• Lapsang

    Hur gör ni för att få tid med partnern när bäbi vill vara nära konstant?

    Hej!

    Jag har en 12-veckors dotter som är nära mig dygnet runt utom korta stunder då hon vill leka i sin babysitter. Hon sover dagtid i selen, är alltid i selen när vi går ut och nattetid sover hon och jag ihop. Hon kryper intill mig och vaknar om jag skulle flytta mig bort lite i sängen.

    således kan jag inte lägga henne tidigt på kvällen för att sedan gå upp själv och umgås barnfritt med min man, utan dottern är bokstavligt talat alltid hud mot hud med mig (nåja vi har oftast kläder på oss nu på vintern...)

    hur gör ni andra? skippar ni vuxentid o sex helt o hållet tills barnet är större eller...?

    tacksam för tips!

     från en som vill ha ett tryggt barn men gärna tid m maken nån timme nån gång i veckan iaf...

  • Svar på tråden Hur gör ni för att få tid med partnern när bäbi vill vara nära konstant?
  • Insatt

    Vad händer om du inte har henne hud mot hud, alltså vad är alternativet? Ni kommer ju inte ha nån mysig egentid om hon ligger och skriker efter närhet, menar jag.

  • Alexi

    Vi hade inte sex på ett halvår när vårt andra barn kom, just av den anledningen, vi hade liksom ingen tid ihop utan barn. Men det var ingen stor grej, det kändes självklart att det var en övergående period och man får kramas, pussas och ha gemenskap på andra sätt istället den perioden. Vi hade mycket tid i soffan ihop med sovande bebis i knäet.

  • Flickan och kråkan

    Jag har två barn som levt i sjal. Vuxentid får jag nog säga att vi skippat, men inte sex. Däremot har det blivit mer av snabbisar och liksom passat på när tillfälle har getts . Numera har vi en 3,5-åring och en nybliven 5-åring. Vi försökte oss på ett snabbmys i morse medan de tittade på morgon-TV, men så hördes plötsligt ett: "Baaaajsat!" Vi får ta igen det ikväll . Annars är det ju smidigt nu när de sover relativt tidigt på kvällen och sover . Väntar nummer tre så snart inne i snabbissvängen igen antar jag . Skippa det med barn tycker jag verkligen inte man behöver eller ska, men lite annorlunda blir det ju med barn i huset. 

  • Lapsang

    oj tack för snabba svar!

    insatt_ nej absolut inte hon ska aldrig ligga o skrika

    alexi: hur gjorde ni efter 6 mån då för att få till det?

    flickan o kråkan: hade ni sex m barnet i sjalen då? jo när de är flera år gamla sover de väl inte alltid m näsan mot bröstet men jag kan alltså max gå och kissa utan att ghon vaknar å det är bara om hon sover jättedjupt. så snabbis på toa funkar inte heller just nu..

  • RöttÄrSött

    Vi lät barnet sova på oss i perioder i soffan, vi såg på film ihop på låg volym medan sonen sov på en av oss. Då fick han vara nära men vi kunde umgås.

    Han var då inte lättväckt.

  • Lapsang

    jag tänker att det ju är viktigt att vårda förhållandet oxå så vill helst inte bara låta det vara. det är ju inte bara sex mån, utan har redan pågått 3,5 år

  • Lapsang

    rött är sött: ja det är ett bra tips för att kunna se på film!
    just nu går jag dock o lägger mig tidigt för att orka eftersom jag ammar på nnatten. äldre syskonet är vaken på dan så svårt titta då

    mest vill jag nog veta hur ni gjort för att få barnet att sova en timme ensam eller så inte hela natten

  • RöttÄrSött

    Sover barnet bra i vagn? Under en period kan man dra in vagnen (skydd finns för hjulen) och söva i den för att kunna vagga så fort denne vaknar (antar då att denne är mätt och inte behöver ny blöja)

  • Alexi

    Efter ett halvår började väl sonen kunna sova lite själv på kvällarna, han gick väl att lägga i sängen då och sov inte i vår famn hela kvällarna längre. Då fanns det ju tid för oss på kvällen igen. Det är det jag menar, det är en kort och övergående tid.

