• familjha

Missfall efter år av försök att bli gravida :'(

Vattenmelon skrev 2012-12-22 20:57:42 följande:
    Jag har PCOs och vi hade försökt i 1 år och 10 månader innan vi lyckades (på egen hand, ingen behandling). Har varit i sjunde himlen sedan dess. Men igår var vi inne på kvinnokliniken för att jag haft ont i ena ljumsken och de ville kolla upp det. Det visade sig vara en ofarlig gulkroppscysta. Men de såg också ett embryo, som hade dött i vecka 7. Det fanns också ett annat som hade dött två veckor innan. Det skulle alltså varit tvillingar om de fått leva. Kroppen har ännu inte fattat att de är döda så nu går jag omkring och väntar på att de ska stötas ut. God jävla jul.
    Jag är så ofantligt ledsen och uppgiven. Tänk om det ska ta två år till till nästa gång? Finns det någon här med liknande historia? Hur lång tid tog det att "få till" den första, och hur långt efter missfallet lyckades ni igen? Behöver solskenshistorier och positiva ord.

Hej Vattenmelon.
    Beklagar det som hänt er innan jul.
    Jag och min man har också varit med om en liknande situation. Vi hade försökt i nästan 3 år innan vi blev spontangravid. Vi vart så överlycklig och kände att turen hade vänt för oss då.
    Tyvärr slutade vår graviditet i missfall vecka 12.
    Efter de kunde jag inte se på barnmagar utan att gråta. Alla våra vänner har fått flera barn under den tid vi försökt få ett. Och 4 i våra släkten var gravid i samma vecka som vi fast de fick sina barn.
    Eftersom min släkt är så otroligt nära varandra och firar alla högtider och mycket mer tillsammans så är det helt klart ett helvete att ALLTID träffa dem och deras barn nu när vi inte fick behålla vårat.

Vi har även gjort ett IVF försök där resultatet blev negativt och inväntar att få påbörja vårt andra försök nu efter 4 frustrerande långa år efter barn.

Tyvärr blev det inte så mycket positiva ord från mig, men jag hoppas att kunna ge de om den här behandlingen går vägen, vilket vi hoppas innerligt.

Lycka till.
  • familjha
    kattm skrev 2013-01-07 12:58:19 följande:
    Jag beklagar verkligen ert MA. Hoppas att det tar sig snart igen. Jag hoppas på samma sak för vår del. Jag blev gravid spontant efter flera års försök och tre misslyckade IVF:er och fick en dotter i mars, men vi förlorade henne dagen efter pga skador som uppstod vid förlossningen (moderkakan lossnade av okänd anledning). Efter det har vi hunnit göra vår fjärde IVF, som lyckades. Vid ultraljudet i vecka 8 fick vi veta att graviditeten hade stannat av men att kroppen inte fattat det. Jag fick starta missfallet med tabletter i november, och nu väntar jag på att kroppen ska komma igång igen (har inte fått tillbaka mensen ännu). Jag är också orolig över att det ska dröja väldigt länge innan nästa chans att få ett barn.

Måste inleda att jag tycker du/ni är otroligt stark. Jag tyckte ett tidigt ma var jobbigt nog men ni verkar ha gått igenom så mycket mer så jag avundas er styrka!  {#emotions_dlg.flower}
    Jag hoppas verkligen lycka till ert nästa försök. Hjärta
  • familjha
    Vattenmelon skrev 2013-01-08 04:37:22 följande:
    Det är så tråkigt att höra från folk med liknande problem samtidigt som det är skönt att veta att någon förstår vad man går igenom. Jag beklagar ert missfall och negativa försök. Hoppas det funkar hela vägen ut för er snart, jag håller tummarna för er.

