• Anonym

Är detta ok? Kan knappt andas!

Nej du överreagerar inte. Oansvarigt och respektlöst av din syrra tycker jag.

• Anonym

Men om din syrra lämnar tvätten hos sina föräldrar innebär det att hon bor nära, Då tycker jag gott att hon kunde lämna katten hemma ensam över julaftonen. Se till att ha en ren låda, rent vatten och fullt med mat så märker ju katten knappt att man är borta en dag.

Mina styvsyskon är allergiska och de kom till min pappa för att fira jul, de vet att min pappa har katt. En utav dem hade tagit allergitablett och hade med sig bricanyl mm. Den andra hade inte tagit nått eller hade med sig nått. De reagerade nästan lika illa båda två. Jag vet inte varför hon inte hade med sig medicin, jag antar att hon tänkte att hon kanske inte skulle behöva, eller att hon ville ha en liten paus från medecinen då hon oftast måste ta varje dag, då hon reagerar på annat hon är allergisk mot.

Jag tycker din syster var betydligt korkad och okänslig/elak. Det samma med din mamma. Du måste hjälpa dem att förstå hur illa allergi är, för de som inte har det förstår det inte, och baserar oftast sin kunskap på de få människor de känner som har det.

Vi hade tillexemepel en allergisk kille som bodde hos oss i ett halvår, han struntade i de små besvären han fick av det, som rinnande och kliande näsa och ögon, täppt. Han tog sina allergitabletter och struntade i resten för han ville helldre vara med oss. Så då kan man ju lätt anta att det är lätt för amndra allergiker att tänka lika, men så är det inte för vissa har det värre än andra.

• Anonym

Brist på respekt är vad det är, din syster borde givetvis veta hur dålig du blir då ni har växt upp ihop..

• Anonym

Tycker det e så jäkla fult av andra att tala om hur TS har et då ni inte ens känner henne, alla allergier är olika och på olika nivåer, vissa är så allergiska så de inte kan andas, andra räcker det med att de tar en pollen tablett så kan de vistas bland katter/hundar..

Samma med nötter, vissa kan inte ens vistas i samma rum som en som äter det (därför de rekommenderar folk att inte äta nötter på tåg tex.) och andra kan äta nötter men det kliar bara i halsen på dem..

Alla människor är olika!!!!

• Anonym

Men alltså, visste du inte alls om att din syster kunde dyka upp? Brukar hon inte komma hem till jul? Jag är själv allergisk och brukar därför börja medicinera mig i flera dagar innan om jag tror att jag ska träffa något husdjur. Det är verkligen ett gott råd att alltid göra så. Sen kan jag ju hålla med om att katten hade klarat sig själv om det var frågan om en enda natt, men syrran kan ju vara helt inpyrd av katt trots allt. Hade jag mått dåligt hade jag tagit mig till akuten för att få medicin, för trots allt är det bättre att börja medicinera även om symtomen dröjer sig kvar ett tag. Trist när de anhöriga inte har nån förståelse, men tyvärr får man nog lov att tänka ett steg före själv också.

