• 2diamonds

Mattips till kräsna barn..

Hej!
    Har en treåring som är rätt jobbig med maten här hemma för tillfället. Ibland vill han inte äta alls. Som tur är äter han på förskolan, men nu är problemet att han är ledig 2 v. Han kommer inte svälta sig, det fattar jag med. Men det är jobbigt när dom äter så lite och är så kräsna.
    Därför undrar jag vad ni lagar hemma till era barn och vad som är poppis hos dom?  

livetsunderbarastunder.bloggplatsen.se 

• Svar på tråden Mattips till kräsna barn..
  • Miss P71
    2diamonds skrev 2012-12-22 15:35:15 följande:
    Trodde jag skulle överösas med tips, men icke sa nicke Rynkar på näsan...

Laga det som dit barn gilla så lär dit barn att äta. Barn sväter inte sig. de äter även om det inte blir i så stora mängder. Så du behöver inte vara ororlig.
  • vivianne

Förutom klassikerna korv, köttbullar/pannbiffar och köttfärssås gillar min kräsna treåring köttgryta, kyckling i currysås, gulaschsoppa på burk (men inte min hemlagade), panerad fisk. Ris, pasta, potatis i olika former som tur är, och haricots verts. Vi får leva med att hon ibland inte äter av allt för en så begränsad meny hade varit olidlig för resten av familjen

• 2diamonds
    vivianne skrev 2012-12-22 16:25:14 följande:
    Förutom klassikerna korv, köttbullar/pannbiffar och köttfärssås gillar min kräsna treåring köttgryta, kyckling i currysås, gulaschsoppa på burk (men inte min hemlagade), panerad fisk. Ris, pasta, potatis i olika former som tur är, och haricots verts. Vi får leva med att hon ibland inte äter av allt för en så begränsad meny hade varit olidlig för resten av familjen
    TACK!
  • Dina08

Förutom klassikerna ovan har rent kött fungerat för våran fortfarande kräsna 17-åring. Fläskfile i ugn, fläskkotletter, lövbiff och så funkar kycklinggryta med creme fraiche och curry. Aldrig lök eller grönsaker i maten. Råa morötter vid sidan av.

• pigglet

Ugnsstekt lax. Har man tinad "portions-bit" så tar det 12 minuter i 225*. Då blir den så där saftig, annars kan kött lätt växa i munnen.

Panerad, stekt rödspätta. Mycket sås till: fil, majonäs och bostongurka. Man kan även ha citron att skvätta på, det gillar våra barn.

Att grilla ett kycklingben i ugnen, så man får hålla i benet och gnaga kan vara kul.

Den mest kräsna av våra barn har haft 3 favoriter: risgrynsgröt, spenatsoppa och blodpudding.
    Tyvärr är just de 3 rätterna samma som äldsta barnet får kväljningar av.
    Man kan inte göra alla till lags.       

• Alisa

Pannkakor,
    frukostflingor med mjölk,
    köttbullar,
    korv stroganoff (ibland och endast om man skrapar bort såsen),
    kycklinggryta (i synnerhet med mango chutney och lite curry i),
    chicken nuggets,
    hamburgare (Mc D, äter inte där ofta så det är "lyxigt" för henne)
    pasta utan tillbehör,
    gurkstavar, 
    morotsstavar,
    blomkål

är de saker jag kommer på såhär på rak arm gällande kräsna dottern. Hon fyllde nyss fyra och blivit mycket mer positiv till att testa mat, jämfört med när hon var i tvåårsåldern. 

Jo, frukter fungerar bra också!

• I969

Det mesta i "boll-form" Hos oss är särskilt risbollar alltid uppskattade. Kokar jasminris med lite mer vatten så det blir lite klibbigt, mosar lätt med gaffeln och formar till bollar med lite vatten eller olja på händerna. Vår 3-åring gillar att själv "dippa" dem i smält smör. 

Överblivet ris mojsar vi ihop med diverse rivna grönsaker, linser, bönor o.s.v. gör bollar, rullar lätt i ströbröd och steker eller sätter till ett ägg och gör plättar av. 

Svar på tråden Mattips till kräsna barn..