Inlägg från: Anonym (Förbannad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förbannad)

Är detta ok? Kan knappt andas!

sextiotalist skrev 2012-12-25 09:12:50 följande:
    OK, det var idioti att ta med sig katten, men som allergiker så borde du alltid ha medicin med dig. De jag känner som är pälsdjursallergiker har alltid astmamedicin med sig, även till arbetet (som är djurfritt) för att det alltid finns allergener i mer eller mindre mängd.

Inhalatorn hade jag med mig. Problemet med antihistaminer är att jag, för att de ska ha verkan, skulle behöva ta både tablett och spray dagligen i flera sagar före besöket och under hela för effekt. Dessutom kvarstår vissa besvär från just katt trots medicin då denna allergi är så kraftig. Eftersom allergimedicinen gör mig så trött är det inget jag gör bara utifall. De katthår som dras in på kläder kan jag nysa lite av, men står ut med detta. Att vistas i samma rum som en katt är något annat. Ni som undrar om syrran inte tycker om mig. Vi är ju så långt ifrån varandra i åkder att vi inte har någon nära relation, men vi kommer överens. Syrran är dock rätt bortcurlad (åker hem till morsan med tvätten, får matlådor, morsan betalar räkningaroch ringer telefonsamtal etc) och i detta fallet tyckte hon nog att katten var viktigare och att jag fick "bjussa" på det.
  • Anonym (Förbannad)

Vi åkte vid 8 imorse. Sambon kör. Själv är jag trött efter en natt med dålig sömn, men mycket för att det var kallt. Det blev världens gräl när vi drog. Farsan blev arg på syrran som tagit med sig katten, trots att mina föräldrar sagt ifrån (visade det sig). Syrran tyckte att jag var barnslig som blev sur för lite allergier. Morsan tycker att jag sviker familjen och julen. Själv försöker jag undvika både vrede och martyrskap. Tack för ert stöd!

• Anonym (Förbannad)
    sextiotalist skrev 2012-12-25 12:36:12 följande:
    Det tycker jag är väldigt konstigt, för det är första gången jag (trots många allergiker kring mig) hört talas om att antihistaminer inte hjälper inom snart tid. Inte alltid fullt ut

Men så vet du det nu då.
  • Anonym (Förbannad)
    Anonym (också allergisk) skrev 2012-12-25 12:43:18 följande:
    Men alltså, så värst allvarlig allergi mot katter kan ju TS inte ha, eftersom hon (om jag förstår rätt) inte tagit någon medicin alls och ändå lever. Hade jag varit i TS situation hade jag fått tillkalla ambulans för länge sedan, skulle inte ens komma på tanken att försöka sova i samma hus som en katt! Likadant med min son - han skulle dö om han sov en natt i samma hus som katten. Så jag förstår om familjen tycker hon överreagerar lite - om hon verkligen blev sjuk av katten så hade hon inte stannat kvar, utan åkt hem eller till akuten för att få medicin. Är man verkligen dålig så väntar man inte, man åker in. Är man allvarligt allergisk så går det inte att vara i samma hus som en katt. Är man bara lite allergisk så går det, men det är kanske inte så behagligt.

Grattis! Du vinner! Jag får bara astmatiska besvär, men kan andas, svullna,kliande och röda ögon, kliande, röda blåsor på kroppen, infernalisk klåda i svalget, ständiga nysningar och rinnande näsa. Det är ju en jävla njutning!
  • Anonym (Förbannad)
    Anonym (Mjau) skrev 2012-12-25 13:27:52 följande:
    Givetvis inte okej men varför sa du inte det till din syrra på en gång undrar jag? Och när du kände dina allergiska reaktioner så borde du verkligen sagt till. Kul att se Ö-vik i en tråd på FL då jag själv bor här.   

Det gjorde jag. Det var då hon tyckte att jag var fånig.
  • Anonym (Förbannad)
    sextiotalist skrev 2012-12-25 14:39:26 följande:
    Då får jag väl upprepa detta, du bör ta kontakt med en läkare som skriver ut snabbverkande antihistaminer, för de jag pratar om är svårt allergiker och skulle troligen inte överleva en natt med en katt utan dessa snabbverkande antihistaminer. Sedan bör du komplettera med cortison . Min sambos ena barn är svårt allergisk, så jag har levt med detta länge. 

