Inlägg från: Regnig måndag |Visa alla inlägg
  • Regnig måndag

Jag hatar julklappsspelet

Varför ska allt handla om att FÅ?

Vi hade för första gången något liknande för att komma bort från julklappshysterin men ändå som en påminnelse att julen är givmildhetens högtid. För oss handlar det inte så mycket om att som att ge med andra ord. Det blir alltså vad man gör det till redan i tanken.

Av alla paket så var det bara 2-3 som inte var sådär genomtänkta. Det är en utmaning att hitta något som kan passa en 15-åring såväl som en 80-åring och inte är choklad.
    Måste säga att det här var en av de bättre jularna jag upplevt

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    Anonym (Alexandra) skrev 2012-12-25 11:58:50 följande:
    Hur hittar man nyttogrejer som ska passa allt från en man på 60+ till en kvinna på 20 år? 
    Alla jag firar med älskar att få julklappar men har kanske inte råd eller kommer inte på någonting att köpa i julklapp. Jag begär aldrig att få någonting, aldrig någonsin. Men jag älskar att ge.  
    Det går men man måste känna personerna och tänka, tänka, tänka.
  • Regnig måndag
    Anonym (Alexandra) skrev 2012-12-25 12:22:20 följande:
    He he. Jag kan då inte komma på en enda sak under 50 kr som blir personligt riktat till pappa på 60+ och lillsyrran på 20 år.
    Vi hade en något större budget än så (100-200).
    Under 50 kronor skulle jag också ha svårt att hitta något vettigt för...
  • Regnig måndag
    Anonym (Alexandra) skrev 2012-12-25 12:26:49 följande:
    Eller hur? Jag kan iof se svårigheter att hitta saker som passar alla oavsett summa. Men till max 50 kr blir det bara krimskrams som är opersonligt. 
    Jag är faktiskt benägen att hålla med dig där.

Sen fattade jag inte att det handlade om ett spel (som spel man köper?), det verkar vara lite krystat i mina ögon.  Vi lottade genom att en håvade upp paket ur högen och att vi sen drog lappar med namn på. Tycker enkelheten i det slår det mesta.
  • Regnig måndag
    Anonym (Alexandra) skrev 2012-12-25 13:14:00 följande:
    Nej man köper inget spel utan behöver två tärningar. Sedan ska man slå exempelvis två ettor eller två sexor och när man gjort det får man ta ett paket. I andra ronden ska man slå en viss siffra och får man den kan man stjäla ett paket från någon annan. Denna omgång går på en begränsad tid. 
    Till slut kan en person sitta med en stor hög paket och någon utan, eller alla med någonting utom en osv osv.  
    Ok.
    Jag personligen tycker att det låter som ett jättetrist sätt att dela ut julklapparna på.
    Tror tex inte att varken  tonåringen eller 80-åringen riktigt skulle klara att bli utan...
  • Regnig måndag
    Anonym (Alexandra) skrev 2012-12-25 13:25:31 följande:
    Kaffet : Vi är två som dricker kaffe
    Hudkräm: Jag vet att mina systrar är väldigt noga med dofter och gillar olika former av doft
    Glasburk: Min ena syster gnäller ofta över hur mycket skit de har i skåpen och hur de behöver slänga mycket
    Temugg: Jag och min ena syster samlar på porslin från formgivare och köper inte annat än från dessa

Ser du problemet? 
    Anonym (Alexandra) skrev 2012-12-25 13:30:48 följande:
    för 50 kr, en liten bit brie och ett paket digestive :-P
    Laktosallergiker, glutenallergiker  

Men nu ser du bara problem! Du verkar har bestämt dig för att det är omöjligt du  tänker inte ändra uppfattning.

Det jag tar föregivet att Nyfiken Gul menade är att man kan hitta på bra och genomtänkta saker om man anstränger sig och gav exempel på vad man kan ha. Självklart beror det på personerna som ingår.
  • Regnig måndag
    Anonym (Alexandra) skrev 2012-12-25 13:44:03 följande:
    Jag är inte och kommer inte med i spelet. Förklarar bara varför jag avskyr det. Sakerna de i spelet fick hem nu lovar jag er kommer aldrig användas då ingen av oss gillar krimskrams. 
    Det är ju helt ok att tycka.
    Jag tyckte mest att det var negativ inställning att säga nej till alla förslag för det ju inte exemplen sm är viktiga utan principen.
  • Regnig måndag
    Anonym (Alexandra) skrev 2012-12-25 13:51:31 följande:
    jag säger ju nej för att påvisa problematiken. 
    Ja, jag menar det också.
    Man kan se problem i precis allt man gör om man väljer det. Man kan välja att se det från det positiva också.
  • Regnig måndag
    Fiona M skrev 2012-12-25 14:20:12 följande:

Vilket bättre skäl än att de är utvalda för att man vill ge dem till just den personen finns det? Ge enbart för givandets skull känns helt meningslöst, men jag hör gärna argument för det.
    Har man grundsynen att presenter handlar om att få så lär inte mycket kunna övertyga dig om att en del snarare ser den stora vinsten i att ge.
Svar på tråden Jag hatar julklappsspelet