• sanny12

Konstiga bett eller utslag på armarna??

Hej Alla!

Jag har fått ett oangenämt problem med min hälsa.Det är såhär att jag vaknar då och då på morgonen med konstiga bett eller utslag på mina armar. Det har hänt några enstaka gång att jag har fått bett/utslag i nedre delen av ryggen, och på ena sidan av halsen men utslaget/bett brukar hålla sig mest till armarna.

Utslaget/Bett ser ut ungefär som myggbett, är rödaktiga och svullnar upp endast några millimeter,och kliar jag på dom så svullnar det till lite extra. Dom är också fördelade på armarna, alltså sitter dom inte nära varandra, utan ena kan vara på ena armen och den andra på den andra. En gång fick jag  flera bett väldigt nära varandra.

Har kollat alla möjliga olika insektsbett men de ser inte ut som dessa. Dessa bett försvinner väldigt fort, efter några timmar ser man knappt vart bettet var innan.  Detta drabbar bara mig i hushållet, och jag håller på att få panik snart. Känns som jag inte hittar någon lösning och att allting går snart åt skogen. Jag bor i en ny möblerat lägenhet med nya sängar och jag sover med ny sängkläder. Duschar varje dag.
    Jag är helt frisk och lider inte av några sjukdomar (iallafall vad jag vet), och jag är inte allergisk mot nått.

Vad tror ni att det kan vara?
    Snälla hjälp så jag vet vad jag ska göra.

Ps.Bifogar bild så att ni kan se hur bett ser ur Hittade en mygga här om dagen i mitt rum, men jag tror inte att jag kan ha så många i lägenheten.
    MVH

• Svar på tråden Konstiga bett eller utslag på armarna??
  • Ziraya

Jag får också sådana. Jag tror att det är någon form av värmeutslag eller liknande faktiskt. Jag får det på armarna (typ armvecket) och på halsen i bland, men även på sidan av bröstkorgen. De ser ut precis så där, kan klia lite, men försvinner snabbt. det skulle ju också kunna vara någon reaktion på kvalster. Kvalster finns ju precis överallt, på våra kroppar, i sängen, i kläderna och så vidare.

• Busbellan

Har ni katt? I någon period när vår katt hade kattloppor så fick vi lite såna bett och alltid under natten. När katten behandlades och alla sängkläder tvättades så försvann det. Men då borde det ju inte drabba bara dig visserligen.
    Vägglöss ger väl också liknande bett? 

Mamma till Nora, August och Ella
  • sanny12

Har inte hund eller katt, och vi är väldigt noga med hygien hemma. Vägglöss tror jag inte att det kan va i och med att vi har bott i samma lägenhet i snart 7 år. Vi hade stor städning för nån månad sen och då ''tvättade'' vi golvet med sån där värme mopp. Tror ni att det kan va nån sort av allergi eller liknande? Sjukdom ?

• La Lola

Vägglöss?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    sanny12 skrev 2012-12-22 22:01:22 följande:
    Har inte hund eller katt, och vi är väldigt noga med hygien hemma. Vägglöss tror jag inte att det kan va i och med att vi har bott i samma lägenhet i snart 7 år. Vi hade stor städning för nån månad sen och då ''tvättade'' vi golvet med sån där värme mopp. Tror ni att det kan va nån sort av allergi eller liknande? Sjukdom ?
    Ni har inte bott på hotell eller köpt någon begagnad möbel?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • sanny12

Vägglöss tror jag faktiskt att det inte är, i och med att jag får typ 1 - max 3 bett per dag, medan på bilderna som jag såg på google så var de lätt över 20 bett på hela kroppen. Sen bett/utslag ser lite annorlunda ut, om du tittar på bild som jag la upp, så ser man ''bettplats'' som på vägglöss bett. Jag har även testat att sova på lite olika ställe i lägenheten, men det slutar inte för det :( Hotell har jag bott på,men jag utslag/bett fick jag innan.

• sanny12

Funderade på att gå till läkaren och fråga, men känns ganska så onödigt och pinsamt att visa några enstaka bett/utslag? eller vad tycker ni?

