• sannaw­a
    Äldre 23 Dec 18:24
    2112 visningar
    6 svar
    6
    2112

    Amning eller flaska?!

    Hej! Hopoas på råd!
    Har två pojkar som är knappt 4 veckor. En gillar att amma o suger fint men får även ersättning eftersom jag tills igår inte vågat sluta med den.

    De var lite små när de föddes o på BB blev det snabbt flaskmatning var 3e timme.

    Nr två har nu vant sig vid flaska o har svårt att ta bröstet men lyckas då och då och ammar då fint en stund. Men vägen dit är lång o full av frustration o gråt.

    Men jag skulle vilja amma även honom, både av hälsoskäl o för att det känns orättvist att bara amma en!

    Pratade m Amningshjälpen igår o hon tyckte jag skulle testa att helamma ettan (som gillar att amma) så det rinner till mer mjölk o förhoppningsvis underlättar för Den andre att amma.

    Så nu har jag bara ammat Ettan i snart ett dygn, utan ersättning. Resultat: Ettan klistrad vid bröstet. Nöjd bara när han suger. Så orkar jag nog onte ha det särskilt länge. Tvåanbmåste ju få öva - plus få flaska, det tar ju sin tid.

    Är det värt att fortsätta försöka amma Tvåan trots gråt o stress? Hur skulle ni ha gjort? O hur har ni gjort med era barn?

    Undrar sanna


  • Svar på tråden Amning eller flaska?!
  • Äldre 23 Dec 18:47
    #1

    Har du provat att amma dem samtidigt? Om ett suger borde det göra att mjölken lättare rinner till tvåan. Jag sympatiläcker iaf massor när det sugs på andra bröstet.

  • Äldre 23 Dec 20:45
    #2

    Om den inte tar tutten alls... Kör med amningsnapp!

  • Äldre 25 Dec 10:07
    #3

    Prova dubbelamning! Då hjälper ju ettan till att få igång mjölken och tvåan behöver inte jobba så för att det ska komma något - förhoppningsvis inte lika frustrerad bebis. Amningsnapp är också bra. Då behöver de inte ha ett lika perfekt grepp. Jag har pojkar på 3mån och dubbelammar med amningsnapp, har provat utan men de är så vana nu så det går sådär. Dubbelamningen tar lite tid att få till. Du behöver antingen några stora kuddar eller em stor amningskudde, det senare har jag. Mitt bästa inköp hittills vad gäller barnen! Ta hjälp av amningsmottagning eller kolla klipp på Youtube, finns rätt mycket om dubbelamning :)


  • Äldre 1 Jan 15:52
    #4

    Mina är nu sju månader. 

    Jag helammade båda. Det tog tid. Jag försökte dubbelamma vilket resulterade i att jag först dubbelammade i 20 minuter och sen fick enkelamma varje barn i 15 minuter vardera = nästan en timme/gång. Sen åt de varannan timme.

    Jag övergav dubbelamningen eftersom den bara tog längre tid. Jag enkelammade dem (helt). 25-30 amningar/dygn. När de var 6 månader var det "bara" 19ggr/dygn. 

    Nu i efterhand hade jag önskat att jag inte var så förbannat envis och faktiskt hade låtit dem ta flaska ibland. Så att jag kunde vara själv någonsin, kanske ta en dusch utan stress... För när jag väl försökte ge dem flaska vid 6 månader så ville de inte ha. Inte napp heller. Vi har kämpat för att få en av dem att ta flaska, den andra vägrar fortfarande (men hon äter pure bättre).  

    Halvamning vs. dubbelamning tror jag inte ger någon större skillnad i hälsoeffekter. Känn efter hur mycket du orkar, försök ha lite "orkmarginal" kvar. Inte kämpa till sista blodsdroppen. Men jag förstår exakt hur du tänker angående att det skulle vara orättvist mot andra barnet att inte amma det. Jag har dåligt samvete för att ena sover hos pappa numera och andra hos mig (ena barnet sover bättre och nattammar inte). Hon "tvingas" sova i en egen säng utan närhet. (annars vaknar hon och är svårnattad). Sonen ligger hos mig som en plåsterlapp hela natten. 

    Du får gärna inboxa om du undrar något

    Lycka till!!!  

  • Takex
    Äldre 1 Jan 18:17
    #5

    Vill bara flika in och säga att även singel barn kan ligga och suga och suga så man blir galen! Det är så dom justerar hur mycket mjölk som behövs :) så det är tyvärr bara att stå ut.. Jag är mindre förtjust i tillväxtfaserna när min son bara snuttar och snuttar.

  • Äldre 8 Jan 23:25
    #6

    Mina pojkar är nu två månader och även som har tillmatats med flaska sen BB.

    Min en pojke hade jättesvårt att ta bröstet och föredrog flaska.

    Det jag gjorde var att jag bestämde mig för att delarna båda.

    Sen köpte jag Medelas specialnapp till flaskora som kräver att barnet gör samma teknik som vid amning för att få ut nått ur flaskan. Dom måste alltså lapa och kämpa för att få ut maten precis som vid bröstet.

    Använde även amningsnapp till T2 som inte tog bröstet som han skulle. Med den gick det lättare och bara efter några dagar kunde jag ta bort nappen och amma utan.

    Jag är väldigt glad idag att jag bara delammar. För pappan och jag kan hjälpas åt på ett helt annat sätt.

Svar på tråden Amning eller flaska?!