Inlägg från: Anonym (kattallergi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (kattallergi)

Är detta ok? Kan knappt andas!

Essien skrev 2012-12-25 15:37:19 följande:
    Jag har själv svår allergi och har jobbat inom ambulans. men nu utgår vi från TS vars allergi INTE är så pass akut att hon behöver en ambulans. Därför tycker inte jag heller att hon ska ringa en. Easy peasy. Kan inte ens räkna alla körningr jag varit med om där folk ringer om sin megaallergi och när vi kommer fram har de full panik över lite kliande händer som gått över halvvägs till sjukan (och då vill de hem igen istället). Gah!! Och när man frågar så är de inte ens jätteallergiska utan får små reaktioner som inte alls behöver varken ambulans eller sjukhusvård.

Barn tar man mkt allvarligare på. Men en vuxen som levt med kattallergi flera år som faktiskt inte blir akut hotad av sina reaktioner faller inom en annan kategori. Så lite pinsam är du nog också som gör galna jämförelser mellan urakuta allergiska reaktioner hos barn och en vanlig allergireaktion som man vet inte eskalerar så pass att man behöver akutvård. 
    Lite kliande händer? Jaaaa, det är ofta första tecknet på anafylaxi och det vi som påbörjade allergivaccination blev inbankade med att vi absolut skulle påtala DIREKT om det kom så vi kunde få betapred och vid behov adrenalin för. Har fått betapred och övervakning på allergimottagningen två gånger för detta och sedan avbröts allergivaccinationen. För kattallergi där det just inte gör någon skillnad om jag tar tabletter eller ej, för ska det hjälp behöver jag ta i några dagar i förväg och katter dyker ju upp utan förvarning ibland. 
  • Anonym (kattallergi)
    viseversa skrev 2012-12-25 14:50:08 följande:
    Haha det spelar väl för fan ingen roll HUR allergisk ts är. Man tar fan inte med sig en katt när man vet att folk lider av det. Jisses. Att denna diskution ens börjat. Vill ni som är akut allergiska mot katt klappa ts på huvudet och berätta att ni minsann har det värre eller??
    Jag tror det! Hade kunnat vara jag som skrev TS (bortsett urbota släktingar). Jag fattar inte att allergiker inte själva fattar att allergier skiljer sig från person till person! Även hur mediciner funkar, det är väl rätt elementärt att alla mediciner funkar olika bra för olika personer. Varför skulle jut allergimedicin vara undantaget?

Jag har själv allvarlig kattallergi (enl. allergimottagningen, fick som sagt innan avbryta vaccination pga reaktion mot de första sprutorna). Jag kan ibland inte sitta kvar på bussen om det kommer en katt ombord. Och vid ett annat tillfälle kan jag visas en hel kväll i ett hus med katt utan större besvär, ibland t.o.m. utan medicin. Och håll i er nu - allergiläk är inte förvånad! Han har ist rått mig till att ta reda på raserna på de olika katterna så jag bättre kan förbereda mig beroende på vilken katt jag ska träffa - eller inte träffa.

TS: jag förstår att det känns skönt att vara hemma och kunna andas ordentligt nu. Önskar jag hade råd att ge om systern och föräldrarna. Att ta upp saken nu hjälper nog inte, utan vänta tills det gått några dagar eller veckor beroende på hur de är. Håller tummarna för att det ska funka bättre framöver. 
  • Anonym (kattallergi)
    Flygfotogen skrev 2012-12-25 20:35:43 följande:
    Ptja, hon hade väl inte kattvakt. Är man så himla allergisk lär man ju ha med sig medicin överallt eftersom man aldrig kan gardera sig mot allergener.
    Ptja, om tabletterna inte hjälper och man inte förväntar sig att någon är så urbota dum att de tar med en katt om de känner till allergin - varför skulle man då ta med tabletter. Jag gör det då inte. Å andra sidan hade jag sparkat ut katten! Hade jag rest så lång med barn hade jag inte tolererat att syrran som bor på orten kommer över med katten ist. för att lämna den ensam ett par timmar.
  • Anonym (kattallergi)
    Essien skrev 2012-12-25 23:41:46 följande:
    ja nu syftade jag på ett specifikt fall där larmet kom in som prio 1, andningssvårigheter pga akut allergisk reaktion. när vi kom fram hade människan två nässelutslag på ena tummen som kliade. och halvvägs till akuten ville människan få skjuts hem igen istället. det kallar jag ett onödigt fall att ringa ambulans för men det kanske inte du gör. det du pratar om är ngt helt annat och det har jag inte ens berört.

ts, jag hoppas din syrra växer till sig och din mamma med för den delen. bevisligen bor ju din syrra nära så hon hade lika gärna kunnat lämna katten ensam en futtig natt och tittat till den dagen efter. fattar verkligen inte hur de kunde tänka så trögt? vad säger din man? hoppas reaktionen ebbar ut fort iaf och att du får en fortsatt god helg fri från idioter! {#emotions_dlg.flower}
    Ok, du skrev bara "lite kliande händer" och då tänker jag handflator. Gissar att de som tog emot samtalet gjorde det samma. 
  • Anonym (kattallergi)
    babyblå skrev 2012-12-26 19:58:54 följande:
    De receptbelagda tabletterna hjälper kanske mot överkänslighet men inte mot allergi.
    Fel. Mot överkänslighet hjälper inte allergimediciner eftersom det är andra mekanismer som orsakar reaktion. Mot lätt allergi tar tabletter bort alla symtom, men vid svårare allergi minskar de bara symtomen.
    Jellybeanbaby skrev 2012-12-26 19:08:08 följande:
    MEDICINER?! Vilka mediciner? Jag har varit pälsdjursallergiker i hela mitt liv, jag har väl aldrig fått några mediciner för det!
    Nej, men du har fått råd om vilka du ska köpa. Varför har du inte gjort det? Hur svårt är det att knata in på ett aotek och be om råd vilken sort du ska testa först? Tar du inget egenansvar för din hälsa?

• Anonym (kattallergi)
    Jellybeanbaby skrev 2012-12-26 20:13:25 följande:
    ÄR DU DUM I HUVUDET!? Det finns clarityn och det finns Versal, typ. Och de hjälper bara mot de mildaste av allergiska reaktioner t ex åka i en bil där det nyss varit en katt.

De hjälper inte mot att umgås i ett hus där en katt finns hela tiden. V i som är allergiker vill inte bli sjuka. Skulle du umgås med folk som hade springande sjukdomsvirus en hel dag frivilligt?

För det är så det känns för oss allergiker. VI vet inte hur illa vi kommer må innan det hänt.

Den som SKALL Förebygga i detta fall är INTE vi allergiker med bullshitmedel som pollentabletter, utan det är släktingen som ska skaffa kattvakt.

Nu slutar jag kommentera denna tråd eftersom en FEMÅRING skulle förstått detta tydligt redan.

Om efterföljande kommentatorer ännu inte fattat hur det ligger till så kan jag inte göra ett skit åt detta.
    Det var du som skrev att du aldrig fått några mediciner för din allergi, att det typ inte finns allergimedicin mot pälsdjursallergi. Hur dumt är inte det?? Att påstå att det inte finns när det gör det?!
    Pollentabletter?? Det är f-n inte olika mediciner beroende på vad man är allergisk mot! edicinerna funkar på samma sätt oavsett om et är kattallergi eller gräsallergi.
    Och du missade en liten detalj. Jag är för fan allergisk. Mot katt. Jävligt allergisk mot katt.
Svar på tråden Är detta ok? Kan knappt andas!