• Ziraya
    sanny12 skrev 2012-12-22 22:22:38 följande:
    Funderade på att gå till läkaren och fråga, men känns ganska så onödigt och pinsamt att visa några enstaka bett/utslag? eller vad tycker ni?
    Jag tror fortfarande att det är värmeutslag eller reaktion på kvalster. Kvalster har vi på kroppen och i alla textiler oavsett hur noga vi är med hygienen. De är inte så lätta att ta död på ^^
  • sanny12
    Ziraya skrev 2012-12-22 22:25:10 följande:
    Jag tror fortfarande att det är värmeutslag eller reaktion på kvalster. Kvalster har vi på kroppen och i alla textiler oavsett hur noga vi är med hygienen. De är inte så lätta att ta död på ^^
    Haha,aja jag får hoppas på det bästa och hoppas att det går över snart. Utslag började jag få efter att kylan kom och när fjärrvärme gick igång. När jag är inte hemma har jag inga problem med utslag eller bett, så tror faktiskt att det kan handla om värmeutslag. Går det inte över så brännar jag upp hela rummet det kanske blir bättre då :D
  • Ziraya
    sanny12 skrev 2012-12-22 22:36:59 följande:
    Haha,aja jag får hoppas på det bästa och hoppas att det går över snart. Utslag började jag få efter att kylan kom och när fjärrvärme gick igång. När jag är inte hemma har jag inga problem med utslag eller bett, så tror faktiskt att det kan handla om värmeutslag. Går det inte över så brännar jag upp hela rummet det kanske blir bättre då :D
    Ja, jag fick dem också nu när vintern kom och man drar på värmen på elementen inne. Jag gick till vårdcentralen (dock för andra större utslag som såg ut nästan som fästingringar) och sköterskan sade att det var på grund av den väldigt torra värmen som man har inomhus på vintern. Så det är nog det :) men om du är orolig kan du ju alltid ringa sjukvårdsupplysningen eller bara gå till sköterska på drop in. Det kostar ju inget och tar inte mycket tid :)
  • sanny12
    Ziraya skrev 2012-12-22 22:41:32 följande:
    Ja, jag fick dem också nu när vintern kom och man drar på värmen på elementen inne. Jag gick till vårdcentralen (dock för andra större utslag som såg ut nästan som fästingringar) och sköterskan sade att det var på grund av den väldigt torra värmen som man har inomhus på vintern. Så det är nog det :) men om du är orolig kan du ju alltid ringa sjukvårdsupplysningen eller bara gå till sköterska på drop in. Det kostar ju inget och tar inte mycket tid :)
    Jag ska testa nu och stänga ner elementen (i och med att jag sover väldigt nära den,kanske en meter / halvmeter) tvätta allting igen och kyla ner hela lägenheten. Blir det inte bättre mot slutet av januari får jag väl gå och fråga läkaren vad han tycker.

Konstigt nog hittade jag en jätte stor mygga här om dagen i min säng. Är det möjligt att dom finns fortfarande kvar i luften ?
  • Ziraya
    sanny12 skrev 2012-12-22 22:50:38 följande:
    Jag ska testa nu och stänga ner elementen (i och med att jag sover väldigt nära den,kanske en meter / halvmeter) tvätta allting igen och kyla ner hela lägenheten. Blir det inte bättre mot slutet av januari får jag väl gå och fråga läkaren vad han tycker.

Konstigt nog hittade jag en jätte stor mygga här om dagen i min säng. Är det möjligt att dom finns fortfarande kvar i luften ?
    Ja, de finns ju så länge det är plusgrader i princip, och har de kommit in i lägenheten kan de ju leva några dagar.  Fast hade det varit myggbett hade de nog satt kvar längre än några timmar. 
  • Joakim7

Hej! Vet att detta var för ett tag sen men undra om det kom fram ett svar på problemet? Med vänlig hälsning, Joakim

• Bibbi41

Hej!

Har nu haft mina kliande bett på ena överarmen i tre veckor. Kliar efter att jag varit ute i solen. Särskillt på natten ligger jag o river o kan inte sova! Vad hjälper?

Hälsn mona

Svar på tråden Konstiga bett eller utslag på armarna??