Tack för ditt stöd i dessa tider.
    Hur går det för er då med allt?
  • familjha
    kattm skrev 2013-01-07 15:09:08 följande:
    Tack så mycket. Ja, vi har gått igenom en hel del vid det här laget och hoppas att det kan få räcka snart och att det äntligen blir vår tur att få ett levande barn. MA är verkligen skitjobbigt, men på sätt och vis hade jag nog tagit vårt MA mycket hårdare om jag inte hade förlorat vår dotter först. I förhållande till att förlora ett barn är MA lättare att ta sig igenom (när man har det att jämföra med - om man inte har förlorat ett barn är ett MA i sig ändå otroligt jobbigt, speciellt om man har kämpat flera år för att få den där graviditeten). Hellre att det sker i vecka 8 än 42. Men MA:t förstärkte sorgen efter vår dotter, eller det kanske handlar om en blandning av sorg, både över vår dotter och över syskonet som inte blev. Jag försöker se det positiva med att jag faktiskt blev gravid en gång till - andra gången på fyra år. Men jag är som sagt väldigt orolig över att det ska dröja länge till nästa gång (för en nästa gång ska det bara bli, även om jag innerst inne är rädd även för att vi aldrig ska lyckas igen). Nu kretsar vårt liv helt och hållet kring att få ett syskon till vår dotter, på ett helt annat sätt än innan, när vi "bara" var ofrivilligt barnlösa.

Hoppas att ni snart får komma igång med er andra IVF och att det tar sig då! {#emotions_dlg.flower}
    Förstår precis vad du menar med släktingar som får barn, för övrigt. Mitt syskon och två närstående kusiner har också fått barn inom ett år, och de får gosa med sina bebisar medan vi går till kyrkogården... Livet är inte rättvist.

Jag hoppas att alla här i tråden snart är gravida och att det håller hela vägen till levande barn i våra armar!
    Du e klok du kvinna!
    Ja känner bara en positiv känsla i kroppen när jag läser hur stark du är trotts att du är rädd och fundersam.
    Ja ska verkligen kämpa för att vara lika positiv som du även om de e svårt för mig.
    Och dåligt självförtroende tycker inte min man är till så stor hjälp heller. Men men..

Jag hoppas också av hela mitt hjärta att vi alla i tråden ska få våra levande barn att hålla i famnen.
    Att vi också ska kunna säga att vi har "världens" finaste barn som man så många gånger hör. Glad

Lycka till Hjärta{#emotions_dlg.flower}
  • familjha
    Vattenmelon skrev 2013-01-15 23:22:20 följande:
    Kroppsligen är jag återställd. Smärtfri och utan blödningar, och näst intill negativt på graviditetstesterna. Uppe i skaftet är det en annan femma. Är deppad och apatisk på samma gång. Om jag trycker undan tankar på framtiden så kan jag fungera i alla fall, men när de tankarna kommer så dyker jag ner igen. Vi har dessutom tidspress på oss, "måste" lyckas igen innan nästa sommar på grund av min arbetssituation annars måste vi pausa försöken i 4 år. Min sambo försöker se ljust på framtiden, men jag ser bara mörker än så länge. Det kanske blir bättre med tiden. Hoppas på det iaf.

Hur går det för er? När ska ni börja nästa IVF-försök?

Pausa pågrund av jobb? Ska du ut och resa med jobbet eller varför behövs det paus?
    Min man säger också att det löser sig och tänker inte på samma sätt som jag, han blir inte avundsjuk på andra som får barn och tänker inte som jag "varför får hon men inte jag".

Näst intill negativt på gravidetetstesten!? menas de att du är gravid då eller har jag missuppfattat det?

Vi ska väl börja snart med sprutorna och komma igång med allt men vi inväntade min mens som är hur konstig som helst.
    Den kom trodde jag måndags men de va så ljust ljust rosa att de knappt syntes i bara en halvtimme eller nått.
    sen i tisdags så trodde jag att det kom på riktigt eftersom de va rikligt, men de varade bara i ca. en timme om ens de sen va de slut.
    och idag har jag fått lite till men ja vet inte hur länge de tänker hålla i sig.
    Så här konstig mens har jag aldrig haft. jag har bara fått den och sen så har den tagit slut men den här kommer och går som bara den.

Så ska höra med läkarn sen om han anser att de e mens eller bara något annat vajs.
    Får se vilken som räknas som första mensdag också innan vi kan börja med några sprutor.
    men sen ska de va på gång iallafall.
  • familjha
    Vattenmelon skrev 2013-01-20 12:38:01 följande:
    Nej, jag är inte gravid. hCG finns ju kvar ett tag i blodet efter ett missfall, så det är på väg nedåt. Nu är testerna helt negativa. Det är 3,5 veckor sedan jag skrapades nu.