  • Flickan och kråkan
    Lapsang skrev 2012-12-23 20:16:35 följande:
    flickan o kråkan: hade ni sex m barnet i sjalen då? jo när de är flera år gamla sover de väl inte alltid m näsan mot bröstet men jag kan alltså max gå och kissa utan att ghon vaknar å det är bara om hon sover jättedjupt. så snabbis på toa funkar inte heller just nu..
    He he, nej . Båda kunde tuppa av vid amning på kvällen och natten och hade vi tur sov de sådär 30 minuter på egen hand. Inte alltid, men då och då och då passade vi på. Många gånger blev vi avbrutna för att de vaknade efter sådär 10 minuter, men skam den som ger sig .
  • Kid A

    TS - känner verkligen igen mig!

    Vår bebis hade ett helt extremt närhetsbehov - hon sov inte utan konstant kroppskontakt med mig förrän hon var över halvåret  - 8-9 månader nånting tror jag hon var när hon började sova korta stunder själv i sängen på kvällen. (Eller ja - när hon var kring halvåret sov hon ibland en stund i vagn på dagtid, men då var maken sällan hemma så det hjälpte liksom inte den biten.)

    Även om vi visste att det var en övergående period så kändes det som misär ibland. Särskilt eftersom det var långa härliga sommarkvällar, men jag var tvungen att lägga mig med bebisen senast 21-22 varje kväll... (nej, hon sov inte i soffan el dyl, alldeles för "vaken", nyfiken, lättväckt och lättstörd)

    Vi skippade faktiskt allt vad vuxentid och sex heter under hela den här extrema perioden. Förhållandet har överlevt ändå, so far.

  • Lapsang

    Rött sött: nja om man går ut när hon är jättetrött kan hon somna i vagnen, men jag gör inte det för ofta somnar hon inne i selen o då är det enklare att ta på kläder utanpå selen o gå så vaknar hon inte. Plus att om hon vaknar ute i vagnen vill hon direkt upp.

    Men vi har en säng med gungtassar till henne. Min tanke är väl att vi ska öva på att söva henne i den men har inte haft framgång ån

    Amning nu! Skriver mer svar sen god jul o tack alla!

  • Lapsang

    Sådär sitter nu o ammar..

    Med sonen gjorde vi så att jag slutade amma på natten när han var ett halvår, för jag sov så lite att jag kände att mitt föräldraskap på dagtid blev lidande, kunde tex inte uppbåda så mkt entusiasm i kontakten och kände mig konstant som en zombie. Så i samband med det fick han börja sova i egen säng. Det blev mycket nattvandring till en början, eftersom vi plockade upp honom direkt när han grät o gick runt med honom tills han sov i famnen o lade sen ner honom igen. Tänker att det kanske får bli så m henne med när hon är 6-8 mån eller nåt o så får våra behov stå tillbaka fram till dess. Skönt att höra att det gått av sig självt för flera, var väl det jag behövde höra...

  • Lapsang

    Kid A: ja jag vet vad du menar! Jag lägger mig tom före åtta ibland! När hon är kvällstrött går det ibland inte att söva i selen eller famnen utan då vill hon att vi lägger oss i sängen och att jag stannar kvar som sagt... Eftersom sonen läggs kl 8 av maken varje kväll så får vi ju då ingen tid ihop... Oh well, det är väl Max ett halvår kvar nu på det så det får väl vara så.. Men det är ju slitigt oxå att inte ha nån tid SJÄLV alls. Min egentid är typ när jag ammar, då läser jag böcker o surfar på nätet.. maken har ju iaf 1-2 timmar själv varje kväll när sonen somnat vid 21 ca.

  • Lapsang

    Föickan å kråkan: ha ha! Shit jag skulle aldrig kunna slappna av om jag vet att man nog blir avbruten! Såvi får nog satsa på kvällstid när mini börjat sova utan mig under näsan.

  • Apopan

    Känner igen mig.
    När sonen var runt halvåret började en kunna smyga bort från honom i sängen när han somnat in ordentligt, och så bytte en ut en själv mot kuddar. Han har dock aldrig gått att ha i babygym, babysitter eller vagn.
    N

  • Apopan

    ... Nu går han att natta i vagn, och ibland sover han självmant utan kroppskontakt. Så det blir bättre och en lär sig ta till vara på de tillfällen som ges ;)

Svar på tråden Hur gör ni för att få tid med partnern när bäbi vill vara nära konstant?