• Anonym (?)

GROV ångest varje morgon

Varje morgon vaknar jag med sån fruktansvärd ångest. Ni vet som när man är bakis och har sån ångest att man bara vill dö, så har jag fast varje dag. När jag är bakis är det dock så illa att jag verkligen ligger i fosterställning och skakar och svettas och önskar inget hellre än att dö, jag blir rädd för mig själv, hade jag haft en pistol hade jag inte tvekat att skjuta mig själv då. Dagar när jag inte är bakis är nästan lika hemska, jag vaknar aldrig upp utan värsta ångesten. Jag HATAR det och jag står inte ut! Har ätit ångestdämpande i flera år men det hjälper ju inte... Jag orkar inte vakna fler morgnar och må så fruktansvärt, obeskrivligt, äckligt dåligt. Någon som k'nner igen sig och vet vad jag kan göra? :(

• Svar på tråden GROV ångest varje morgon
  • BELLAm2

Ta kontakt med psykakut och begär ett annat läkemedel och en samtalskontakt?

• Anonym (?)
    BELLAm2 skrev 2012-12-23 15:00:39 följande:
    Ta kontakt med psykakut och begär ett annat läkemedel och en samtalskontakt?
    Jag har gått till psykolog i flera år också, men att prata kan tyvärr inte göra så att jag inte vaknar med ångest varje dag...
  • Anonym (?)

Ska tillägga att det inte är inte bara om jag vaknar på morgonen som denna ångest kommer, utan vilken tid på dygnet jag än vaknar givetvis. Jag kan absolut inte ta en powernap på dagen för när jag sedan vaknar har jag sån grov ångest att det går inte att förklara. Jag råkade somna på sängen för några timmar sedan då jag festade hela natten och nyss när jag vaknade ville jag inget annat än att dö. SÅN ÅNGEST. Varför? :(

• Anonym

du har inte funderat på ångestdämpande?

• Anonym (Nästan samma)

Skriver mer till dig sen. Känner igen mig!

KRAM!

• Anonym (?)
    Anonym skrev 2012-12-23 18:04:09 följande:
    du har inte funderat på ångestdämpande?
    Jag har tagit det i flera år men det hjälper inte :(
  • Anonym (?)
    Anonym (Nästan samma) skrev 2012-12-23 18:04:27 följande:
    Skriver mer till dig sen. Känner igen mig!

KRAM!
    Jasså? Nu blev jag nyfiken. Kram 
  • Anonym

Jag har precis likadant. Vill bara försvinna och varje dag jag vaknar blir jag lika ledsen av att bara finnas. Det är sjukt men jag har inte sökt nån hjälp eller berättat för någon om det

• Anonym (?)
    Anonym skrev 2012-12-23 22:34:10 följande:
    Jag har precis likadant. Vill bara försvinna och varje dag jag vaknar blir jag lika ledsen av att bara finnas. Det är sjukt men jag har inte sökt nån hjälp eller berättat för någon om det
    Ush det är så hemskt! Det är sån fruktansvärd ångest och panik. Även fast jag vet att det, kanske inte går över helt, men iaf blir bättre efter några minuter, så är det så pass jobbigt att det verkligen inte går att stå ut med. Åååh :(
  • Anonym (S)

Alltså ärligt talat, om man har så grava problem med ångest så bör man nog sluta dricka alkohol överhuvudtaget.

• Anonym

Låt mig gissa. Det går över sedan på någon timme? Och resten av dagen är du glad och precis som vanligt?

Sådan är jag med, jag vaknar på oerhört dåligt humör. Förr i tiden sa man ju att man hade dåligt morgonhumör eller "vaknat på fel sida". Vad det egentligen handlar om är ju att det är sömnhormonet melatonin eller vad det heter som ställer till det för dig.

Jag har samma oroliga känsla varje gång efter jag har sovit, händer även om jag sover tex på dagen så vaknar jag med denna ångest eller vad man ska säga. Det är alltså inte "vanlig" ångest eller vad man ska säga som är sjukligt och kan behandlas. Detta får man leva med vad jag har förstått det som.

Folk med ångest på riktigt lever ju med det jämt så detta är ju lindrigt i jämförelse. Det har alltså med sömnen att göra, att det tar tid från det du vaknar innan hormonet försvinner från din hjärna. Tiden kan variera i mitt fall tar det ca en timme och då brukar jag hålla mig för mig själv och inte umgås med någon. Sedan efter en timme har det försvunnit och då är jag glad och pigg som vanligt.

Detta går inte att medsicinera bort och jag tycker inte man ska det om det inte ställer till stora besvär i din vardag.

Du skriver att du äter ångestdämpande men att det inte fungerar. Inte kontigt, eftersom det inte är den ångest som man brukar mena när man säger ångest. Medicin biter inte på detta ju.

Du kan lindra genom regelbundna sovvanor och att se till att du får tillräckligt med sömn, så du inte är så trött när du vaknar för då blir det värre. Annars hjälper tyvärr inget mot detta dåliga morgonhumör, som det egentligen handlar. Kom ihåg att du inte är ensam, säkert en tredjedel av befolkningen känner samma sak som du.

• Anonym (?)
    Anonym (S) skrev 2012-12-23 23:34:35 följande:
    Alltså ärligt talat, om man har så grava problem med ångest så bör man nog sluta dricka alkohol överhuvudtaget.
    Men jag dricker knappt alkohol och det har ingenting med det att göra så det hade inte spelat någon roll
  • Anonym (?)
    Anonym skrev 2012-12-23 23:40:30 följande:
    Låt mig gissa. Det går över sedan på någon timme? Och resten av dagen är du glad och precis som vanligt?

Sådan är jag med, jag vaknar på oerhört dåligt humör. Förr i tiden sa man ju att man hade dåligt morgonhumör eller "vaknat på fel sida". Vad det egentligen handlar om är ju att det är sömnhormonet melatonin eller vad det heter som ställer till det för dig.

Jag har samma oroliga känsla varje gång efter jag har sovit, händer även om jag sover tex på dagen så vaknar jag med denna ångest eller vad man ska säga. Det är alltså inte "vanlig" ångest eller vad man ska säga som är sjukligt och kan behandlas. Detta får man leva med vad jag har förstått det som.

Folk med ångest på riktigt lever ju med det jämt så detta är ju lindrigt i jämförelse. Det har alltså med sömnen att göra, att det tar tid från det du vaknar innan hormonet försvinner från din hjärna. Tiden kan variera i mitt fall tar det ca en timme och då brukar jag hålla mig för mig själv och inte umgås med någon. Sedan efter en timme har det försvunnit och då är jag glad och pigg som vanligt.

Detta går inte att medsicinera bort och jag tycker inte man ska det om det inte ställer till stora besvär i din vardag.

Du skriver att du äter ångestdämpande men att det inte fungerar. Inte kontigt, eftersom det inte är den ångest som man brukar mena när man säger ångest. Medicin biter inte på detta ju.

Du kan lindra genom regelbundna sovvanor och att se till att du får tillräckligt med sömn, så du inte är så trött när du vaknar för då blir det värre. Annars hjälper tyvärr inget mot detta dåliga morgonhumör, som det egentligen handlar. Kom ihåg att du inte är ensam, säkert en tredjedel av befolkningen känner samma sak som du.
    Okej, tack för ditt svar
Svar på tråden GROV ångest varje morgon