Vi måste pausa då min nuvarande anställning tar slut i februari 2015, och nio månader innan det så bör jag ju inte bli gravid. Efter det är jag arbetslös till januari 2016 då jag börjar på en utblidning som är 1,5 år lång. Efter det måste jag söka nytt jobb. Så det är därför vi måste lägga försöken på hyllan till förmodligen 2017-2018. Känns lagomt roligt som framtidsvision. Visst, vi skulle säkert få det att funka om jag blir gravid som arbetslös också, men jag vill helst ha ett fast jobb om jag blir gravid.

Jag hade önskat att jag kunde vara lika positiv som min sambo. Det hade varit skönt att ha hopp. Men han tycker också det är jobbigt. Han sa här om dagen att han tyckte det var så jobbigt att se alla som var gravida och går omkring med barnvagnar. Så han känner självklart av det jobbiga också.

Vad störande att det ska strula med mensen då man för en gångs skull vill att den ska fungera. Hoppas det löser sig och att ni får köra igång protokollet.

Okej då förstår jag.
    Tyvärr så blir det inget IVF för oss än, förhoppningsvis till sommaren men inte säkert med det heller eftersom jag fått cellförändringar som har tagits bort nu. Avvaktar 2-3 mån innan vi ska kolla så det inte finns några cellförändringar kvar. Finns de kvar är det nytt borttag och ytterligare 2-3 mån av väntan. Därefter får vi påbörja ett nytt IVF försök.

Det kom som en chock för oss det här med cellfärndringen eftersom jag tog det provet tidigt i höstas och de sa att har du inte hört något inom några veckor är det ingen och så kom det ett brev dagen innan vi skulle påbörja våra sprutor för ett IVF försök.
    Och där efter har jag inte orkat tänka på något.
    Blev så knäckt av ytterligare väntan så jag bryt ihop.
    Återbygger mig nu igen men känns som att jag hänger på en lös tråd hela tiden.
  • familjha
    intetnyttpåplusfronten skrev 2013-02-03 17:59:12 följande:
    Nej men fy... jag väntar också på att få påbörja IVF, tog mina cellförändringar i mitten av dec. ungefär. Jag som har trott att det är lugnt, men det kan alltså vara så försenat.. fasen, varför frågade jag inte när jag var hos gyn för två veckor sedan.. :s

Ja alltså jag hoppas för guds skull att det inte är så för någon annan, men ja det var väldigt mycket försenat och han sa det Ove också att han tyckte det var ytterst märkligt att jag fick det svaret nu.
    Det var ju ändå några månader för sent enligt honom.
    Men just nu är det inte så mycket att göra något åt, men när Ove tog bort förändringarna på mig så tog han
    bedövning som han sa de flesta inte kände av när det stack till.. Men för de flesta gäller alltså INTE mig.
    Kände de som tusan kan ja säga.
    Så när människor säger till mig att det inte brukar kännas vad det än är så känner jag det 1000 000 ggr mer.
    så jag hade jätte ont där jätte länge.

Men nu börjar de kännas bättre och jag hoppas också att han fick bort allt vilket jag inte tror att han fick eftersom han brände lite också.
    Han trodde han hade fått bort allt men man vet ju inte säkert sa han. Så vi räknar med ett borttag till så kan det inte bli så mycket sämre iallafall.

Hoppas på bättre tider vet jag inte om jag ska sluta tro på just nu, men jag ska iallafall se till att vara glad för stunden, så får vi se hur länge det håller.
  • familjha
    Vattenmelon skrev 2013-02-03 09:05:15 följande:
    Nej men vad fan. Ska man aldrig få nog med skit? Det räcker väl att ha fertilitetsproblem, man behöver inget extra utöver det.
    Hoppas att de fått bort allt och att det ser bra ut vid nästa kontroll så ni kan köra igång!
    Jag förstår att det trycker ner en, att ha den starka längtan och inte ens få försöka göra något. Skit är vad det är. Skickar en kram i alla fall, vad nu det kan vara värt.

Tack för ditt stöd Vattenmelon, det värmer.
  • familjha

Tack för stödet!
    Ojämn menscykel efter ms det hade jag också. Och den blev ojämn efter vårt första IVF också så att det där med att det skulle vara lättare att bli gravid direkt efter ms eller något liknande det tror jag inte alls på.
    Möjligtvis för andra men inte för oss.

Önskar dig lycka till nu inför äl, hoppas det verkligen lyckas nu.Glad

Svar på tråden Missfall efter år av försök att bli gravida :'(