• Anonym
    Jellybeanbaby skrev 2012-12-26 17:43:23 följande:
    Nej det är klart som i helskotta att det inte är okej! Sparka ut kattfan eller låt den vara i garaget eller liknande!!
    Skojar du, eller är du sån på riktigt??
  • Anonym
    Jellybeanbaby skrev 2012-12-26 17:57:35 följande:
    100% på riktigt. Kattallergi är inte att leka med och jag vill INTE behöva åka till akuten för att få cortisonsprutor tack så mkt
    Ja, jag är allergisk mot katt själv. Men inget djur ska bli "utsparkad" i nåt jävla garage och bli kallad kattfan för min skull. Det är inte djurets fel. Då hade jag hellre hållit mig borta själv. Syrran är väl förövrigt full med partiklar från katten själv, så jag hade inte kunnat tänka mig att åka dit och träffa henne utan att ha medicinerat. Ts familj agerar ju inte så hänsynsfullt, men ts borde ju själv se till att ha mediciner med. Man kan ju faktiskt råka hamna oväntat i en situation där man blir jätteallergisk, och då är det trevligast för en själv om man tänker ett steg före. 
  • Anonym
    Jellybeanbaby skrev 2012-12-26 19:08:08 följande:
    MEDICINER?! Vilka mediciner? Jag har varit pälsdjursallergiker i hela mitt liv, jag har väl aldrig fått några mediciner för det!
    Är du allergisk, men använder inte mediciner??! Ehh, ja du..Hur lite allergisk är du? Vad gör du om du råkar på ett husdjur, de finns överallt ute i samhället..På bussar, i hissar, trappuppgångar och hemma hos folk...Jag är inte för mediciner och undviker sjukvården, men i det fall man är allergisk borde man söka hjälp. Man får inte mediciner, man köper dom på apoteket. Det finns receptfritt, både spray och tabletter om man inte vågar gå till doktorn. Herregud. Jag håller  med om att syrran borde tänka efter hon med, men det slutgiltiga ansvaret att man inte kvävs och dör för att en hund råkar komma med bussen är väl ändå ens eget. 
  • Anonym
    Jellybeanbaby skrev 2012-12-26 19:39:38 följande:
    Jag har frågat 2 läkare om min pälsdjursallergi och om hur jag får svåraste astman i närheten av vissa pälsdjur. Under loppet av 15 år. De sa bara att jag skulle köpa allergitabletter på apoteket, receptfritt. Så det är rådet jag fick.

En gång när jag var under 15 och började få fler och fler allergier så frågade jag om jag kunde få göra ett sånt där allergitest jag hört talas om. Men det skulle man inte kosta på mig fick jag höra...

Det hjälper verkligen det som finns på apoteket. Jag brukar tex ta det några dagar innan jag ska hälsa på någon kompis som har djur. Det är inte så att det är sämre/svagare för att det är receptfritt, utan det är mediciner som förr var receptbelagda. Att de skriver ut på recept är väl mest för att storförbrukare av medicin får frikort då. Jag tycker alltså att du ska testa tabletterna han föreslog om du behöver, för det är inte sockerpiller ;) Jag lyckades tjata mig till allergitest för några år sedan, men egentligen hjälpte det inte mig. Oftast krävs värsta detektivarbetet av en själv för att komma på varför man får symtom. Inte säkert att det du är allergisk mot kommer med på testet :/
  • Anonym
    babyblå skrev 2012-12-26 19:51:55 följande:
    Finns det medicin mot pälsdjursallergi?! Vad heter den? Det har jag aldrig hört talas om, inte ens av min läkare. Mitt nya liv kan börja!
    Det finns nässprayer med kortison receptfria på apoteket..Funkar ypperligt.
  • Anonym
    Jellybeanbaby skrev 2012-12-26 20:13:25 följande:
    ÄR DU DUM I HUVUDET!? Det finns clarityn och det finns Versal, typ. Och de hjälper bara mot de mildaste av allergiska reaktioner t ex åka i en bil där det nyss varit en katt.

De hjälper inte mot att umgås i ett hus där en katt finns hela tiden. V i som är allergiker vill inte bli sjuka. Skulle du umgås med folk som hade springande sjukdomsvirus en hel dag frivilligt?

För det är så det känns för oss allergiker. VI vet inte hur illa vi kommer må innan det hänt.

Den som SKALL Förebygga i detta fall är INTE vi allergiker med bullshitmedel som pollentabletter, utan det är släktingen som ska skaffa kattvakt.

Nu slutar jag kommentera denna tråd eftersom en FEMÅRING skulle förstått detta tydligt redan.

