Anonym skrev 2012-12-22 17:49:18 följande:
wow, vad ett trevligt land med trevliga människor. Att vara ensam utlänning hamnade i domstol kämpar för mitt kära barn är inte mitt val. Jag antar någon kunde en gång i livet hamna i en oönskad situation i en miljö helt främmande. Om du inte kan ge någon hjälp eller råd, ska du inte vara elak. Kom ihåg vad kommer runt går runt.
Att begära att en person agerar vuxet och gör sitt bästa för att ta sitt ansvar är fullt rimligt, så tillvida det inte ligger en medicinsk förklaring till beteendestörning eller handikapp, som kan förklara varför individen inte klarar av det. Inte MINST när det finns barn inblandat. Så grundfrågan återstår att bli besvarad. Den är inte direkt orellevant i sammanhanget.
Att bli gravid är knappast någon hemlighet hur det går till, så hur det skulle kunna vara en oönskad situation i främmande miljö, speciellt när du är i ett av dom topp länder som erbjuder abort utan större problem än att söka för halsont på en vanligt vårdcentral, är ett argument som inte håller. Vem vill du ska tro på den?
Enligt dom demokratiska värderingar som Sverige vilar på, tvingar vi ingen att bo kvar i landet MOT sin vilja. Det är helt fritt att flytta precis när och vart man vill. Men det är inte lösningen på ditt problem. Den hjälp DU behöver, är att börja ta kontroll över ditt eget liv. Och mitt råd är att du börjar med att ta ansvar för dom beslut DU tar. Båda två kommer att hjälpa dig i ditt framtida liv framöver, oavsett vart du bor.
Det finns ingen som kommer att ta hand om dig av ren vänlighet. Du måste lära dig att klara dig själv. Du måste skaffa utbildning ( om du inte har det ), du måste skaffa arbete ( om du inte har det ), så du kan försörja både dig själv och barnet, samt få ekonomiska möjligheter att skaffa ett boende du vill ha, där du vill bo, och som du vill bo. Finns inga genvägar - det är likadant vart du än kommer, vad landet än heter. Så ser verkligheten ut. Desto snabbare du får dom pusselbitarna på plats, desto snabbare kommer du få rätsida på ditt liv.