• Aili

Varför matcha syskons kläder?

Snubblade över en tråd här på FL med bilder på dagens "outfit" för barn. Söta barn och fina kläder men kan någon vänlig själ förklar för mig, varför ska syskon ha matchande kläder? Jag tycker det verkar helt stört att barnen ska matcha varandra men det kanske finns ett helt normalt skäl. Eller?

Please, enlighten me! 

• Svar på tråden Varför matcha syskons kläder?
  • Flisan79

Nu matchar jag bara barnens kläder ibland men jag har två skäl. Ett, det är jävligt sött helt enkelt. Två, om det är klänningar faller ofta samma klänning dem i smaken och bråk skulle utbryta om de inte fick varsin. Jag har tre döttrar med två år i mellan. Alla är nu inom samma avdelning storleksmässigt så nu på julafton kommer alla tre ha lika dana klänningar.

• Myran201

Mina pojkar får ofta klä sig i matchande färger/ outfits. På högtider klär jag dem likadant. tycker att det ser snyggt ut. Den yngsta vill gärna ha samma som storebror som inte har invändningar.

• Aili
    Flisan79 skrev 2012-12-22 21:13:34 följande:
    Nu matchar jag bara barnens kläder ibland men jag har två skäl. Ett, det är jävligt sött helt enkelt. Två, om det är klänningar faller ofta samma klänning dem i smaken och bråk skulle utbryta om de inte fick varsin. Jag har tre döttrar med två år i mellan. Alla är nu inom samma avdelning storleksmässigt så nu på julafton kommer alla tre ha lika dana klänningar.
    Hmm ja det förstår jag, det där med att vilja ha samma klänning alltså!
    Dessutom måste det vara skönt i såna lägen (tänker storleksmässigt) att slippa jaga runt efter tre unika klänningar. 

Tack för ditt svar! 
  • Lena

Matchande är ofta snyggt. Likadant tycker jag ofta är rätt trist. Här är det ofta samma färger som återkommer i allas kläder.

• RöttÄrSött

Jag förstår att det är fint ibland (i synnerhet på kort) eller om man har favoritplagg. Dock har jag sett folk här på FL som VARJE dag syskonmatchar, så om pojkbarnet har en tröja har syskonet en likadan eller flickvarianten.

Jag har alltid undrat om de personerna byter på båda om en spiller ned sig

• tilj75
    Aili skrev 2012-12-22 21:07:56 följande:
    Haha ja det kan jag tänka mig, ser att det inte skiljer så mycket i ålder mellan dina barn. Glad
    De är tre, tre, fyra och fem år gamla. (Och om de själva fick bestämma så skulle de bara ha kläder med spiderman på.)
    ♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130315 ♥
  • Aili
    RöttÄrSött skrev 2012-12-22 21:48:15 följande:
    Jag förstår att det är fint ibland (i synnerhet på kort) eller om man har favoritplagg. Dock har jag sett folk här på FL som VARJE dag syskonmatchar, så om pojkbarnet har en tröja har syskonet en likadan eller flickvarianten.

Jag har alltid undrat om de personerna byter på båda om en spiller ned sig
    Hahaha!
    tilj75 skrev 2012-12-22 21:48:42 följande:
    De är tre, tre, fyra och fem år gamla. (Och om de själva fick bestämma så skulle de bara ha kläder med spiderman på.)
    Härligt gäng Glad

• miljarden

Jag tycker att det blir lite som att ens barn är ens accessoarer och inte egna individer när man syskonmatchar.

• Aili
    miljarden skrev 2012-12-22 21:56:35 följande:
    Jag tycker att det blir lite som att ens barn är ens accessoarer och inte egna individer när man syskonmatchar.
    Jag håller med dig! Förstår absolut att man kan göra det någon gång ibland men när det ständigt återkommer så  börjar jag undra...
  • tilj75
    miljarden skrev 2012-12-22 21:56:35 följande:
    Men då borde man ju isf se till att accessoarerna matchar en själv och inte bara varandra Flört
  • Aili
    tilj75 skrev 2012-12-22 22:00:56 följande:
    Men då borde man ju isf se till att accessoarerna matchar en själv och inte bara varandra Flört
    Hahaha det kanske de gör också, man får aldrig se människan bakom kameran Skrattande
    Ser framför mig familjen i Macken, ni vet de där med "man ska ha huuuuusvagn"
  • miljarden

Tilj75: det ska man inte utesluta att folk gör! Ok inte samma mönster kanske men att barnens look funkar med ens egna.

