• Äldre 23 Dec 20:24
    15830 visningar
    8 svar
    8
    15830

    pappa som behöver råd

    Hej kan börja med att skriva att det nyligt har tagit slut med barnets mamma och är redan bråk om det mesta
    men det jag undrar just nu är att jag är pappa ledig nu mellandagarna och har tänkt åka bort till familjens stuga men barnets mamma säger att jag inte kan eller får göra det utan hennes tillåtelse stämmer det? vi har gemensam vårdnad dessutom

    Mvh orolig pappa

  • Svar på tråden pappa som behöver råd
  • Äldre 23 Dec 20:28
    #1

    Du kan åka.

  • Äldre 31 Dec 01:35
    #2

    Med gemensam vårdnad och en överenskommelse att barnet ska ha umgänge med dig under mellandagarna bör du vara fri att åka vart du vill under den tidsperioden.

  • Äldre 4 Jan 12:36
    #3
    jockeee skrev 2012-12-23 20:24:32 följande:
    Hej kan börja med att skriva att det nyligt har tagit slut med barnets mamma och är redan bråk om det mesta
    men det jag undrar just nu är att jag är pappa ledig nu mellandagarna och har tänkt åka bort till familjens stuga men barnets mamma säger att jag inte kan eller får göra det utan hennes tillåtelse stämmer det? vi har gemensam vårdnad dessutom

    Mvh orolig pappa
    Lite sent svar, men umgängesrätt och gemensam vårdnad är två helt olika saker vad jag har fattat det som.
    Så du kan åka utan att behöva få massa problem.

     
  • Äldre 4 Apr 00:11
    #4

    Hej Vad du gör på din tid med barnet har hon inte med att göra, du får dock inte resa utomlands utan hennes medgivande. När jag var i samma situation så berättade jag EFTER att jag hade åkt någonstans. Sen finns det ju alltid familjerådgivningen å att upprätta ett samarbetsavtal viltet kan underlätta ibland. Hoppas det löser sig så ett barn slipper sitta mitt emellan. Mvh Lars

  • Äldre 26 Apr 23:15
    #5

    Sålänge du inte lämnar sverige så behöver du inte hennes tillåtelse 

  • Äldre 6 May 22:35
    #6

    Jag har själv funderat på detta, fick höra nånstans att man måste få tillstånd av den andre föräldern innan man åker på längre resa inom sverige också. Men bra, då vet jag att det inte är så.

  • Äldre 15 Jun 14:54
    #7
    Ungpappa92 skrev 2013-04-26 23:15:59 följande:
    Sålänge du inte lämnar sverige så behöver du inte hennes tillåtelse 
    Man kan lämna Sverige också, om man har pass till barnet. Har man inget pass och den andra vägrar skriva under så kan man vända sig till soc tror jag det var och finns inget laga skäl till att mamman (eller pappan för den delen) ska vägra så kan man ändå få pass. Vet inte riktigt hur det går till, men en vän till mig hade an trilskande pappa till barnen som menade att hon försökte hålla undan barnen från honom genom att åka utomlands. (Kvinnan i fråga är helsvensk har hela släkten här osv) Men mamman fick pass iaf eftersom det ansågs att pappan bara jävlades för att han kunde.

  • Äldre 15 Jun 14:54
    #8
    sjuttiofemman skrev 2013-05-06 22:35:36 följande:
    Jag har själv funderat på detta, fick höra nånstans att man måste få tillstånd av den andre föräldern innan man åker på längre resa inom sverige också. Men bra, då vet jag att det inte är så.
    Om du åker på ditt umgänge så behövs inte det. Att man meddelar är ju bra förstås, oavsett om den andra föräldern tar det bra eller inte.
Svar på tråden pappa som behöver råd