• Anonym (mia)

Hur fort kan man bli sjuk om man är smittad?

Fira jul med min egoistiska syster igår. i stort sett va hela hennes familj sjuka med bl.a feber... nu tycker ja min lille kille känns varm kanhan blivit smittad så fort. ska ta temp på honom när han somnat...

• Svar på tråden Hur fort kan man bli sjuk om man är smittad?
  • Anonym

Det beror ju helt på vad det är för sjukdom de hade. Det är ju olika inkubationstid på olika sjukdomar.

• Anonym

Men feber är väl inte så farligt?? Klart din syster har rätt att fira jul, skärp dig!!

• Anonym (mia)

Förkylning va de väl på två av pojkarna. å min syster går haft feber i en vecka...

• Anonym

Han kan ju lika gärna ha blivit smittad innan?

• Anonym (mia)

Min mamma har precis blivit frisk efter en lunginflammation. plus att hon har väldigt nedsatt immunförsvar. förra jul va hade min syster pojk vattkoppor. det va inte tal om att dom skulle va hemma. utan ja min man å vår flicka på 6mån fick bli hemma för vi ville inte att hon skulle bli smittad...

• SoStylish

Visste inte att man bestämde själv när man ska ha feber eller inte. Eftersom du tycker att din syster är egoistisk...

Eller var det bara en allmän input?

• Anonym (mia)

Självklart kan han blivit smittad innan. men finns risken att han smittats så fort eller kan ja utesluta de?

• Anonym
    Anonym (mia) skrev 2012-12-22 19:25:13 följande:
    Självklart kan han blivit smittad innan. men finns risken att han smittats så fort eller kan ja utesluta de?

Det är ju svårt att säga. En vanlig förkylning har inkubationstid på 1-5 dygn.

istället för att leta en syndabock så borde du ta tag i det verkliga problemet. 
  • Anonym (hmm)

Jag tycker ju att är man sjuk, även om det är jul, så håller man sig hemma för att inte smitta ner andra. En lätt förkylning är en sak då kan man gå, men annars inte

• Anonym
    Anonym (hmm) skrev 2012-12-22 19:30:02 följande:
    Jag tycker ju att är man sjuk, även om det är jul, så håller man sig hemma för att inte smitta ner andra. En lätt förkylning är en sak då kan man gå, men annars inte

Hosta o feber är ju en lätt förkylning?
  • Anonym (hmm)

Har aldrig haft feber vid en lätt förkylning. - med det menar jag typ lite snorig, kanske lite hosta. Vid feber tycker jag man ska vara hemma, för då är det oftast något mer.

Det handlar om hänsyn till andra. Varför ska alla andra riskera att bli sjuka bara för att en person inte kan hålla sig hemma 

• Anonym
    Anonym (hmm) skrev 2012-12-22 19:35:23 följande:
    Har aldrig haft feber vid en lätt förkylning. - med det menar jag typ lite snorig, kanske lite hosta. Vid feber tycker jag man ska vara hemma, för då är det oftast något mer.

Det handlar om hänsyn till andra. Varför ska alla andra riskera att bli sjuka bara för att en person inte kan hålla sig hemma 

Man  man kan ju öppna sin mun och prata med de som man ska fira med? Så kan de få avgöra om de tycker att det är ok om man kommer?

Jag skulle inte neka ett barn med förkylning och feber att komma på julafton. 
  • Anonym

Om man själv, eller ens barn, har feber stannar man hemma, både från jobb/skola och firanden. Det kallas hänsyn till andra.

Svar på tråden Hur fort kan man bli sjuk om man är smittad?