Amning eller flaska?!
Mina är nu sju månader.
Jag helammade båda. Det tog tid. Jag försökte dubbelamma vilket resulterade i att jag först dubbelammade i 20 minuter och sen fick enkelamma varje barn i 15 minuter vardera = nästan en timme/gång. Sen åt de varannan timme.
Jag övergav dubbelamningen eftersom den bara tog längre tid. Jag enkelammade dem (helt). 25-30 amningar/dygn. När de var 6 månader var det "bara" 19ggr/dygn.
Nu i efterhand hade jag önskat att jag inte var så förbannat envis och faktiskt hade låtit dem ta flaska ibland. Så att jag kunde vara själv någonsin, kanske ta en dusch utan stress... För när jag väl försökte ge dem flaska vid 6 månader så ville de inte ha. Inte napp heller. Vi har kämpat för att få en av dem att ta flaska, den andra vägrar fortfarande (men hon äter pure bättre).
Halvamning vs. dubbelamning tror jag inte ger någon större skillnad i hälsoeffekter. Känn efter hur mycket du orkar, försök ha lite "orkmarginal" kvar. Inte kämpa till sista blodsdroppen. Men jag förstår exakt hur du tänker angående att det skulle vara orättvist mot andra barnet att inte amma det. Jag har dåligt samvete för att ena sover hos pappa numera och andra hos mig (ena barnet sover bättre och nattammar inte). Hon "tvingas" sova i en egen säng utan närhet. (annars vaknar hon och är svårnattad). Sonen ligger hos mig som en plåsterlapp hela natten.
Du får gärna inboxa om du undrar något
Lycka till!!!