Inlägg från: Anonym (Akut????) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Akut????)

Är detta ok? Kan knappt andas!

sextiotalist skrev 2012-12-25 10:24:15 följande:
    Det behöver inte vara fara för ens liv, mig veterligen är ambulansen, till skillnad från personbilar och taxibilar, utrustade med läkemedel som kan behövas vid vissa fall, t.ex smärtlindring, antihistaminer, syrgas och framför allt, förhoppningsvis kunnig personal (men efter vissa trådar här så börjar jag tveka). Dvs för mig är ambulans något man använder när t.ex en sjuk person behöver behandling på väg in till sjukhuset och det behöver inte innebära att patienten kommer att dö om behandlingen inte ges, det räcker med att behandling behövs. När min pappa fick en stroke, så åkte de med blåljus in, även om han inte var döende.

NEJ NEJ NEJ och åter NEJ!!!! Det är människor som dig som tar upp livsviktiga ambulanser. Och jag kan tänka mig att du sätter dig på gynAKUTEN med klåda i underlivet. Akuten och ambulans är för livshotande tillstånd! TS har både haft tid att sitta på internet och fullt kapabla släktingar som kan köra henne till närmaste akut om det så skulle behövas. TS är medveten om sin allergi och det var fräckt att den söndercurlade systern att ta med sin katt men hon är i sin sinnes fulla bruk och inte livshotad på något vis!
  • Anonym (Akut????)
    aldrigmer skrev 2012-12-25 12:20:23 följande:
    Akuten och ambulansen är till för AKUTA situationer, det behöver inte vara livshotande. Skulle det enbart vara livshotande tillstånd skulle det vara tomt på akuten och ambulansen skulle kunna bemannas ner. Jag kan inte se att TS tänkt sig ringa efter ambulans så tagga ner. Givetvis ska man tänka sig för vid akutbesök eller då man överväger ringa ambulans. SOS prioriterar utryckningarna och då det blir fråga om rena transporter - förekommer oftare än vad folk tror - sker de när det finns möjlighet.

TS är inte akut sjuk och behöver ingen ambulans. Ambulans är till för akuta situationer. Ska inte användas för rena transporter, fastän det tyvärr görs.
  • Anonym (Akut????)
    sextiotalist skrev 2012-12-25 12:27:46 följande:
    Jag har aldrig åkt ambulans (ambulansheliktopter åkte ett av sambons barn, det var en allergichock, livshotande, ingen annan har åkt ambulans annars), den två gångerna jag har besökt akuten var när jag blev trampad på en fot av en häst (VC var stängt och närakuten hade inte tillgång till röngtenutrustning) och när jag hade njurbäckningflammation. Den gången min sambo åkte in var det inte heller livshotande, men tillräckligt allvarligt att han fick operation två timmar senare. Jag håller med om att det var klantigt att inte ta med sig medicinen, men jag delar för övrigt inte din uppfattning. Akuten och ambulansen är inte enbart till för livhotande tillstånd, utan tillstånd som behöver snabb läkarhjälp. Vi har blivit skickade till akuten från närakuten när de skulle sy vårt barn. Uppenbarligen så hade närakuten och akuten en helt annan syn än vad du har. Min mamma har blivit skickad till akuten av sin vårdcentral, det var inte livshotande men de bedömde att hon behövde övervakning och ligga inne på sjukhuset.    

Det du beskriver är akuta situationer som självklart är i behov av snabb hjälp. Bra att ni ringde ambulans!
  • Anonym (Akut????)

[quote=68071203][quote-nick]gosegrismystryne skrev 2012-12-25 12:39:16 följande:[/quote-nick]

Anonym (Akut????) skrev 2012-12-25 11:51:39 följande:
    NEJ NEJ NEJ och åter NEJ!!!! Det är människor som dig som tar upp livsviktiga ambulanser. Och jag kan tänka mig att du sätter dig på gynAKUTEN med klåda i underlivet. Akuten och ambulans är för livshotande tillstånd! TS har både haft tid att sitta på internet och fullt kapabla släktingar som kan köra henne till närmaste akut om det så skulle behövas. TS är medveten om sin allergi och det var fräckt att den söndercurlade systern att ta med sin katt men hon är i sin sinnes fulla bruk och inte livshotad på något vis!
    åhh... VET du vad, jag har varit på gynakuten ENDAST pga oro... inget akut eller livshotande, sug på den du! [/quote Tyvärr gör många det och tar upp mycket resurer och tid. Därför prioriteras ni även lägst.
  • Anonym (Akut????)
    sextiotalist skrev 2012-12-25 14:05:54 följande:
    Men bara ett var livshotande, när vi åkt till akuten har det varit med bil (utom pappa då, men det var från jobbet), det andra var akut, men inte livshotande, som jag skrev, så ser man inte de personerna som kommer in med livshotande skador.  

Trampad av häst och njurbäckeninflammation söker man akut för när det inte finns någonstanns att bli hänvisad till. dock är det upp till akuten att prioritera. Allergisk chock som din sambos barn hade fått krävde omedelbar hjälp och därmed ambulans. Ambulanser tillkallas tyvärr allt i onödan och många gånger kan det komma att missas akuta fall där ambulans inte finns tillgänglig pga detta. Sådana trådar finns det gott om ( ambulanstrådar och akuten trådar) så jag slutar nu. Men TS var inte behov av ambulans och det var det vi diskuterade.
  • Anonym (Akut????)
    elmadumle skrev 2012-12-25 20:25:49 följande:
    Som ambulanspersonal verkar du inte veta att en allergisk reaktion kan bli livshotande snabbt, tack och lov att jag aldrig träffat någon som dig med din okunskap när jag behövt hjälp med allergiska reaktioner, här vet de att det kan gå fort.

Va fan tackar du mig för? Läste du mitt inlägg eller skummade du bara igenom det för att därefter spy galla???? Jag vet mycket väl vad en allergisk reaktion kan leda till och DÅ är det bra med akutvård vilket ofta kräver just en ambulans. Men vi diskuterar TS och hennes allergi mot kattpäls. TS är allergisk. TS är full kapabel att ta sig därifrån. TS har sovit med öppen fönster under natten för att inte känna av pälsen. TS är inte i närheten av akutvård och det är det mitt inlägg innefattade.
  • Anonym (Akut????)
    Anonym (Förbannad) skrev 2012-12-25 23:25:15 följande:
    TS har heller aldrig framhärdat i detta behov varför din massiva och fotsatta förklaringskampanj är helt och hållet överflödig. Om du verkligen vore utbildad och erfaren ambulanspersonal bakom ditt anonyma nick skulle du inte försöka utföra triage via knapphändig info i ett forum. On topic, nu.

Jag triagerar inte dig TS utan utgår från vad du har skrivit. Punkt slut!!!
  • Anonym (Akut????)
    Anonym (Förbannad) skrev 2012-12-25 23:33:14 följande:
    Men varför? Jag har inte skrivit om varken ambulans eller akutvård.

Nej men andra barnet och det är de jag svarar! Detta blir självklart OT för din TS men tyvärr balkar vissa trådar ur ibland . Hur som jäkligt oförskämt av din syrra!
  • Anonym (Akut????)
    Anonym (Akut????) skrev 2012-12-25 23:37:55 följande:
    Nej men andra barnet och det är de jag svarar! Detta blir självklart OT för din TS men tyvärr balkar vissa trådar ur ibland . Hur som jäkligt oförskämt av din syrra!

Andra HAR det bör det stå och inte andra barnet ...
Svar på tråden Är detta ok? Kan knappt andas!