• Essien

Är detta ok? Kan knappt andas!

aldrigmer skrev 2012-12-25 12:51:29 följande:

Nej, det är sant. Och just därför skulle det vara tomt på akuten om enbart livshotande tillstånd skulle få komma dit!! Åtminstone i väntrummet!! Solig
    fast när man har en hel hög körbara människor omkring sig och läget inte alls är så pass besvärande att någon ska ilas till sjukhus i full kareta så kör man själv. man ringer inte ambulans.
  • Essien
    sextiotalist skrev 2012-12-25 09:10:00 följande:
    Som varandaeambulansförare så är du pinsamt dåligt påläst om allergier, en allergi kan på några minuter bli en allergichock (även pälsdjursallergi).

Jag har en bekant som körde mot rött genom hela stan pga ett barn fick allergi (ambulans hade tagit för lång tid).

Min sambos ena barn fick ambulanshelikopter pga allergi.
    Varför ambulans är bra, för att ni bör ha syrgas, antihistaminer och annat som kan sättas in under färd.    
    Jag har själv svår allergi och har jobbat inom ambulans. men nu utgår vi från TS vars allergi INTE är så pass akut att hon behöver en ambulans. Därför tycker inte jag heller att hon ska ringa en. Easy peasy. Kan inte ens räkna alla körningr jag varit med om där folk ringer om sin megaallergi och när vi kommer fram har de full panik över lite kliande händer som gått över halvvägs till sjukan (och då vill de hem igen istället). Gah!! Och när man frågar så är de inte ens jätteallergiska utan får små reaktioner som inte alls behöver varken ambulans eller sjukhusvård.

Barn tar man mkt allvarligare på. Men en vuxen som levt med kattallergi flera år som faktiskt inte blir akut hotad av sina reaktioner faller inom en annan kategori. Så lite pinsam är du nog också som gör galna jämförelser mellan urakuta allergiska reaktioner hos barn och en vanlig allergireaktion som man vet inte eskalerar så pass att man behöver akutvård. 
  • Essien
    Anonym (kattallergi) skrev 2012-12-25 23:06:27 följande:
    Lite kliande händer? Jaaaa, det är ofta första tecknet på anafylaxi och det vi som påbörjade allergivaccination blev inbankade med att vi absolut skulle påtala DIREKT om det kom så vi kunde få betapred och vid behov adrenalin för. Har fått betapred och övervakning på allergimottagningen två gånger för detta och sedan avbröts allergivaccinationen. För kattallergi där det just inte gör någon skillnad om jag tar tabletter eller ej, för ska det hjälp behöver jag ta i några dagar i förväg och katter dyker ju upp utan förvarning ibland. 
    ja nu syftade jag på ett specifikt fall där larmet kom in som prio 1, andningssvårigheter pga akut allergisk reaktion. när vi kom fram hade människan två nässelutslag på ena tummen som kliade. och halvvägs till akuten ville människan få skjuts hem igen istället. det kallar jag ett onödigt fall att ringa ambulans för men det kanske inte du gör. det du pratar om är ngt helt annat och det har jag inte ens berört.

ts, jag hoppas din syrra växer till sig och din mamma med för den delen. bevisligen bor ju din syrra nära så hon hade lika gärna kunnat lämna katten ensam en futtig natt och tittat till den dagen efter. fattar verkligen inte hur de kunde tänka så trögt? vad säger din man? hoppas reaktionen ebbar ut fort iaf och att du får en fortsatt god helg fri från idioter! {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Är detta ok? Kan knappt andas!