Om efterföljande kommentatorer ännu inte fattat hur det ligger till så kan jag inte göra ett skit åt detta.
    Vilket otrevligt språk du har. Det finns kortisoner som tex  Becotide och Rinocort, effektiva sprayer som förr var receptbelagda, om man nu alls är intresserad av sin hälsa. Skyll dig själv om du inte ens provar utan redan bestämt dig att allt är för svagt för just dig.
  • Anonym
    Jellybeanbaby skrev 2012-12-26 20:13:25 följande:
    ÄR DU DUM I HUVUDET!? Det finns clarityn och det finns Versal, typ. Och de hjälper bara mot de mildaste av allergiska reaktioner t ex åka i en bil där det nyss varit en katt.

De hjälper inte mot att umgås i ett hus där en katt finns hela tiden. V i som är allergiker vill inte bli sjuka. Skulle du umgås med folk som hade springande sjukdomsvirus en hel dag frivilligt?

För det är så det känns för oss allergiker. VI vet inte hur illa vi kommer må innan det hänt.

Den som SKALL Förebygga i detta fall är INTE vi allergiker med bullshitmedel som pollentabletter, utan det är släktingen som ska skaffa kattvakt.

Nu slutar jag kommentera denna tråd eftersom en FEMÅRING skulle förstått detta tydligt redan.

Om efterföljande kommentatorer ännu inte fattat hur det ligger till så kan jag inte göra ett skit åt detta.
    Det är ju du som ställt en egendiagnos på dig själv. Dom andra här har i alla fall en diagnos från en läkare.
  • Anonym
    Elin 885 skrev 2012-12-26 20:51:53 följande:
    jag har 5.a på katter och pollen (5.a är högsta man kan få = dödligt allergisk) därför har jag alltid min medicinesiär med mig utom på gymmet men där får inga pälsdjur vistas.
    i min necisär så har jag adrenalinspruta, astmaspray (både min dagliga och akutmedicin), veckans medicin i en liten dosett, kortisontabletter, extra allergimedicin, extra medicin mot min ibs, nässpray mot allergin samt ögondroppar mot allergin.
    jag är dessutom allergisk mot hasselnötter, vilket inte är konstigt eftersom det är en korsallergi för björkpollen som jag också har en 5.a på. jag är aldrig omedicinerad. i min morgonranson av mediciner finns alltid allergitablett. på vintern 1 st för att vi bor i ett område med mkt katter och på sommaren tar jag 4 st/dag för katterna (kattallergen är dessutom luftburet = jag behöver inte ta på en katt för att få en allergisk reaktion), och för björkpollen och sen gräspollen.
    Helt uppenbart finns en lång rad mediciner, även för de med svårare allergi.
  • Anonym
    Anonym (Förbannad) skrev 2012-12-24 22:49:21 följande:
    Jag är astmatiker och allergisk mot allsköns pälsdjur, men framförallt katter. Vi har i år rest från Göteborg till släkten i Ö-vik för att fira jul. Idag vid 12 dyker syrran (som bor i stan) upp med sinkatt! Lägenheten är nu full av katthår. Mina ögon är röda och kliar och rinner. Jag nyser. Näsan är täppt. Det piper när jag andas. Jag har utslag som kliar på hela kroppen. Eftersom jag inte förvarnats har jag inga allergimediciner med mig och apoteken är stängda. Känner mig så besviken. Jag är så trött och mår dåligt. Jag funderar på att åka hem imorgon. Är det verkligen ok att göra såhär? Överreagerar jag?
    Men om man nu är SÅ allergiskt så lämnar man inte sitt hem utan mediciner.

Det är inte ok att göra så nej, men det är ditt ansvar att ha med dig mediciner. Inte andras.
  • Anonym
    Lisa med barn skrev 2012-12-27 00:50:17 följande:

Väldigt många oansvariga kattägare har utekatt. Så det duger att katten springer lös utomhus men det duger inte att ligga i garaget? Vad duger till en katt? En lyxsvit?
    Oj, vad oansvarig jag är då mao.
    Varför får man inte ha utekatt? Du drar ju alla över en kam *suck*
  • Anonym
    annniel skrev 2012-12-27 01:39:45 följande:
    Här var det fullt med crazy!

