• 2diamonds

Mattips till kräsna barn..

Hej!
    Har en treåring som är rätt jobbig med maten här hemma för tillfället. Ibland vill han inte äta alls. Som tur är äter han på förskolan, men nu är problemet att han är ledig 2 v. Han kommer inte svälta sig, det fattar jag med. Men det är jobbigt när dom äter så lite och är så kräsna.
    Därför undrar jag vad ni lagar hemma till era barn och vad som är poppis hos dom?  

livetsunderbarastunder.bloggplatsen.se 

• Svar på tråden Mattips till kräsna barn..
  • Marie 744

våran treåriga tjej är oxå väldigt kräsen när det gäller mat. Hon äter raggmunk,pannkakor,risgrynsgröt,pasta. falukorv med pasta. potatisbullar,det är inte lätt när vi är lediga heller i två veckor,man får använda fantasin en del :)

• Mudd

Min 3-åring är oxå superkräsen. Hon äter fiskpinnar, pannkakor, gröt, tortellini, fiskbullar och ibland köttbullar. Råa grönsaker såsom gurkstavar, morotsslantar, majs, paprika funkar nästan bäst men inte så mkt näring i det. Det bästa sättet att få henne att äta är att hitta på roliga sagor eller sånger om maten men det är ganska tröttsamt i längden.

• 2diamonds
    Mudd skrev 2012-12-27 23:00:37 följande:
    Min 3-åring är oxå superkräsen. Hon äter fiskpinnar, pannkakor, gröt, tortellini, fiskbullar och ibland köttbullar. Råa grönsaker såsom gurkstavar, morotsslantar, majs, paprika funkar nästan bäst men inte så mkt näring i det. Det bästa sättet att få henne att äta är att hitta på roliga sagor eller sånger om maten men det är ganska tröttsamt i längden.
    Provade tortellini och det funkade! Så tack!
  • Jkpg Deluxe

Vår son äter bäst av följande: knaperstekt bacon torsk med äggsås pasta morotsstavar pannkaka björnbär, hallon, äpplen lingonsylt köpta köttbullar men inte hemgjorda ostskivor ugnsstekt lax grillad kyckling ris

• Lena

Här får hon välja recept och vara med och laga en gång per vecka då äter hon oftast mycket.

• Ellikapellika

Vår kräsna kille äter:

Pasta/nudlar
    Fisk i alla former
    Kassler
    Biffar
    Hemmagjord pizza
    Plockmat t.ex tacos
    Grönsaker och frukt
    Fil och flingor
    Soppa
    Absolut inget som är blandat/ihoprört t.ex grytor

• Dasha
    Ellikapellika skrev 2013-01-03 20:26:31 följande:
    Vår kräsna kille äter:

Pasta/nudlar
    Fisk i alla former
    Kassler
    Biffar
    Hemmagjord pizza
    Plockmat t.ex tacos
    Grönsaker och frukt
    Fil och flingor
    Soppa
    Absolut inget som är blandat/ihoprört t.ex grytor
    +1!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • iser

Vår super kräsna dotter 3 1/2 äter  blodpudding (äter inte jag men det är perfekt att steka som lunch åt henne), pannkaka,margarita pizza, mamma scans köttbullar (perfekt som lunch till henne, men äckligt enligt mig), råa grönsaker, pasta utan sås. Ibland kan hon dock överraska och äta massor.

Vi försöker få henne att vara med i köket. Exempelvis skära falukorv och gurkbitar. Då äter hon samtidigt som hon "jobbar"

Dottern är väldigt smal och liten men vi går på regelbundna kontroller men det gör mig frustrerad. men jag har beslutat mig att sluta nojja och tjata på henne. Hon dricker välling till godnattsagan bara för att jag tycker att det är skönt att se att hon får i sig något.

• Finis

Vår kräsna 2-åriga tjej gillar fiskbullar och köttbullar. Gillar INTE såsigt. Korv utan stroganoffen går bra. Ris och pasta är poppis. Frysta grönsaker. Sen gillar hon äggröra. Det gör jag ofta till lunch. Kokta ägg också. Gurka och tomat går ner. Hon är inte ens speciellt förtjust i sötsaker. Idag fick hon smaka glass för första gången. Då rynkade hon på näsan och sa nej tack.
    Ett tag höll jag på att fråga om hon ville ha det eller det eller det eller det. Hon sa nej till allt oavsett om hon ville ha det eller inte. Är lättare att bara servera maten och sätta henne vid bordet. Känns som hon äter bättre då, när hon inte sagt nej redan.

Svar på tråden Mattips till kräsna barn..