Mina allergier har blivit värre de senaste åren i samband med graviditet. Jag har de senaste åren gått hos läkare regelbundet för att pröva ut bra medicinering. Problemet är att jag har kraftiga problem med bieffekter och det har därför varit svårt att hitta rätt. Under pollensäsongen tar jag tabletter och cortisonspray. Det avhjälper pollenreaktionen, men räcker inte vid katt. Läkaren har därför rått mig att undvika. Jag har inga livshotande symptom och har därför ingen adrenalinpenna.
  • Anonym (Förbannad)

Hoppas att ni alla har en fin juldag. Vi börjar närma oss Gbg nu, efter en hel dag i bilen. Det blir julmys när vi kommer hem. Jag har lovat pyret två familjespel trots att det är sent. En hel dag i bilen är ju lagom kul för en liten kotte.

• Anonym (Förbannad)
    Lisa med barn skrev 2012-12-25 22:37:41 följande:
    TS, du får ursäkta men vad är det för föräldrar du har? Att syrran är en fullblodsidiot men dina föräldrar släppte in katten! De/ni skulle ha slängt ut syrran med katten en gång för alla så kanske egot skulle fatta nåt? Fast hon skulle antagligen bara tycka synd om sig själv. Men frågan kvarstår: Hur kunde ni (du, din sambo och dina föräldrar) låta syrran domdera med er på det hrä viset samt bli förbannad trots att hon betedde sig illa?   

Det är alltid lite så med syster. Man får inte säga ifrån så att hon blir ledsen och man får aldrig antyda att hon gjort något fel. Vi fick ju so sagt ställa in besöket i somras då de behövde vara kattvakt åt syrrans katt precis den vecka då vi sedan två månader bokat in vårt besök. Resultatet av detta blev att de inte träffade sitt barnbarn på hela sommaren. Eftersom de bara ses till jul och sommar blev ju det lite trist för barnbarnet också. Det är morsan som har lite svårt att släppa taget om sin minsting.
  • Anonym (Förbannad)
    Anonym (Akut????) skrev 2012-12-25 23:18:25 följande:
    Va fan tackar du mig för? Läste du mitt inlägg eller skummade du bara igenom det för att därefter spy galla???? Jag vet mycket väl vad en allergisk reaktion kan leda till och DÅ är det bra med akutvård vilket ofta kräver just en ambulans. Men vi diskuterar TS och hennes allergi mot kattpäls. TS är allergisk. TS är full kapabel att ta sig därifrån. TS har sovit med öppen fönster under natten för att inte känna av pälsen. TS är inte i närheten av akutvård och det är det mitt inlägg innefattade.

TS har heller aldrig framhärdat i detta behov varför din massiva och fotsatta förklaringskampanj är helt och hållet överflödig. Om du verkligen vore utbildad och erfaren ambulanspersonal bakom ditt anonyma nick skulle du inte försöka utföra triage via knapphändig info i ett forum. On topic, nu.
  • Anonym (Förbannad)

Nej. Jag kommer inte att ta upp det. Jag har försökt så många gånger. Jag vet inte hur jag ska göra i framtiden.

• Anonym (Förbannad)
    Anonym (Akut????) skrev 2012-12-25 23:30:31 följande:
    Jag triagerar inte dig TS utan utgår från vad du har skrivit. Punkt slut!!!

Men varför? Jag har inte skrivit om varken ambulans eller akutvård.
  • Anonym (Förbannad)
    Anonym (Akut????) skrev 2012-12-25 23:37:55 följande:
    Nej men andra barnet och det är de jag svarar! Detta blir självklart OT för din TS men tyvärr balkar vissa trådar ur ibland . Hur som jäkligt oförskämt av din syrra!

Ok. Då ska jag sluta vara så stingslig.
  • Anonym (Förbannad)
    Anonym skrev 2012-12-27 05:31:24 följande:
    Finns det en enda person här som skrivit att systern hade rätt och att ts borde ha stannat hemma? MEN, enligt mig är det rent idioti att inte ta med allergimedicin om man är så pass allergisk som ts beskriver. Hennes familj är väl inte dom enda som kan utlösa hennes allergi :/ Samhället är fullt av allergener. Själv kan jag inte ens gå in i en butik som säljer skinn och päls. Gör jag ändå det får jag ju skylla mig själv om jag blir sjuk och struntat att ha med mig medicin. Jag kan tycka att de kan förbjuda försäljning av skinn och päls eftersom det knappast är nödvändiga produkter, men nu fungerar inte livet så att allt är anpassat till mig.
    Lisa med barn skrev 2012-12-27 00:50:17 följande:
    Väldigt många oansvariga kattägare har utekatt. Så det duger att katten springer lös utomhus men det duger inte att ligga i garaget? Vad duger till en katt? En lyxsvit?
    Att du hatar katter och anser att de kan bo i garage är väl ändå ot här :( Det är inte djurs fel att man är allergisk.   