Otroligt att folk på riktigt verkar tycka att ts är ute och cyklar och att hon skall ha hela apoteket med sig när hon reser till SIN EGEN FAMILJ!!!!

Man kan faktiskt förvänta sig att ens egen syster inte tar med sig en katt när man är allergisk. Tar man med sig sin hund till någon som är hundrädd?? Varför inte baka in lite mjöl i tårtan och servera den till ens glutenintoleranta farmor? Jo för att man inte är dum i huvudet såklart! Man måste faktiskt använda hjärnan även under julhelgen. 
    Finns det en enda person här som skrivit att systern hade rätt och att ts borde ha stannat hemma? MEN, enligt mig är det rent idioti att inte ta med allergimedicin om man är så pass allergisk som ts beskriver. Hennes familj är väl inte dom enda som kan utlösa hennes allergi :/ Samhället är fullt av allergener. Själv kan jag inte ens gå in i en butik som säljer skinn och päls. Gör jag ändå det får jag ju skylla mig själv om jag blir sjuk och struntat att ha med mig medicin. Jag kan tycka att de kan förbjuda försäljning av skinn och päls eftersom det knappast är nödvändiga produkter, men nu fungerar inte livet så att allt är anpassat till mig.
    Lisa med barn skrev 2012-12-27 00:50:17 följande:

Väldigt många oansvariga kattägare har utekatt. Så det duger att katten springer lös utomhus men det duger inte att ligga i garaget? Vad duger till en katt? En lyxsvit?
    Att du hatar katter och anser att de kan bo i garage är väl ändå ot här :( Det är inte djurs fel att man är allergisk. 

• Anonym
    babyblå skrev 2012-12-27 12:05:46 följande:
    Jellybean; ja! Jävlar anamma! Ska vi dela på en NÄSspray så vi kan ANDAS? ;)
    Behövs väl knappast, finns inget som hjälper er ändå..Var det inte så?
  • Anonym
    Anonym (Linn) skrev 2012-12-27 12:42:45 följande:

Nässpray hjälper till att rensa bort allergenet från näsväggarna och kan också skapa en mekanisk barriär som hindrar allergenet att irritera kroppen genom näsväggarna. Så det är inget att göra narr av. När det du är allergisk mot dras in genom näsan och ligger på näsväggarna och retar din kropp är det väl bra att bli av med det! Av pälsdjuraallergin kan man också utöver själva andningsbesvären få nästäppa, rinnande näsa, nysningar, klåda eller bli svullen i näsan och även mot detta kan alltså nässpray underlätta.
    Tyvärr tror jag inte att de där två personerna är mottagliga för välmenande seriösa råd här, det är man knappast om man bara sitter och hånskrattar åt medicinering...Men hoppas det kan hjälpa någon annan.
  • Anonym
    annniel skrev 2012-12-27 13:48:21 följande:
    Nu är ju inte det relevant för fem öre eller hur? Det var ju ts syster som orsakade detta. Man ska kunna lita på att ens nära och  kära inte försöker göra en sjuk. 
    Hur mycket vi på FL än hatar och idiotförklarar systern, så finns allergin kvar, eller? Eller menar du att tråden ska handla om att ts aldrig mer ska se åt sin familj, för de "gör henne sjuk"? Kanske får man vara glad att man har en familj, även om de inte alltid agerar exemplariskt..Allergin finns där, antagligen är ts allergisk mot även andra saker (som inte har med hennes familj att göra) och det finns hjälp att få som ganska många här nu försökt förklara. 
  • Anonym
    Anonym (hmf) skrev 2012-12-27 17:12:02 följande:
    Har så kraftiga besvär men åker hemifrån utan dina mediciner?
    Det skulle aldrig jag göra.
    Nä, du är ju så duktig så.
Svar på tråden Är detta ok? Kan knappt andas!