättebesviken om jag inte fick något av min sambo när jag fyllde 30. Och skulle bli fly förbannad om han dessutom skällde ut mig när jag frågade varför. Jag fyllde 30 nyss och fick presenter från Gucci av min kära sambo. 

• Anonym (skumt!)

Något skumt är det ju, kan jag tycka. Ni brukar ju ge varandra presenter och nu när du fyller 30 år så får du ingen? Är han på väg att göra slut, tror du?

• Anonym
    jwrh skrev 2012-12-21 21:09:50 följande:
    Va?! Jag hade blivit jättebesviken om jag inte fick något av min sambo när jag fyllde 30. Och skulle bli fly förbannad om han dessutom skällde ut mig när jag frågade varför. Jag fyllde 30 nyss och fick presenter från Gucci av min kära sambo. 
    Ja det där Gucci var tvunget att vara med va? Haha...löjligt.
  • The past is now
    Anonym (skumt!) skrev 2012-12-21 21:10:34 följande:
    Något skumt är det ju, kan jag tycka. Ni brukar ju ge varandra presenter och nu när du fyller 30 år så får du ingen? Är han på väg att göra slut, tror du?

Precis min tanke här..så skumt att skälla så där och vara elak på en fråga. Han har gett förr men inte nu?
  • Neko

En födelsedagspresent är ju för att visa att man bryr sig om och tänker på någon lite extra, det är därför som det inte behöver vara köpt utan en lång massage, att någon lagar en god middag för en, städar ens hus är också presenter. Det har ingenting att göra med bortskämdhet. Bortskämdhet är när man får en present och tycker att den inte är bra nog. Det har inget att göra med att få vs inte få.

• Anonym (skumt!)
    The past is now skrev 2012-12-21 21:13:05 följande:

Precis min tanke här..så skumt att skälla så där och vara elak på en fråga. Han har gett förr men inte nu?
    Ja, jag tror antingen att han funderar på att göra slut alternativt att han helt plötsligt fått väldiga problem med pengar (typ spelat bort allt eller gått på Nigeriabrev eller liknande) och inte vågar berätta det för sambon.

Hans argument att han inte gett något eftersom han alltid annars gett present eller julklapp är ju bara befängd.

TS; får du ingen julklapp heller (han kanske har något extra fint inplanerat då?) så skulle jag verkligen ställt honom mot väggen. Kolla er ekonomi och fråga rakt ut om han vill göra slut.

• Anonym

Det blir lite konstigt att efterfråga en present. Jag förstår varför du gjorde det, men det låter väldigt fel hur man än uttrycker sig i frågan eftersom det lätt kan uppfattas som "tiggande" och allmänt bortskämt vare sig man är bortskämd eller inte.

Men ibland får man vara tacksam för det lilla. Han kom i alla fall ihåg din födelsedag. Jag blev totalt dissad av min sambo när jag fyllde 30år, fick varken ett muntligt grattis, ett kort, ett sms, ingenting. Själv var han besviken på EN kompis som glömde säga grattis på hans egen 30årsdag trots att jag och HELA hans familj, släkt och alla övriga vänner kom ihåg att gratulera honom, han blev även uppvaknad med överdådig present av sin släkt. Att en person glömde hans 30årsdag var alltså värt att vara upprörd över trots att alla övriga kom ihåg det.

Att halva min familj + släkt, alla vänner utom en samt även min livspartner glömde bort/struntade i min 30årsdag var tydligen inte lika hemskt...eftersom han inte brydde sig om att säga grattis ens (present behöver jag inte, men hade varit trevligt ifall han hade brytt sig så pass mkt att han orkade säga grattis - tro inte att han glömt, så mkt prat som det varit från hans sida om att jag höll på att bli gammal - han tyckte bara inte att det var så viktigt att säga grattis av en eller annan anledning). 

Din kille kom i alla fall ihåg att du fyllde år, ibland får man vara tacksam för det lilla och släppa det där med att presenten uteblev, men visst har du rätt att vara lite besviken då ni vanligtvis ger varandra presenter. 

• Anonym

Det låter tråkigt tycker jag. Klart man köper något fint eller ordnar med annan överaskning. Kan det vara så att han inte hunnit med eller har bekymmer. Med tanke på att han blev så arg och slängde ur sig strunt känns det som någon som känner sig pressad och låter det gå ut över annan.

Grattis till dig från mig iallafall.

Skulle gett dig en present men...

• Anonym
    Anonym skrev 2012-12-21 23:08:48 följande:
    Det blir lite konstigt att efterfråga en present. Jag förstår varför du gjorde det, men det låter väldigt fel hur man än uttrycker sig i frågan eftersom det lätt kan uppfattas som "tiggande" och allmänt bortskämt vare sig man är bortskämd eller inte.

Men ibland får man vara tacksam för det lilla. Han kom i alla fall ihåg din födelsedag. Jag blev totalt dissad av min sambo när jag fyllde 30år, fick varken ett muntligt grattis, ett kort, ett sms, ingenting. Själv var han besviken på EN kompis som glömde säga grattis på hans egen 30årsdag trots att jag och HELA hans familj, släkt och alla övriga vänner kom ihåg att gratulera honom, han blev även uppvaknad med överdådig present av sin släkt. Att en person glömde hans 30årsdag var alltså värt att vara upprörd över trots att alla övriga kom ihåg det.

Att halva min familj + släkt, alla vänner utom en samt även min livspartner glömde bort/struntade i min 30årsdag var tydligen inte lika hemskt...eftersom han inte brydde sig om att säga grattis ens (present behöver jag inte, men hade varit trevligt ifall han hade brytt sig så pass mkt att han orkade säga grattis - tro inte att han glömt, så mkt prat som det varit från hans sida om att jag höll på att bli gammal - han tyckte bara inte att det var så viktigt att säga grattis av en eller annan anledning). 

Din kille kom i alla fall ihåg att du fyllde år, ibland får man vara tacksam för det lilla och släppa det där med att presenten uteblev, men visst har du rätt att vara lite besviken då ni vanligtvis ger varandra presenter. 
    Vad var hans ursäkt till att han inte ens sa grattis??
  • gumpi

Det märkliga är inte att han inte gav dig något, det märkliga är att han reagerade med ilska när du frågade varför han inte gjorde det. 

• Anonym (poppet)
    Anonym (...) skrev 2012-12-21 21:07:13 följande:
    Alltså, jag kommer från en familj där presenter/födelsedagar inte är något speciellt, i vuxen ålder alltså.

Jag tycker du överreagerar, du fyllde 30 år ,  inte 10 år.

OK, visst , han skulle inte skällt ut dig för att du frågade, men kom igen, bli sur för du inte får en 30 års present.

Fick du ett grattis av han? 
    Men du förstår ju att andra gör annorlunda. Jag hade förstått om ts och sambon precis träffats och han kom från en familj som din. Men nu har de varit tillsammans i några år och de har inte haft det så.
  • Anonym (poppet)
    Anonym skrev 2012-12-21 23:08:48 följande:

Sorgligt men det har ju inte så mkt med ts att göra. Jag tycker INTE hon ska vara tacksam över att han sa grattis bara för att du har en ännu knepigare pojkvän. 
  • Soltussen

Jag hade blivit jättesårad och även jag hade frågat min sambo, klart man ska kunna göra det i en relation utan att få skäll! Tyvärr håller jag med andra ovan, det låter som det finns en hund begraven. Tycker du ska prata med din sambo om er relation, vad har ändrats, är det något annat problem och vad?

Svar på tråden Jag fick ingen 30-årspresent av min sambo, sedan 4 år.