• Anonym (Nyfiken TS)

Muslimer och julen...

Jag undrar hur ni som är muslimer eller gifta med en muslim gör i jul. Jag tänkte om ni tagit till er firandet av julen som mysig familjehögtid utan dess religiösa anknytningar.  Har ni som är gifta med en muslim fortsatt att fira jul som vanligt?

• Svar på tråden Muslimer och julen...
  • ummabdilleh

vi mulimer ser julen, nyarsafton, fodelsedagsfirande, midsommar, pasken, alla hjartansdag m.m som vilken dag som helst, da det inte ar tilllatet enligt islam att fira icke muslimska hogtider, tyvarr gor vissa muslimer detta anda, de foljer sin egna vag, men enligt religionen ar det inte tillatet .)

• ymmmi

Min man är med oss på julafton även om han inte vill fira så är han ändå med oss för barnen och för min skull

• Anonym (Nyfiken TS)
    ymmmi skrev 2012-12-24 13:23:27 följande:
    Min man är med oss på julafton även om han inte vill fira så är han ändå med oss för barnen och för min skull
    Hur gamla är era barn och märker de av att pappa inte är "med" på samma sätt?
    ummabdilleh skrev 2012-12-24 11:27:20 följande:
    vi mulimer ser julen, nyarsafton, fodelsedagsfirande, midsommar, pasken, alla hjartansdag m.m som vilken dag som helst, da det inte ar tilllatet enligt islam att fira icke muslimska hogtider, tyvarr gor vissa muslimer detta anda, de foljer sin egna vag, men enligt religionen ar det inte tillatet .)
    Kan du inte känna att det är lite tråkigt när du ser alla dekorationer och allt mysigt som kommer med julen? Hur ser barnen på det som kanske har kristna kompisar som firar jul och pratar julklappar i skolan och på fritiden etc.

• Anonym

Jag är muslim och jag firar jul, jag firar allt som går att fira. Jul Hanucha ja allting. Kan man fira saker så bör man tycker jag, det är kul att fira.

• Anonym (Nyfiken TS)
    Anonym skrev 2012-12-24 14:20:02 följande:
    Jag är muslim och jag firar jul, jag firar allt som går att fira. Jul Hanucha ja allting. Kan man fira saker så bör man tycker jag, det är kul att fira.
  • ummabdilleh
    Anonym (Nyfiken TS) skrev 2012-12-24 14:11:56 följande:
    Hur gamla är era barn och märker de av att pappa inte är "med" på samma sätt?

Kan du inte känna att det är lite tråkigt när du ser alla dekorationer och allt mysigt som kommer med julen? Hur ser barnen på det som kanske har kristna kompisar som firar jul och pratar julklappar i skolan och på fritiden etc.

nej det ar inte trakkigt..vi firar eid 2 ggr om aret,(firas i 3 dagar) da vi dekorerar varat hem, tar pa oss fina klader, ater fin man och ger barnen presenter..mina barn vet att vi har varat satt att leva och icke muslimer har sitt satt att leva..jag har 3 barn, en 10 aring, en 3 aring och en snart 2 aring,,de minsta fattar inte vad jul ar och vi kommer flytta fran sverige till islamiskt land inom 5 ar .)
  • crimson

Jag har flera vänner som är muslimer och firar jul på sitt eget sätt. De firar ingen kristen jul med paket och julgran men eftersom även de tror på Jesu födelse och då Jesus är en profet inom islam så firar de att han föddes. De ger pengar till de fattiga ( eftersom Jesus hjälpte de fattiga) och de samlas och äter god mat!

• Anonym (Nyfiken TS)
    ummabdilleh skrev 2012-12-24 20:41:01 följande:

nej det ar inte trakkigt..vi firar eid 2 ggr om aret,(firas i 3 dagar) da vi dekorerar varat hem, tar pa oss fina klader, ater fin man och ger barnen presenter..mina barn vet att vi har varat satt att leva och icke muslimer har sitt satt att leva..jag har 3 barn, en 10 aring, en 3 aring och en snart 2 aring,,de minsta fattar inte vad jul ar och vi kommer flytta fran sverige till islamiskt land inom 5 ar .)
    Det är ju skönt att barnen inte känner sig utanför. Vilket land kommer ni ifrån och vart tänker ni flytta?
    crimson skrev 2012-12-24 20:53:24 följande:
    Jag har flera vänner som är muslimer och firar jul på sitt eget sätt. De firar ingen kristen jul med paket och julgran men eftersom även de tror på Jesu födelse och då Jesus är en profet inom islam så firar de att han föddes. De ger pengar till de fattiga ( eftersom Jesus hjälpte de fattiga) och de samlas och äter god mat!
    Det var ju fint av dem!

• Anonym (systeryster)
    ummabdilleh skrev 2012-12-24 11:27:20 följande:

Ahhh,stava lite fel och låtsas vara muslim. Duktig Sverigedemokrat!
  • Anonym

Jag är en muslim och julen är något som min familj inte firar men som jag ändå tycker är en mysig högtid. I framtiden kan jag absolut tänka mig att ställa fram en liten julgran och ordna ett julbord. Det är dock inte första prion i mitt liv, utan finns det tid och lust så kör jag på! För mig är juletider jättemysiga och jag älskar allt som har med tradition att göra, that's all.      

Svar på tråden Muslimer och julen...