• Elin 885

Är detta ok? Kan knappt andas!

jag hoppas vid detta laget att du åkte till sjukhus och fick vård? att hamna i koma är inte så spännande.

• Elin 885

jag har 5.a på katter och pollen (5.a är högsta man kan få = dödligt allergisk) därför har jag alltid min medicinesiär med mig utom på gymmet men där får inga pälsdjur vistas.
    i min necisär så har jag adrenalinspruta, astmaspray (både min dagliga och akutmedicin), veckans medicin i en liten dosett, kortisontabletter, extra allergimedicin, extra medicin mot min ibs, nässpray mot allergin samt ögondroppar mot allergin.
    jag är dessutom allergisk mot hasselnötter, vilket inte är konstigt eftersom det är en korsallergi för björkpollen som jag också har en 5.a på. jag är aldrig omedicinerad. i min morgonranson av mediciner finns alltid allergitablett. på vintern 1 st för att vi bor i ett område med mkt katter och på sommaren tar jag 4 st/dag för katterna (kattallergen är dessutom luftburet = jag behöver inte ta på en katt för att få en allergisk reaktion), och för björkpollen och sen gräspollen.

• Elin 885
    Anonym skrev 2012-12-26 22:09:44 följande:
    Helt uppenbart finns en lång rad mediciner, även för de med svårare allergi.
    ja men adrenalinspruta och kortiosontabletter ska jag bara ta vid kraftig allergisk reaktion i väntan på ambulans, inte annars.
    och nej jag ringer inte till 112 för att jag fått i mig en hasselnöt, jag väntar och ser, är det fara för mitt liv så ringer jag eller någon annan. så det så.
    min allergitabletter heter Aerius och jag tar som sagt 4 st per dag under vår och sommar och 1 på vintern och hösten just för alls kattskrällen som springer utomhus.
  • Elin 885
    Anonym (njae) skrev 2012-12-27 01:01:11 följande:
    Det är proteiner i djurets hud, saliv och urin som aktiverar allergiska människors immunförsvar - vilket ger dem allergiska reaktioner. För det krävs ingen levande katt i rummet utan enbart dessa proteiner. 

Så det stämmer inte riktigt det du påstår. Själv känner jag av astman när någon som precis varit i stallet kliver på pendeln i närheten av där jag själv sitter, då måste jag flytta på mig. 
    kattallergener är luftburna, dem sprids alltså via luften. alltså behöver inte en kattallergiker ta på en katt utan det räcker med att det en i samma rum, eller att det har vistats en katt i rummet för många.
    du kanske borde läsa på vad en allergisanering är för något som man ibland måste göra innan man kan flytta in i en bostad om det tidigare bott en katt där och man är allergisk mot det.
  • Elin 885
    ica skrev 2012-12-27 17:03:09 följande:
    Tyvärr finns det en stor okunskap och nonchalans om astma och allergi. Att det finns mediciner och då är det inget problem längre. Men flertalet allergiker och astmatiker får kämpa trots sk moderna allergimediciner. Och just astma och pälsdjursallergi innebär att man ska undvika pälsdjur. För att ens sjukdom inte ska bli värre.
    helt rätt!
    om du utsätter din kropp för det du är allergisk mot så reagerar den med fler och värre anfall, eftersom du inte lyssnar när den signalerar.

• Elin 885
    ica skrev 2012-12-27 17:17:29 följande:
    Men ändå lever och frodas alla dessa myter om att det finns allergivänliga hundar mm. När astmaläkare säger bestämt att som astmatiker kan man inte ha pälsdjur.
    Men detta hjälper inte TS och andra astmatiker som tvingas bli sjukare pr a omgivningens hänsynslöshet.
    det finns olika sorters astma.
    har man allergiastma som jag t ex (är allergisk mot alla pälsdjur, främst katter där jag har högst på skalan, nötter och pollen både gräs och björk) så ska man inte skaffa några pälsdjur nej.
    men sen beror det också på VAD man är allergisk mot på pälsdjuret det kan vara kvalsterna (dvs håret), proteinet i håret eller saliven. är det, det sistnämda så är det inte så att man är allergisk mot en viss ras eller en viss sorts djur utan just olika djur (dvs individer).

men astma- och allergiläkare avråder starkt från att man skaffar päldjur om man har det.

de allergivänliga djuren (så kallade alltså) har andra sorts kvalster och proteiner i sitt hår och dem brukar heller inte håra.

här hemma nöjjer vi oss med sköldpadda och en ödla =).
Svar på tråden Är detta ok? Kan knappt andas!