• tilj75
    Aili skrev 2012-12-22 22:04:17 följande:
    Hahaha det kanske de gör också, man får aldrig se människan bakom kameran Skrattande
    Ser framför mig familjen i Macken, ni vet de där med "man ska ha huuuuusvagn"
    Jag skrattar så jag kissar på mig snart!!!!!!!!!
  • Aili
    tilj75 skrev 2012-12-22 22:06:19 följande:
    Jag skrattar så jag kissar på mig snart!!!!!!!!!
    Haha sluta, det smittar hahaha!
  • miljarden

Aili: ja, man gör det ju inte för sina barns skull iallafall. Utanför som egen. Och jag tycker det känns lite ofräscht att så tydligt visa att man på något plan anser att barnen är ens små dockor att styra ut för eget nöje. Visst lägger jag ned engagemang på mitt barns kläder också, men det är ändå inte samma sak. Skulle nästan tycka det var bättre om föräldrarna också matchade sina kläder trots allt. Då är det mer som att man är ett lag åtminstone.

• Aili
    miljarden skrev 2012-12-22 22:12:38 följande:
    Aili: ja, man gör det ju inte för sina barns skull iallafall. Utanför som egen. Och jag tycker det känns lite ofräscht att så tydligt visa att man på något plan anser att barnen är ens små dockor att styra ut för eget nöje. Visst lägger jag ned engagemang på mitt barns kläder också, men det är ändå inte samma sak. Skulle nästan tycka det var bättre om föräldrarna också matchade sina kläder trots allt. Då är det mer som att man är ett lag åtminstone.
    You read my mind! Kom på att jag och min man (läs jag har sett till) nog har matchat våra kläder någon gång. Men då har det varit för att färgerna inte ska skära sig. Inser att det kanske är rätt töntigt det med! Tungan ute 
  • cloudberry79

Jag gör det ibland för att jag tycker det ser fint ut. Jag väljer ju inte fula kläder på mina barn, utan det jag tycker är snyggt. Dessutom är det en sån utmaning att lyckas syskonmatcha en femåring med en halvåring, speciellt när de är av olika kön. Det händer sällan (typ två gånger hittills) men ser fint ut till fest eller liknande. Nu i jul kommer de ha samma färgschema och liknande stil (lite femtiotalsretro) även om de inte har samma mönster eller så. Och jag byter inte på båda om något skulle hända med den enas...

(M)amma till V -07 och E -12
  • Aili
    cloudberry79 skrev 2012-12-22 22:19:41 följande:
    Jag gör det ibland för att jag tycker det ser fint ut. Jag väljer ju inte fula kläder på mina barn, utan det jag tycker är snyggt. Dessutom är det en sån utmaning att lyckas syskonmatcha en femåring med en halvåring, speciellt när de är av olika kön. Det händer sällan (typ två gånger hittills) men ser fint ut till fest eller liknande. Nu i jul kommer de ha samma färgschema och liknande stil (lite femtiotalsretro) även om de inte har samma mönster eller så. Och jag byter inte på båda om något skulle hända med den enas...
    Ja matcha en femåring och halvåring lär vara en utmaning! Förstår (och tycker själv) att det är fint vid enstaka tillfällen men när det blir i princip varje dag så... It scares me!

Vill inte länka till tråden med bilder för det känns dumt att "hänga ut" någon person som väljer att visa bilder på sina barn. Men den som söker skola finna! Flört 
  • Höghus

Jag har nog aldrig satt på mina barn likadana kläder samtidigt. Men jag är ändå noga med att de (hela familjen) är klädda i samma stil dvs sådan som är passande för tillfället (tex går vi till stan har storebror duffel och lillasyster kappa. Går vi till pulkabacken har båda skidkläder). Och jag kan också tycka att det är fint att färgmatcha storebrors skjorta/ pullover med lillasysters klänning när vi går bort.

Svar på tråden Varför matcha syskons kläder?