• Anonym (?!)

Jag blir så arg utav smaskandet.

För det första, det låter jättelöjligt jag vet. Men iaf... Jag har alltid varit väldigt känsligt mot folk som äter med öppen mun. När de smaskar högt och så. Det är äckligt. Det jag finner svårast är att jag känner att jag blir så arg, verkligen förbannad, utan att jag kan hjälpa det när jag hör smaskande och jag mår verkligen dåligt av det.

Jag har två närstående släktingar som inte lärt sig tugga med stängd mun, de är tonåringar nu. Jag lovar, man kan höra de äta från mils håll nästan. Ja jag överdrev. Men man kan vara i ett annar rum och höra de. Jag mår så himla dåligt över att det snart är jul och jag vet att jag kommer få sitta vid samma bord som de.

Löjligt jag vet, men jag har verkligen ångest inför det. Jag vet inte hur jag ska klara av det. Jag brukar be de tugga med stängd mun, funkar ungefär 2 sekunder.

Någon mer som har känt likadant men kommit på hur man ska klara av det? 

• Svar på tråden Jag blir så arg utav smaskandet.
  • Stina31

Jag är precis likadan, avskyr smask och andra otrevliga ljud. Jag har stött på ordet misophonia när det gäller selektiv ljudkänslighet som det tydligen kallas. Har inte hittat några svenska sidor men finns engelska sidor om just misophonia. Det känns som en hittepå"diagnos" men samtidigt finns det många som har problem med detta. Kanske inte det svåraste problem en människa kan ha men är ändå väldigt irriterande. Det ljud jag har mest problem med är när en kille står upp och kissar. Det är något med just det ljudet. Sen har jag kommit på att ljudet som blir när man häller upp kaffe låter lika. Mycket världsliga problem, he he!

• Anonym

Ts, börja ta 1000 gram magnesium per dag. Det kan hjälpa mot dig ljudöverkänslighet och irritation.

• TeamCaz

Haha känner igen mig helt Här hemma tjatas det nästan varje dag på grabben. Fick tjata på sambon med i början, nu när munnen är stängd så "smackar" han istället. Alltså han smaskar fast med stängd mun. Oxå super-Irriterande. Särskilt när jag var gravid, då kunde jag inte äta tillsammans med han nu blir jag inte lika irriterad, men jag stör mig satan på det.

Jag Älskar Min Fina Familj
  • sextiotalist
    Anonym (Smaskaren) skrev 2012-12-23 00:01:11 följande:
    Ni behöver terapi... Helt naturligt att smaska och tugga med öppen mun, om ni stör er på det är det faktiskt ni som har problem.

Tillsammans med de flesta, du har inte börjat fundera på varför folk undviker att luncha med dig?
  • Anonym

För typ 20 år sedan lanserade Arla smaksatt filmjölk, i radioreklamen var det folk som smaskade och klunkade när de åt den "goda" filmjölken. 

Jag mådde illa så fort radion var på och har fortfarande aldrig ätit smaksatt filmjölk, den är för alltid smask-äcklig för mig.  

• cloudberry79
    Anonym skrev 2012-12-23 08:53:31 följande:
    Ts, börja ta 1000 gram magnesium per dag. Det kan hjälpa mot dig ljudöverkänslighet och irritation.

Oj, ett kilo! Lite väl mycket kanske

Min man smaskar så jag ibland har lust att ta min tallrik och gå...
    (M)amma till V -07 och E -12
  • Fridafin

Usch ja. Jag vet precis vad du menar, jag kan verkligen känna AVSKY när det smaskas. Det kryper i hela kroppen. Jag googlade lite om det för några år sedan, & såg (precis som syns här) att jag faktiskt inte var ensam om detta. Värst är det nog när min stackars sambo smaskar ibland, jag älskar honom men ibland måste jag lägga band på mig för att inte få utbrott. Det stör mig alltså mest när det är människor nära mig, som jag tycker om. Å du, anonym (perspektiv): kaxigt hörru'. Du vågade inte säga en sådan kommentar utan att vara anonym ? Tror du själv att det här generellt är det värsta folk genomlider verkar du på allvar vara lite perspektivlös.

• Anonym

åh känner igen mig. verkligen hatar folk som inte lärt sig bordsskick och att tugga med stängd mun..
    blir så irrterad det låter verkligen så äckligt. Försöker ntala mg att alla människor är olika men stör mig så otrolgt på det. I det här fallet är barnen inte så stora än, men tillräckligt stora för att förstå hur man äter ordentligt, men det är klart när deras föräldrar äter likadant så blir det så..

som tur är säger äen mn pappa till med det är som du säger två minuter ungefär. 

• Anonym

Hatar också ljudet av smaskande. Nu när jag är vuxen har jag väl blivit lite mer tolerant men när jag var liten och bodde hemma..då var det som värst och min pappa smaskade rejält och extra mycket bara för att reta mig vilket gjorde att jag till slut fick utbrott. Men mamma ställde sig snabbt på pappas sida och det var ju jag som hade problem om jag störde mig så mycket på det. Pappa slutade aldrig smaska utan smaskade alltid extra mycket så fort vi åt... Inte konstigt att jag inte kan med smaskande... Usch!

• Gizmo

Blir också irriterad på människor som smaskar när de äter, pratar med munnen full med mat. 

Allra värst är tuggummituggande på buss/spårvagn/tunnelbana/tåg... 

Svar på tråden Jag blir så arg utav smaskandet.