Om jag mot förmodan skulle knata in i en butik med en hög koncentration kattägare kan jag ju gå ut igen. Eftersom medicinerna gör mig så oerhört trött och dessutom inte tar bort symptomen mår jag bättre av att undvika katter och deras ägare. I hemmet brukar detta aldrig vara något problem.
  • Anonym (Förbannad)
    annniel skrev 2012-12-27 01:39:45 följande:
    Här var det fullt med crazy! Otroligt att folk på riktigt verkar tycka att ts är ute och cyklar och att hon skall ha hela apoteket med sig när hon reser till SIN EGEN FAMILJ!!!! Man kan faktiskt förvänta sig att ens egen syster inte tar med sig en katt när man är allergisk. Tar man med sig sin hund till någon som är hundrädd?? Varför inte baka in lite mjöl i tårtan och servera den till ens glutenintoleranta farmor? Jo för att man inte är dum i huvudet såklart! Man måste faktiskt använda hjärnan även under julhelgen. 

• Anonym (Förbannad)
    Anonym skrev 2012-12-27 14:36:51 följande:
    Hur mycket vi på FL än hatar och idiotförklarar systern, så finns allergin kvar, eller? Eller menar du att tråden ska handla om att ts aldrig mer ska se åt sin familj, för de "gör henne sjuk"? Kanske får man vara glad att man har en familj, även om de inte alltid agerar exemplariskt..Allergin finns där, antagligen är ts allergisk mot även andra saker (som inte har med hennes familj att göra) och det finns hjälp att få som ganska många här nu försökt förklara. 

Du kanske har missat att jag går under regelbunden läkarbehandling, men att det pga biverkningar inte finns ngt fullgott alternativ för mig.
  • Anonym (Förbannad)
    ica skrev 2012-12-27 17:03:09 följande:
    Tyvärr finns det en stor okunskap och nonchalans om astma och allergi. Att det finns mediciner och då är det inget problem längre. Men flertalet allergiker och astmatiker får kämpa trots sk moderna allergimediciner. Och just astma och pälsdjursallergi innebär att man ska undvika pälsdjur. För att ens sjukdom inte ska bli värre.

Just så.
  • Anonym (Förbannad)
    Anonym (hmf) skrev 2012-12-27 19:35:54 följande:
    Det har inte med duktighet att göra: det handlar om förutseende. Lever man med en sjukdom tar man ansvar.

Så när man som jag inte kan behandla bort symptomen samt lider av biverkningarna, så kan man inte ta ansvar genom att aktivt undvika miljöer med kattallergener?
  • Anonym (Förbannad)
    Anonym skrev 2012-12-28 01:46:48 följande:
    Haha, ja för det är ju exakt vad alla skrivit? Eller? Finns det bara svart och vitt, och ingen mellanväg? Förhoppningsvis tar ens närmaste hänsyn till en, men i slutändan är det bra att ha självbevarelsedrift också. Eller är det bättre att kvävas för att man inte ville gå på apoteket, för då fick man ju rätt i alla fall och får uppmärksamhet på köpet? Samma resonemang som att rusa ut i gatan mitt framför en lastbil, för att det ju faktiskt är ett övergångsställe där ;)

Urbota undermålig analogi. Här kommer en bättre: jag vill inte bli påkörd så jag går på trottoaren, men eftersom det ändå kan dyka upp enstaka varutransporter på en gågata ska jag tydligen kånka runt på hockeyskydd och hjälm. Inte för att det hjälper så mycket, men någon självbevarelsedrift ska man ju ha.
  • Anonym (Förbannad)
    EnAnonumius skrev 2012-12-28 22:41:03 följande:
    Denna analogi gjorde min kväll. 
    Jag är kvinna, älskar att tänka logiskt och rationellt. Den intelligenta vet att ju mer man lär sig ju mindre kan man.

Svar på tråden Är detta ok? Kan knappt andas!