Anonym skrev 2012-12-23 23:40:30 följande:
Låt mig gissa. Det går över sedan på någon timme? Och resten av dagen är du glad och precis som vanligt?
Sådan är jag med, jag vaknar på oerhört dåligt humör. Förr i tiden sa man ju att man hade dåligt morgonhumör eller "vaknat på fel sida". Vad det egentligen handlar om är ju att det är sömnhormonet melatonin eller vad det heter som ställer till det för dig.
Jag har samma oroliga känsla varje gång efter jag har sovit, händer även om jag sover tex på dagen så vaknar jag med denna ångest eller vad man ska säga. Det är alltså inte "vanlig" ångest eller vad man ska säga som är sjukligt och kan behandlas. Detta får man leva med vad jag har förstått det som.
Folk med ångest på riktigt lever ju med det jämt så detta är ju lindrigt i jämförelse. Det har alltså med sömnen att göra, att det tar tid från det du vaknar innan hormonet försvinner från din hjärna. Tiden kan variera i mitt fall tar det ca en timme och då brukar jag hålla mig för mig själv och inte umgås med någon. Sedan efter en timme har det försvunnit och då är jag glad och pigg som vanligt.
Detta går inte att medsicinera bort och jag tycker inte man ska det om det inte ställer till stora besvär i din vardag.
Du skriver att du äter ångestdämpande men att det inte fungerar. Inte kontigt, eftersom det inte är den ångest som man brukar mena när man säger ångest. Medicin biter inte på detta ju.
Du kan lindra genom regelbundna sovvanor och att se till att du får tillräckligt med sömn, så du inte är så trött när du vaknar för då blir det värre. Annars hjälper tyvärr inget mot detta dåliga morgonhumör, som det egentligen handlar. Kom ihåg att du inte är ensam, säkert en tredjedel av befolkningen känner samma sak som du.
Okej, tack för ditt svar