• Chridhe

Hur gör vi i jul? (föräldrapenning och röda dagar och sånt)

Både jag och pappan jobbar heltid.
    Vi har båda två tagit ledigt över jul.
    Jag har månadslön, pappan har timlön.

Vår dotter fyller snart 8 så vi tänkte försöka ta ut så många dagar som möjligt så att de inte ska försvinna. (har visst snålat lite för mycket med dem så vi har en del kvar..)

Vilka dagar kan vi ta ut?
    I första hand tänkte pappan ta ut dagar, men jag ska vara ledig v. 2 så då tar jag ut FP.

Kan han ta ut för julafton?
    Eller får man helgersättning från jobbet då? Kan man ta ut FP ändå?
    Hur funkar det på juldagen och annandagen?

Känner mej helt vimsig och kan inte tänka

Visst stämmer det att man kan ta ut FP på vanliga helger (lör-sön) om man tar ut fredag eller måndag också? Måste man ta ut hela fredagen eller måndagen (8 timmar)

Visst kan man ta ut L-dagar på helgen utan att ta ut fredag eller måndag?

• Svar på tråden Hur gör vi i jul? (föräldrapenning och röda dagar och sånt)
  • izgo

Ja du kan ta ut bara en helg eller bara en dag eller en hel vecka :)

• kikkie

Om man bara tar lör o sön på Sgi nivå måste man ta fred eller mån oxå

• kikkie

Julafton är ju en måndag så det blir ju mån tis ons

• Flickan och kråkan
    kikkie skrev 2012-12-25 13:00:53 följande:
    Har dom sem då ?
    Det vet jag inte, men av TS får jag en känsla av det kan vara så. men det har ju betydelse.
  • kikkie

Inte nå sim tyder på att dom har sem

• Flickan och kråkan
    kikkie skrev 2012-12-25 13:08:33 följande:
    Inte nå sim tyder på att dom har sem
    Eftersom TS undrar om man får någon helgersättning på juldagarna så verkar inte TS helt på det klara med det hela skulle jag säga. Det är ju inte ovanligt att man har semester på röda juldagar, nyårsdagen etc.
  • kikkie

Jobbar man dagtid så har man lön röda vardagar , helgersättning kallas det ! Det är inte sem eller lön

• Flickan och kråkan
    kikkie skrev 2012-12-25 13:17:10 följande:
    Jobbar man dagtid så har man lön röda vardagar , helgersättning kallas det ! Det är inte sem eller lön
    Sorry, men man får väl fortfarande inte ta ut FP då, eller?
  • kikkie

Det har då vi fått , vi är hemma med barnet

• Chridhe

Hm, inga riktigt klara besked..

Vi tar inte ut semester, men vi är, som de flesta, lediga på röda dagarna.
    27,28 dec har vi båda tagit ledigt (utan betalt)

27-28 är det självklart att vi kan ta ut FP, men jag är fortfarande osäker på övriga dagar..

Eftersom pappan har timlön får han väl helgersättning, medans jag behåller min vanliga månadslön bortsett från avdrag för dagarna 27-28 (och de andra "vanliga arbetsdagarna" jag tagit ledigt för)

• pigglet

Blev ju aningens rörigt det här...

Dagar som man har lön för (du som är måndsanställd har ju lön för även de röda dagarna) kan man inte ta fp på sgi-nivå. Så i ditt fall kan du ta fp 27-28. Dessutom kan du ta för helgen efter, eftersom du varit föräldraledig i anslutning till helgen. Vill du ta hela sgi-dagar lö-sö så måste du även ta hel dag fredag eller måndag.

Ln-dagarna har generösare regler. De kan du ta närhelst du är ledig med barnet, tex lö-sön. Du kan t.o.m. ta en hel ln-dag fast du bara tar ledigt 1 timme från jobbet.   

Riktigt hur det blir när man är timanställd vet jag inte. 

• Chridhe

Jag frågade FK :) Hej Ni kan välja att ta ut föräldrapenning mellan lördagen den 22 december och fram till och med annandagen den 26 december utan att avstå arbete fredag eller onsdag i direkt anslutning till helgen. För att kunna ta ut föräldrapenning utan att avstå arbete måste det vara en sammanhängande ledighet på minst 5 dagar. Om ni avstår arbete i mellandagarna kan ni fortsätta att ta föräldraledigt de dagarna och även under helgen och nyårsdagarna. Ni kan få ersättning från arbetet samtidigt som ni får föräldrapenning. Kravet för att ta ut föräldrapenning är att man avstår arbete. Hälsningar Stella, handläggare

• pigglet

Ja just - jag glömde regeln om minst 5 arbetsfria dagar! Helt rätt - då kan man ta fp på sgi-nivå, utan att avstå lön.

Svar på tråden Hur gör vi i jul? (föräldrapenning och röda dagar och sånt)